پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / ارتباطات          08 اردیبهشت 1392 - 28 April 2013

جامعه‌شناسی رسانه‌های جمعی (Sociologj of mass media) جامعه‌شناسی رسانه‌های جمعی به شرح پیدایش صنایع رسانه‌ای و تحوّل آنها به شیوۀ بنیادین می‌پردازد و هم­چنین كنكاشت در مورد تأثیرات رسانه و حدود و پیرامون آن‌ها به منظور شناخت و توصیف و تبیین و كنترل به وسیله این علم، صورت می‌گیرد. این رشتۀ علمی در سه حوزه تحقیق به بررسی اجتماعی می‌پردازد: 1- تحقیق در پیام رسانه‌ها كه از مهم­ترین مسائل مورد توجه است. 2- درك چگونگی پدید آمدن پیام‌های مشخص، تحقیق دربارۀ مؤسسات رسانه‌ای و كاركنان آنها. هم­چنین تحقیق راجع به مالكیت و كنترل روزنامه‌ها و شركت‌های تلویزیونی و اوضاع اجتماعی، تحصیلات، اعتقادات اساسی روزنامه‌‌نگاران و نویسندگانی كه در رسانه‌ها كار می‌كنند. 3- مطالعات دربارۀ مخاطبان رسانه‌ها و اثرات رسانه‌ها بر آنها؛ برای مثال، آیا مخاطبان منفعل هستند؟ و یا انتخاب كننده یا رد كننده عقاید رسانه می‌باشند؟ از نظریه پردازان این حوزه می‌توانیم به "هور كهایمر" و "آدرنو" و "ماركوزه" و "هابرماس" و "مك لوهان" و"هارولداینیس" و "میروتیز" اشاره كنیم كه هر كدام از منظری خاص، رسانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. نحوه ارتباط رسانه و جامعه را می‌توانیم این­گونه ترسیم كنیم كه ارتباط با واسطه از طریق رسانه‌ها همواره یك پدیدۀ اجتماعی است و در بافت‌های اجتماعی به شیوه‌های مختلف شكل می‌گیرد. این ارتباط معمولاً در یك نوع بنیاد و یا محمل مادّی، مثل واژه‌های نوشته بر كاغذ یا تصاویر گرفته بر فیلم می‌باشد كه تمركز و توجّه بر محتوای نهادین پیام‌های رسانه‌ای و مجموعۀ پیچیدۀ شرایط اجتماعی كه زیربنای تولید و گردش این پیام‌ها هستند در حوزۀ جامعه­‌شناسی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. رسانه­های مختلف هم­زمان، هم بازتاب فرهنگ و آداب و رسوم جامعۀ خودی و جامعۀ جهانی هستند و هم جامعه را با آن الگوها می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌نمایند. رسانه‌های ارتباطی از نخستین اشكال چاپ تا گونه‌های اخیر ارتباط الكترونیكی، جزئی جدا نشدنی از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده‌اند و برای شناخت ویژگی­های نهادی جوامع مدرن و شرایط زندگی كه این ویژگی‌ها، آفریده‌اند، باید نقشی محوری برای تحول رسانه‌های ارتباطی و تأثیر آنها قائل شویم و از زوایای مختلف به كنكاشت جامعه­‌شناختی تن دهیم. از سؤالاتی كه جامعه­‌شناسی رسانه‌های جمعی درصدد پاسخ­گویی به آن است، می‌توان به این موارد اشاره كرد: 1- رسانه­های ارتباطی چه نقشی در شكل‌گیری جوامع مدرن دارند؟ 2- چگونه می‌توان تأثیر اجتماعی شكل‌های مدرن ارتباطی و اختلاط و اشاعه اطلاعات را از ظهور چاپ در اروپای قرن پانزدهم تا گسترش و توسعه شبكه‌های جهانی ارتباطات امروز درك كرد؟ پاسخ‌های اجتماعی به این سؤالات می‌تواند در چنین قالبی باشد كه تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی، تركیب و سرشت زندگی را تغییر شكل داده­اند و اشكال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است كه دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مكان مشترك نیست. پس­آمدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه‌دار است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما از خصوصی‌ترین جنبه‌های تجربۀ شخصی تا ماهیت متغیر قدرت و رؤیت‌پذیری در حوزۀ عمومی تأثیر می‌گذارد و جامعه­‌شناسی با شكافتن این ابعاد به پاسخ مطلوبش می‌رسد. منابع: 1.تامپسون، جان، ب؛ رسانه‌ها و مدرنيته، ترجمه اَوحدي، تهران: سروش، 1380، چاپ اوّل، ص371. 2.آبركرامبي، هيل، ترنر، نيكلاس و دیگران؛ فرهنگ جامع‌شناسي، ترجمۀ پويان، بي‌جا، چاپخش، 1367، چاپ اوّل، ص18-7-1 3.ساروخاني، باقر؛ جامع‌شناسي ارتباطات، تهران: اطلاعات، 1383، چاپ چهاردهم، ص83- منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی