پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / نجوم          14 فروردین 1392 - 03 April 2013





سال 2013 از نظر دمای جهانی عجیب ترین سال خواهد بود



در حال حاضر میانگین دمای جهان از ۷۵٪ کل سال های سپری شده در ۱۱۳۰۰ سال گذشته بیشتر است و احتمالا تا پایان قرن جاری، میانگین دما به بالاترین حد خود از پایان آخرین دوران یخبندان خواهد رسید.

از نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، چنین بر می آید که در حال حاضر میانگین دمای جهان از ۷۵٪ کل سال های سپری شده در ۱۱۳۰۰ سال گذشته بیشتر است؛ و اگر مدل های آب وهوایی کنونی درست باشند، تا پایان قرن جاری، میانگین دما به بالاترین حد خود از پایان آخرین دوران یخبندان خواهد رسید.

قدمت ثبت آب وهوا با استفاده از دستگاه های هواشناسی تنها به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. دانشمندان برای برآورد دما در سال های پیش از آن، به وقایع نگاری های طبیعی مانند حلقه های بدنه درختان و نسبت ایزوتوپ ها در شکل گیری غارها اتکا می کنند.

ولی حتی این آرشیوها هم محدودیت های خود را دارند: به گفته شان مارکوت، متخصص آب وهوا از دانشگاه ایالتی اورگان، خیلی از بازسازی های دقیق آب وهوا، مخصوصا در مورد دما، تنها محدود به مناطق معینی هستند یا حداکثر به یکی دو هزاره پیش باز می گردند.

مدل سازی ۱۱هزار ساله

مارکوت و همکارانش، دست به بازسازی روندهای آب وهوایی جهان تا ۱۱۳۰۰ سال پیش (یعنی زمانی که نیم کره شمالی زمین تازه در حال خروج از آخرین عصر یخبندان بود) زدند. آن ها برای انجام این کار، داده های تهیه شده توسط دیگر گروه ها را گردآوری و بررسی کردند. ۷۳ گزارش هم پوشاننده آب وهوایی که آن ها در نظر گرفتند، حاوی هسته های رسوبی استخراج شده از بستر دریاچه ها و دریاهای اطراف زمین به همراه چند هسته یخی بود که از جنوبگان و سرزمین گرینلند به دست آمده بودند.

هر یک از این وقایع نگارها، بازه ای دست کم ۶۵۰۰ ساله را پوشش می دادند و حاوی یک خط مبدا به پهنای یک هزاره بودند که از میانه دوران پس از یخبندان و در حدود ۳۵۵۰ پیش از میلاد آغاز شده است.

برای برخی از گزارش ها، پژوهشگران دماهای گذشته را از نسبت یون های منیزیوم و کلسیوم در صدف مخلوقاتی میکروسکوپی استخراج کردند که مرده و بر بستر دریا افتاده بودند؛ برای دیگران، آن ها طول مولکول های آلی زنجیره بلند معروف به آلکان ها را که در رسوبات به دام افتاده بودند اندازه گیری کردند.

آن ها دریافتند که پس از عصر یخبندان، میانگین دمای جهان به روند صعودی خود ادامه داد تا اینکه در سال های بین ۷۵۵۰ و ۳۵۵۰ پیش از میلاد به تعادل رسید. سپس یک روند طولانی مدت سرمایشی آغاز شد، که در سال های بین ۱۴۵۰ تا ۱۸۵۰ میلادی به کمترین حد خود رسید.

از آن زمان تاکنون، دما با شیبی تند در حال افزایش است: چنانچه از گزارش مارکوت و همکارانش برمی آید، از اولین دهه قرن بیستم تاکنون، میزان افزایش میانگین دمای جهان، از دمایی تقریبا برابر با کمترین دما از عصر یخبندان به نزدیکی گرم ترین دوران آن رسیده و فاصله ای چند هزار ساله را در عرض چند ده سال پیموده است.

بافت آب وهوا

به گفته مارکوت روندهای دمایی که گروه برای ۲۰۰۰ سال گذشته تعیین کرده است، تفاوت آماری با داده های تهیه شده توسط یک گروه دیگر که نتایج آن ها در سال ۲۰۰۸/۱۳۸۷ منتشر شده بود ندارند. «به این ترتیب می توانیم مطمئن باشیم که باقی داده های ما هم می توانند درست باشند».

به گفته گوین اشمیت، دانشمند آب وهوا در موسسه تحقیقات فضایی گودارد ناسا در نیویورک، مارکوت و همکارانش «مجموعه اثرگذاری از اطلاعات آب وهوایی را گردآوری کرده اند. مدت ها بود که تصویر کلی آب وهوا دست کم برای نیم کره شمالی روشن بود، اما این گردآوری بقیه دنیا را هم وارد متن این تحلیل کرده است».

به گفته دارل کافمن، زمین شناس در دانشگاه ایالتی آریزونای شمالی، «پیش از این تحقیق، پژوهشگران تنها می توانستند حدس بزنند که دمای جهان از گرم ترین بخش دوران کنونی بین دو یخبندان هم فراتر رفته است». آخرین یافته ها نشان می دهند که دماهای بالای کنونی، الزاما گرم ترین دماها نیستند، ولی به طرز غیر عادی داغ هستند.

به گفته مارکوت، روندهای دمایی در بخش اعظم دوران پس از عصر یخبندان، با آنهایی که از عوامل طبیعی مانند تغییرات طولانی مدت در نوسان محور زمین انتظار می رود، مطابقت دارند. ولی در یک و نیم قرن گذشته، انتشار صنعتی گاز گلخانه ای دی اکسید کربن افزایش داشته است؛ که به کمک آن می توان توضیح داد چرا دمای جهان در چند دهه گذشته به این سرعت افزایش یافته است.

به گفته این پژوهشگران، از مدل های آب وهوایی برآمده از پنل بین الملی تغییرات آب وهوایی چنین بر می آید که تا پایان قرن جاری، فارغ از میزان گاز کربنیکی که در چند دهه پیش رو منتشر شود، متوسط دمای زمین به بالاترین حد خود از پایان آخرین دوران عصر یخبندان خواهد رسید.

مجید جویا


خبر آنلاین (www.khabaronline.ir)    





تگ ها دمای هوا در سال2013 عجایب سال2013 سال 2013

خبرنامه - شبکه های اجتماعی