پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / نجوم          14 اسفند 1391 - 04 March 2013




ساخت ماهواره کاربردی و عملیاتی



"حمید فاضلی" روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، درباره اقدامات خصمانه و غیرقانونی غرب در حذف شبکه های ماهواره ای ایران از جمله العالم از چند ماهواره در جهان گفت: متأسفانه به رغم این که دنیا به جریان آزاد تبادل اطلاعات معتقد است، چنین برخوردهایی صورت می گیرد.

برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره قائم

وی افزود: ما از چند سال قبل برنامه گسترده ای را برای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی به نام قائم دنبال می کنیم. پیش بینی شده که این ماهواره دارای ۱۲ ترنسپوندر محموله مخابراتی باشد، و قرار است در یکی از موقعیت های مداری ایران استقرار یابد.

فاضلی تأکید کرد: برای رسیدن به چنین هدفی همزمان باید برای توسعه حامل های خود اقدام کنیم تا بتوانیم ماهواره ای به وزن بیش از یک تن را به موقعیتی در مدار حدود ۳۶ هزار کیلومتری برسانیم. همچنین پایگاه ملی پرتاب باید در جنوبی ترین نقاط جنوب شرق کشور احداث شود.

ارسال ماهواره تمام عیار مخابراتی تا ۵ سال آینده

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رییس جمهور، برنامه ای کوتاه تر را طراحی کردیم که قادر خواهیم بود تا ۵ سال آینده ماهواره مخابراتی تمام عیار ایرانی را در موقعیت مداری که در حال ثبت آن در آی تی یو هستیم، مستقر نماییم.

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به این سئوال که آیا این ماهواره قادر به پوشش شبکه های ماهواره ای ایرانی خواهد بود یا نه، اظهار داشت: بله این ماهواره می تواند پوشش های خوبی را برای برنامه های رادیو و تلویزیون ایجاد کند.

ماهواره ایران ست ۱ برای دو ساعت پخش برنامه در روز

فاضلی تأکید کرد: ما در نقشه راهی که برای دستیابی به ماهواره مخابراتی مدار ژئو ترسیم کرده ایم، طی دوسال و نیم آینده نقطه میانی دست یابی به ماهواره مخابراتی را خواهیم داشت، و این نقطه میانی را از طریق پرتاب ماهواره ایران ست ۱ باهدف توسعه فناوری های اصلی انجام خواهیم داد.

فاضلی خاطرنشان کرد: ماهواره ایران ست ۱ با هدف توسعه فناوری انتقال مداری و مقابله با تشعشعات فضایی انجام خواهد شد. وزن این ماهواره ۷۰ کیلوگرم و قابلیت پوشش دهی آن در اولین قدم روزانه حداقل دو ساعت خواهد بود.

وی ادامه داد: پرتاب این ماهواره ابتدا توسط ماهواره بر سیمرغ تا ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری یعنی مدار "پارکینگ" انجام خواهد شد؛ و بعد در دل خود این ماهواره یک رانشگر گاز سرد وجود دارد و با تغییر شیب مداری ۱۰ درجه به ارتفاع ۱۱ هزار کیلومتری خواهد رسید.

فاضلی تأکید کرد: این ماهواره در این ارتفاع می توان دوساعت در روز برنامه تلویزیونی پخش کند، و پیش بینی ما این است که این پرتاب از پایگاه امام خمینی (ره) در سمنان انجام شود.

ماهواره مخابراتی ایران ست ۲

رئیس سازمان فضایی درپاسخ به این سئوال که چرا این ماهواره فقط دو ساعت پوشش دارد، اظهار داشت: ماهواره ایران ست ۱ هنوز ظرفیت ها و قابلیت های خود را پیدا نکرده است، اما در این مسیر این قدم اول ما خواهد بود و در قدم دوم که در سال ۱۳۹۶ محقق خواهد شد ماهواره ایران ست ۲ را به فضا پرتاب خواهیم کرد، که ماموریت آن تثبیت فناوری ها و سیستم ها و انجام آزمایشی ماهواره اصلی ژئو خواهد بود.

فاضلی ادامه داد: این ماهواره توسط ماهواره بر"سریر" که بعد از ماهواره بر سیمرغ طی ۴ سال آینده توسعه خواهد یافت به فضا پرتاب خواهد شد، و وزن آن ۵۰ کیلوگرم و جهت انجام ارتباطات مخابراتی آزمایشی، دارای حداقل یک ترنسپوندر در باند KU خواهد بود.

فاضلی تأکید کرد: ابتدا در مدار ۲۵۰ کیلومتری توسط سریر پرتاب خواهد شد و بعد با استفاده از رانشگرها با تغییر شیب ۳۱ درجه به مدار ۳۶ هزار کیلومتری در موقعیت مداری ایران قرار خواهد گرفت.

ارسال نسخه نهایی "ایران سَت"

فاضلی ادامه داد: این ماهواره می تواند ساعات بیشتری از پخش تلویزیونی را پوشش دهد. یک سال بعد از آن هم نسخه نهایی ایران ست به مدار ژئو پرتاب خواهد شد که دارای ۲ ترنسپوندر خواهد بود و می تواند ۵ شبکه تلویزیونی را تحت پوشش تمام وقت خود قرار دهد. وزن آن ۲۵۰ کیلوگرم است و توسط ماهواره بر سریر به موقعیت ۲۵۰ کیلومتری در مدار پارکینگ ارسال خواهد شد و بعد از طریق رانشگرها با تغییر شیب ۳۱ درجه به موقعیت ۱۲ و نیم درجه شرقی منتقل می شود.

فاضلی گفت: این نخستین ماهواره حرفه ای ایرانی خواهد بود که از تمام قابلیت های یک ماهواره مخابراتی برخوردار است. به این ترتیب ما تمام دانش فنی مربوط به پرتاب ماهواره و پخش برنامه از طریق آن را خواهیم داشت، و بعد از آن تلاش ما معطوف به توسعه حامل های سنگین تر خواهد شد که بتواند ماهواره هایی درحد یک تن را با نیروی پیشران بیشتر آماده کنیم.

فاضلی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما دست یابی به ماهواره قائم است که ۱۲ ترانسپوندر در باندهای مختلف در موقعیت مداری خاص ایران استقرا ر خواهد یافت.

دانش ماهواره ها کاملا ایرانی است

فاضلی تأکید کرد: این فعالیت ها تماما مبتنی بر دانش ایرانی و فناوری هایی است که در کشور توسعه خواهد یافت؛ البته ما علاقمند هستیم این فعالیت های صلح آمیز فضایی را با همکاری سایر کشورها انجام دهیم و اگر آنها علاقمند به کمک باشند، ما حتما استفاده خواهیم کرد؛ اما تا به حال با وجود اظهار علاقه برخی کشورها، متاسفانه آنها به دلیل فشارهای بین المللی نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند.

فاضلی گفت: اگر تحریم و فشارهای سیاسی خارجی مانع آنها نباشد ما استقبال خواهیم کرد. اما در شرایط کنونی خودمان مجبوریم تلاش کنیم که الحمدلله تا اینجا هم موفق بوده ایم. در ماهواره های امید، رصد و نوید و ناهید و ان شاء لله ماهواره فجر از هیچ کشوری کمک فنی نگرفتیم، و ما همه را با فکر و ظرفیت های دانشمندان و نخبگان ایرانی و مراکز تحقیقاتی ایرانی انجام دادیم. حتی پرتاب میمون که نام آن را پیشگام گذاشتیم بدون کمک خارجی انجام شد.

برنامه عظیم ایران برای اعزام انسان به فضا

رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: یکی از آخرین دستاوردهای اخیر سازمان فضایی پرتاب موجود زنده تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری بود و به لطف خداوند با موفقیت بازیابی شد.

وی با بیان این که سازمان فضایی ایران اکنون در شرایط ایده آلی قرار دارد افزود: اکنون در حال تکمیل یک برنامه عظیم ملی برای اعزام انسان به فضا هستیم، که ان شاء الله در سال های آینده در پرتاب زیر مداری مانند میمون که در زیر مدار پرتاب شد، انسان را به زیر مدار پرتاب و بازیابی خواهیم نمود.

پرتاب ماهواره های سنگین تر به ارتفاع بالاتر

فاضلی تأکید کرد: در بحث ماهواره های مخابراتی و سنجشی نیز فعالیت های خوبی را آغاز کردیم که این موضوع با سرعت پیگیری می شود، تاکنون برای ارسال ماهواره های تحقیقاتی امید، رصد و نوید اقدام کرده ایم، با همکاری دانشگاه ها و مراکز فناوری که توانستیم زیرساخت های فناوری آن را در این پرتاب ها به دست آوریم. این پرتاب در مدار لئو بود، اما برنامه داریم به ارتفاعات بالاتر و ماهواره های سنگینتر و همچنین ماهواره بر هایی با قابلیت های بیشتر دست پیدا کنیم.

ساخت ماهواره کاربردی و عملیاتی

رئیس سازمان فضایی ایران درباره ماهواره های فجر و سیمرغ گفت: فجر یک ماهواره تحقیقاتی است و ما در حال نزدیک شدن به یک ماهواره کاربردی و عملیاتی هستیم و قرار است "سفیر فجر" توسط ماهواره بر سفیر یک بی، به فضا پرتاب شود.

فاضلی ادامه داد: این ماهواره می تواند تصاویر را از زمین دریافت و مخابره کند؛ همچنین می تواند در بالاترین مدار خود که چهارصد کیلومتر است مانور مداری انجام دهد، و مدارش را از شکل بیضوی به دایره تبدیل کند، که در چنین صورتی عمر ماهواره در مدار دایره ای به یک و نیم سال افزایش می یابد.

پرتاب ماهواره بر سیمرغ در سال ۹۲ تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری

فاضلی تأکید کرد: در سال جدید ایرانی ماهواره بر سیمرغ را به کار خواهیم گرفت، اکنون مراحل آزمایشی و تکمیل شدن ایستگاه های زمینی آن را انجام می دهیم و نخستین پرتاب هایش را سال آینده انجام خواهیم داد. این ماهواره بر قادر خواهد بود محموله هایی تا وزن یکصد کیلوگرم را تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مدار کره زمین ارسال کند و در مدار تزریق نماید.

فاضلی افزود: لذا قادر خواهیم بود ماهواره های سنگین تر با طول عمر بیشتر (۳ تا ۵ سال) را به فضا پرتاب کنیم، در چنین حالتی می توانیم یک ماهواره تمام عیار سنجشی به فضا بفرستیم که قابلیت تصویربرداری، فیلمبرداری، هواشناسی و کاربردهای آموزشی، پزشکی از راه دور، مدیریت بحرانها و حوادث غیرمترقبه را داشته باشد.

وی درباره اسامی ماهواره های ارسالی در آینده گفت: ماهواره هایی که توسط سیمرغ به هوا خواهند رفت، طلوع، ظفر، مصباح و انشاء الله ماهواره دانشجویی دانشگاه امیر کبیر خواهند بود.

رئیس سازمان فضایی خاطرنشان کرد: امیدواریم ماهواره فجر در ماه های آینده پرتاب شود، البته کارهای فضایی زمانبر است.

تفاوت میمون پیشگام و میمون آزمایشی

فاضلی درباره تفاوت عکسهای میمون پیشگام گفت: ماه ها پیش از ارسال میمون "پیشگام" به فضا عملیات ارسال را با استفاده از میمون دیگری تمرین می کردیم، که این میمون صورتش را زخمی کرده بود، و این زخم هم اکنون بهبود یافته است.

وی افزود: پس از بازگشت موفقیت آمیز میمون پیشگام از فضا، قبل از این که تصاویر میمون پیشگام را در اختیار رسانه ها قرار بدهیم تصاویر میمون قبلی را نشان دادیم، زیرا آماده کردن تصاویر میمون پیشگام پس از بازگشت موفقیت آمیز کپسول زیستی به زمین مدتی وقت می گرفت. این دو میمون یعنی میمونی که ما آن را آزمایش می کردیم و میمون پیشگام هم اکنون زنده هستند، بنابراین اشکال مطرح شده از سوی رسانه ها بی جا است زیرا میمون آزمایشی ما با میمون پیشگام فرق می کند.

تأیید موفقیت ایران در ارسال موجود زنده، از سوی سازمانهای معتبر بین المللی

فاضلی خاطرنشان کرد: ما حدود دو هفته پیش، برنامه ارسال میمون پیشگام به فضا را با مستندات و فیلم ها به دفتر فنی کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) با حضور ۷۰ کارشناس فضایی کشورهای عضو این کمیته ارائه دادیم، و بسیار مورد توجه و تحسین کارشناسان فضایی دنیا قرار گرفت و هیچ کارشناسی نگفت که این برنامه عیب و ایرادی داشت.

وی تأکید کرد: ایرادات مربوط به برنامه ارسال میمون پیشگام به فضا فقط در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر مطرح شده، ولی مراکزی مانند دانشگاه هاروارد و ناسا فیلم ها و تصاویر ما را بررسی و اعلام کردند که ایرانی ها درست می گویند .

رئیس سازمان فضایی درباره ادعای طرفهای خارجی مبنی بر استفاده ایران از برنامه فضایی به عنوان پوششی برای سیستم موشکی، گفت: این ادعاها تبلیغات سوء است. در تمام دنیا برای ارسال محموله های فضایی و ماهواره های مخابراتی و سنجشی حتی در سفرهای بین کُرات چاره ای به جز استفاده از نیروی پیشران نیست که هم اکنون بهترین پیشران حامل ها و ماهواره بَرها هستند و همه کشورها از این پیشران ها استفاده می کنند.

فاضلی اظهار داشت: کارشناسان رژیم اشغالگر قدس پس از ارسال موفقیت آمیز میمون پیشگام به فضا ادعا کردند که ایران از یک راکت موتور و حامل قدیمی استفاده کرده است، و ایرانی ها هیچ دستاوردی کسب نکرده اند؛ و مسئولان آمریکایی نیز موضع دیگری گرفتند که هیچ یک از این ادعاها صحت ندارد.

فاضلی گفت: فعالیت فضایی ما صلح آمیز است و ما جزو اولین اعضا و پایه گذاران کوپوس هستیم؛ و همچنان به استفاده صلح آمیز از فضا پایبندیم . فضا میراث مشترک همه ملت ها است و باید همگان از فضا به صورت صلح آمیز استفاده کنند. ادعا هایی که درباره استفاده غیرصلح آمیز ایران از فضا مطرح می شود، بی اساس است.






تگ ها ساخت ماهواره ماهواره کاربردی و عملیاتی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی