پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آموزش مجازی          05 تیر 1393 - 26 June 2014


کلیک کن، کتاب بنویس



بسیاری از تغییرات در اینترنت سریع تر از حد تصور بشر اتفاق افتاد. برای مثال تا چند سال پیش برای چک کردن ایمیل باید چند دقیقه در انتظار فعال شدن سیستم عامل ها یا به اصطلاح بالا آمدن کامپیوتر منتظر می ماندیم، اما این روزها با لمس صفحه گوشی هوشمند، این امکان بسادگی فراهم شده است.

معمولا در فناوری، ابتدا ظواهر و کلیات ظهور می کند و بعد از آن کاربردهای اصلی نمایان شده و خودنمایی بیشتری می کند، وقتی تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین آغاز شد، هر کسب و کاری در اینترنت شروع به فروش و عرضه کالاها کرد، صرفا هر کسب و کاری سایتی را برای فروش بیشتر راه اندازی کرد، اما امروزه کاربرد های اصلی آن کشف شده و می بینیم فروشگاه های اینترنتی کاری را انجام می دهند که فروشگاه های فیزیکی از انجام آن عاجزند، وقتی صفحه اصلی سایت یا ویترین آن را مطابق میل و سلیقه شما و منطبق با رفتارهایتان در وبسایت می چیند، کاری انجام داده است که عملا در دنیای واقعی رویایی بیش نبوده است. یا این که به مخاطب اجازه می دهد از رنگ لپ تاپ تا مشخصات فنی آن را در وبسایت انتخاب و با حوصله این کار را انجام دهد، کاری کرده است کارستان؛ چرا که در لحظه این تغییرات را نیز نمایش می دهد تا تصمیم گیری آسان تر شود.

دنیای فناوری دیجیتال از لحظه پیدایش، یک رقیب بزرگ داشت به نام چاپ و کتاب که به شکلی سنتی آنقدر بزرگ و قدرتمند شده بود که کسی باور نمی کرد روزی شاهد آغاز عصر زندگی بدون کتاب باشیم. آیا دنیای آی. تی در رقابت با کتاب های کاغذی، شمشیر خود را از رو بسته است؟

کتاب های کاغذی کجا رفته اند؟

کتاب های کاغذی جایی نرفته اند، با وجود پیش بینی هایی که درباره جایگزینی PDF ها و... می شد، اما همچنان کتاب های کاغذی محبوب هستند و استفاده می شوند، چرا که مطالعه نسخه الکترونیک کتاب ها در کامپیوتر ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند باعث خستگی زودهنگام چشم می شوند.

با پیشرفت فناوری شاهد ورود پدیده ای شگفت انگیز به نام Ebook Reader یا کتابخوان ها بودیم و استفاده از جوهر های الکترونیک تحولی در این ابزارها به وجود آورد، چرا که نور صفحه، نحوه نمایش و... طوری طراحی شده بود که دیگر از خستگی چشم خبری نبود و حسی مانند در دست گرفتن یک کتاب کاغذی را به انسان القا می کرد. با ورود کتابخوان ها سهمی از کتاب های کاغذی برای همیشه دیجیتالی شدند و به موازات آن قوانین و سامانه های جلوگیری از کپی هم پیشرفت کردند. وزن سبک، باریکی دستگاه، عمر باتری بالا و... دلایلی نبود که بتوان از کنار آن بسادگی گذشت. در ضمن خصوصیت ممتاز دیگری وجود داشت که کتابخوان ها را نسبت به اجداد کاغذی خود پیروز نشان می داد. خواننده می توانست صدها عنوان کتاب دلخواه خود را روی این دستگاه سبک دانلود کرده و هر وقت از یک کتاب خسته شد سراغ دیگری برود. حتی می توانست بدون نگرانی از خرابی کتاب، روی آن یادداشت بنویسد یا حتی نشانه گذاری کند.

اما این تمام آن چیزی نبود که از عصر اطلاعات انتظار می رفت، این روزها صحبت از نسل جدیدی از کتاب هاست که با کلیک شما نوشته می شوند!

مشکل کتاب های فعلی در چیست؟ کتاب های فعلی به تفکرات، تحقیقات و تجارب یک نویسنده کتاب محدود می شوند. شما برای مقایسه مطالب، نیاز به جستجو در اینترنت یا مقایسه با دیگر کتب دارید.

کتاب های فعلی به روز رسانی نمی شوند، حاوی آمارهایی هستند که شاید مربوط به سال ها پیش است و بخش هایی از کتاب که مطالب آن تغییراتی اساسی داشته، اما محکوم به مطالعه مطالب به اصطلاح تاریخ گذشته هستید. کتاب های فعلی شامل بخش های مختلفی است که ممکن است مد نظر شما نبوده و علاقه ای به آنها نداشته باشید.

این کتاب ها در لحظه نوشته می شوند

اینترنت مملو از مقالات، مطالب و کتب مختلف است، در نسل جدید کتاب، قرار است تمام این موارد، حاوی برچسب هایی معنادار شود؛ یعنی مشخص شود این مقاله دقیقا درباره چه چیز هایی است، چه سالی نوشته شده است، مطالب آن مربوط به چه سال هایی است، نویسنده آن کیست، نوع مقاله تحقیقی، تالیفی، ترجمه یا گردآوری است؟ و...

پس از آن، کاربر از طریق وبسایت هایی می تواند موضوع مورد نظر خود را جستجو کرده و مشخصاتی را که مدنظرش است وارد نماید، به عنوان مثال موضوع کسب و کارهای خانگی را جستجو کرده و مشخص می کند می خواهد مطالب مربوط به آن در چه سطحی بوده، مربوط به چه کشوری، چه سالی و...، سایت کتابی را متشکل از مقالات، مطالب و کتب مختلف گردآوری کرده و به ایشان پیشنهاد می کند، کاربر امکان انتخاب یا حذف بخش هایی را داشته و می تواند تغییراتی را اعمال کند و در نهایت با منطقی پیچیده که این وبسایت ها بخش های مختلف را به هم مرتبط می کنند، کتاب را مطابق خواسته خود به تعداد صفحات مورد نظر دریافت می کند.

سوا کن! جدا کن!

البته این همه ماجرا نیست، آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد، به روز رسانی بخش های مختلف کتاب خواهد بود، بعد از تغییر آمار ها، یا مطالب، با توجه به منابعی که مطابق استانداردی خاص تعریف شده اند، کتاب به روزرسانی شده و برای کاربر پیغامی مبنی بر به روزرسانی ارسال خواهد شد.

آنچه در به وقوع پیوستن این پدیده اهمیت زیادی دارد، برچسب گذاری یا Tag گذاری برای مقالات و مطالب است؛ چرا که هرچه این Tag گذاری استانداردتر و جامع تر باشد، استفاده از مطالب در کتب مختلف با اشتباه کمتری اتفاق خواهد افتاد.

فراموش نشود، در این نسل از کتاب نیز قانون کپی رایت و حفظ حقوق نویسنده اجرا شده و کاربر هزینه ای برای آن مطابق با سهم هر نویسنده در کتاب تدوین شده پرداخت خواهد کرد، همچنین کتاب گروه نویسندگان را نیز نمایش داده و منابع استفاده شده را نیز مشخص می کند.

کتاب هایی در حوزه علوم پایه، که تغییراتی در آنها رخ نمی دهد، در این نسل کتاب جایگاه زیادی نخواهند داشت، اما برای علومی نظیر علوم کامپیوتری این اتفاق، تحولی در این عرصه خواهد بود.

در حال حاضر سایت ویکی پدیا، بخشی تحت عنوان ساخت کتاب دارد که صرفا این امکان را به کاربر می دهد مقالات مختلف را به هم پیوند داده و در نهایت کتابی در قالب PDF دریافت نماید، البته این قابلیت ویکی پدیا نیز بسیار پر طرفدار است، زیرا برای مرجعی متشکل از مطالب مختلف، این امکان کاربرد فراوانی خواهد داشت.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی