پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / نجوم          12 اسفند 1391 - 02 March 2013




مقدار زمان سفر به ماه و رکورد آن




طي يک مصاحبه آقاي ريچارد برانسون ديدگاه خود را در مورد استفاده از آينده کهکشاني مشخص ساخت. وقتي توريست به مدار زمين برده شود، آنگاه ايجاد هتل هايي فضايي براي اقامت طولاني مسافرين نيز ممکن بنظر ميرسد. بعد به موضوع مسافرت هاي کوتاه به ماه اشاره کرد که مي تواند از همين هتل هاي فضايي آغاز شوند. اما اگر مي خواهيم سفر هاي مداوم را براي فرستادن توريست ها به ماه آغاز کنيم، سفر بدون شک بايد تا حد ممکن کوتاه باشد. حالا صرفنظر از اين حاشيه روي ها بايد بفهميم که بالاخره سفر از زمين تا ماه چقدر وقت مي برد؟ انسان و ماشين ها قبلاً اين سفر را انجام داده اند که بعضي از اين سفر ها خيلي طولاني بوده و بعضي ها بسيار سريع به مقصد رسيدند...

مأموريت هاي زيادي براي گردش بدور ماه و فرود بر سطح آن توسط مدارگرد ها و ماه نشين ها قبلاً انجام شده که از نظر مدت زماني اين سفر ها متفاوت بودند. براي يک مأموريت چه از موشک که با سرعت شما را به مقصد ميرساند و يا از يک موتور مناسب آيوني که به آهستگي شما را به آنجا ميرساند استفاده کنيد، گزينه هاي زيادي براي سفر به ماه در آينده خواهيم داشت. اما فعلأ بيائيد تا بصورت مختصر آهسته ترين سفر يک ماهواره را تا سريعترين آن که 380 هزار کيلومتر در ساعت است، از نظر بگذرانيم.



آهسته ترين: 1سال و 1 ماه و 2 هفته

آهسته ترين مأموريت به ماه اتفاقأ يکي از پيشرفته ترين تکنولوژي هايي بوده که تا امروز به فضا پرتاب شده. کاوشگر اسمارت 1 سازمان فضايي ايسا (ESA SMART-1 Lunar probe) با آهستگي چرخش کنان از زمين حرکت کرد تا بعد 1 سال و 1 ماه و 2 هفته به تاريخ 11 نومبر 2004 به ماه برسد. سمارت -1 با اينکه آهسته ترين بوده اما تا کنون از نظر مواد سوخت موثرترين مي باشد. سفينه فقط 82 کيلوگرم سوخت اگزنون را براي کل مأموريت اش استفاده نمود ( که با يک برخورد با ماه در سال 2006 به پايان رسيد)



آهسته: 5 روز


مأموريت سمارت واقعأ عجيب و غريب بود، زيرا تا کنون طولاني ترين مأموريت به ماه شمرده مي شود، اما مأموريت هاي بعدي براي رسيدن به مدار ماه چندين روزه بودند. مأموريت چانج 1 کشور چين که از مرکز پرواز سفينه اي خيچانگ به تاريخ 24 اکتوبر پرتاب شد تا زمان آغاز سفرش به ماه در 31 اکتوبر، در مدار زمين باقي ماند و به تاريخ 5 نومبر وارد مدار ماه شد. بنابرين، سفر چانچ 1 به ماه با استفاده از موشک هاي تقويت کننده اش، پنج روز را دربر گرفت.



مأموريت سرنشين دار از اين هم سريعتر بود: 3 روز و 3 ساعت و 49 دقيقه

از نظر سرعت زماني، مأموريت بعدي آپولو بود که در مقايسه با سفر هاي قبلي زود تر به ماه رسيد. فضانوردان آپولوي 11 به تاريخ 16 جولاي 1969 در قسمت بالايي يک موشک چند مرحله اي زحل 5 قرار گرفتند که از مرکز فضايي کندي با سرعت به مقصد راه افتادند. آنها بعد از سه روز به تاريخ 19 جولاي 1969 به مدار ماه رسيدند.



حتي سريعتر از مأموريت سريع: 2 روز

اولين مأموريت به ماه کاوشگر لونا 1 شوروي سابق بود که يک پرواز کامل بدور ماه را در سال 1959 انجام داد. اما اين کاوشگر پيشگام به تاريخ دوم جنور فکر مي کند که ي به فضا پرتاب شد که با سرعت چند هزار کيلومتر درساعت به تاريخ چهارم ژانويه از کنار ماه عبور کرد. اين سفر تنها 36 ساعت وقت برد که ميزان سرعت آن 10.500 کيلومتر در ساعت بود.






شکستن رکورد سرعت به ماه: 8 ساعت و 35 دقيقه

تا کنون سريعترين مأموريت براي عبور از کنار ماه مأموريت افق هاي نو پلوتو ناسا مي باشد. اين مأموريت يک پرتاب سريع داشت که موشک ها بخاطر يک آغاز خوب اين سفر طولاني به سوي قسمت هاي بيروني منظومه شمسي و پلوتو،  کاوشگر را تا بيش از 58 هزار کيلومتر در ساعت به فضا پيش مي راند. اين مأموريت واقعأ احساس برانگيز است، اما با توجه به اينکه افق هاي جديد بخاطر رسيدن به مدار ماه سرعت اش را کم نکرد ( همانند مأموريت هاي سفينه ماه در فوق) احتمالأ اين مأموريت هنوز هم در حال افزايش سرعت است و ماه در پنجره عقبي آن بصورت يک نقطه کوچک معلوم مي شود. اين کاوشگر فاصله ي 380000 کيلومتري را طي 8 ساعت و 35 دقيقه طي نمود.

بنابرين، شرکت هاي توريستي فضايي بخاطر تور هاي رفت و برگشت به ماه چند انتخاب محدود دارند. مي توانند با استفاده از انجن هاي آيوني با آهستگي سفر هاي طولاني را که با ملايمت مسافرين را به ماه مي برد پيشنهاد کنند و يا مي توانند با استفاده از موشک ها سفر هاي نشاط انگيز رفت و برگشتي يک روزه را براي توريست هاي فضايي پيشنهاد کنند...



منبع:

www.universtoday.com





تگ ها سفر به ماه ماه رکورد سفر به ماه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی