پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


معرفی رشته طراحی صنعتی



طراحي صنعتي كه اكنون در دانشگاهها موجود است، مورد توجه ايران و ساير جهان قرار گرفته است. نياز به تربيت طراحان صنعتي از زماني احساس شد كه پيشرفت روز افزون فن آوري، اجازه توليد انبوه وسايل و لوازم مورد نياز انسان را براي زندگي، آسان و امكان پذير ساخت.
 
پيش از اين، هنرمند يا صنعتگر، براي ساخت اشياي مورد نياز خود مجبور به، به كارگيري شيوه هاي سنتي يعني تك سازي با دست بود، اما با افزايش جمعيت و پيدايش خواسته هاي جديد، روشهاي قديمي ديگر كافي به نظر نمي رسيد، از اين رو، رشته طراحي صنعتي به عنوان پل ميان هنر و صنعت، با هدف تربيت متخصصان كارآمد به وجود آمد، تا در زمينه هاي مختلف طراحي اشيا و قطعات مورد نياز جامعه به فعاليت بپردازد.
 
طراحي صنعتي، نمونه هاي مورد نظر را در هر زمينه اي با استفاده از روشهاي جديد و سنتي تهيه و آن را در اختيار سازندگان قرار مي دهد و آنگاه هزاران نمونه از طرح، ساخته شده و به بازار عرضه مي شود.
 
رونق روزافزون اين روش توليد و روي آوردن هرچه بيشتر به توليدات ماشيني به علت ارزاني و در دسترس بودن آنها توجه بيش از پيش را به رشته طراحي و اهميت آن در اقتصاد و صنعت، معطوف نموده است.
 
رشته طراحي صنعتي، رشته اي است كه تركيب از هنر و صنعت مي باشد و جاي آن - برخلاف افراد غير متخصص كه فكر مي كنند در دانشكده فني است - در دانشكده هنري است؛ چرا كه مؤسسان اين رشته، افرادي مثل معماران و نقاشان بودند و با توجه به انقلاب صنعتي و مشكلاتي که پيش آمد و با از بين رفتن روح هنري در محصولات فرهنگي، آنها يك رشته رابط ميان هنر و صنعت ايجاد كردند، كه بعدها اسم رشته طراحي صنعتي را به خود گرفت.
 
اين رشته، در دنيا قدمتي به اندازه يك قرن دارد و هرچه كه مي گذرد شاخه هاي تخصصي تر و گرايشهاي مختلفي به آن اضافه مي شود، از نتايج و كارهايي كه در اين رشته انجام شده، مي توانيم از يك سوزن تهگرد ساده و يا خودكار نام ببریم تا يك هواپيما؛ و يا در حال حاضر در گرايشهاي مختلف، مي توان به طراحي يك صفحه اينترنت اشاره كرد.
 
در ايران، بعد از انقلاب فرهنگي، اين رشته در سال 62 به صورت كامل، راه اندازي شد و با توجه به اينكه صنعت ما به عنوان يك صنعت پويايي كه بتواند خودش محصولاتش را طراحي كند، نيست، طراحي صنعتي هم به تبع رشته هايي كه كار فرهنگي مي كنند در اين صنعت، کم کم جاي خودش را باز مي كند و هم اكنون فارغ التحصيلان اين رشته در جاهایی مثل خودروسازي، لوازم منزل و شهرداري و لوازم كمك آموزشي مشغول به كار هستند.
 
 
دانشجويان طراحي صنعتي به دليل اهميت و ارزش اين رشته، گستره اي از اين دروس را در دوره تحصيل، مي گذرانند و از يك نگاه كلي، واحدها و دروس اين رشته به 4 دسته تقسيم مي شوند:
الف) دروسي كه در رده مباني طراحي و طراحي صنعتي اطلاعاتي را به دانشجويان مي دهد و پايه اوليه علمي آنها را پي ريزي مي كند.
 
ب) دروسي نظري كه در زمينه تكنولوژي و روشهاي علمي كه براي طراحان صنعتي مورد نياز است، مي باشد. اين واحدها همچون، رياضيات، فيزيك و يا آشنايي با مواد و مصالح مي باشد.
 
ج) دروس تخصصي كه شامل دروسي است كه دانشجويان در مسائل مربوط به طراحي صنعتي مي بايست ياد بگيرند. از اين دروس مي توان به «سمينار در انقلاب صنعتي روز» اشاره كرد.
 
د) دروس مقطعي، نظري و عملي به منظور آموزش تكنيك نمايش ايده، مثل نمايش با وسيله گرافيكي، ماكت سازي و... .
 
 
طراحي صنعتي به صورت زواياي خشك و مكانيزه بررسي مي شود و در واقع طراحي صنعتي پيكره هاي زيبايي را ايجاد مي كند و هم اكنون ما در زندگي روزمره از طراحي صنعتي استفاده مي كنيم.
 
كساني که مي خواهند اين رشته را به عنوان رشته تحصيلي در آينده انتخاب كنند، مي بايست ذهني خلاق داشته باشند و از مشكلات نترسند و مي توانند با ابزار و مصالح و ايده هايي كه در ذهنشان است، مشكلي را حل كنند، كه مهمترين پيش نياز اين رشته است.
 
خود به خود اين رشته و موارد درسي كه در آن هست در صورتي كه ذهن خلاق وجود داشته باشد، اين خلاقيت را پيشرفته مي كند. افرادي كه مي خواهند اين رشته را انتخاب كنند مي بايست در زمينه هاي هنري فعاليت داشته باشند و همچنين در زمينه هاي فني نيز سر رشته داشته باشند. اينها همه براي پيشرفت و ترقي در اين رشته، مي تواند پله هاي پرش باشد.
 
دانش آموختگان رشته طراحي صنعتي، مي توانند براي طراحي انواع توليدات صنعتي در مراسمي همچون سرپرست، هماهنگ كننده و يا مشاور، به فعاليت بپردازند و در كارخانه هاي توليدي، طراحي اشيا نيز بر عهده اين اشخاص مي باشد. اين افراد به خاطر انجام كارهاي اوليه به سهولت قادرند تا در مراكز صنعتي كشور جذب شوند و با استفاده از روشهاي ايجاد شده به فن آوري توليد بپردازند.
 
طراحان صنعتي در بخشهاي عملي و در ساخت لوازم لابراتوارها و آزمايشگاههاي طبي نيز نقش مهمي دارند. اين دانش آموختگان در طراحي صنعتي بر معادن داخلي نيز مي توانند، فعاليت داشته باشند.

منبع:پارسی داک

تگ ها طراحی صنعتی ماکت سازی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی