پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          20 آبان 1392 - 11 November 2013

در سال‌جاری بهای میوه مانند سال‌های اخیر افزایش یافته که همین امر باعث افزایش نگرانی کارشناسان تغذیه نسبت به سلامت مردم شده است.

قیمت‌های میوه حتی نسبت به یک‌ماه گذشته نیز افزایش قابل‌توجهی داشته و به همین دلیل میزان مصرف آن در سبد خانوارها هم کمتر شده است.به‌منظور آگاهی از تأثیر بسیار منفی افزایش قیمت‌ میوه بر سلامت انسان و خواص این ماده غذایی گفت‌وگویی با دکتر کورش جعفریان متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

دکتر جعفریان در توضیح اینکه چرا مصرف میوه در کشور ما پایین است، گفت: یکی از فاکتورهایی که خیلی در میزان مصرف میوه تأثیر می‌گذارد قیمت آن است. در خیلی از کشورها اغلب سیاستمداران تلاش می‌کنند قیمت میوه را در سطح قابل‌قبولی با به کار‌گیری شیوه‌های متفاوت حفظ کنند. این کار یا از طریق واردات یا از طریق اختصاص یارانه به بخش باغداری انجام می‌گیرد. اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب در این میان می‌تواند نسبت میان بهای میوه و درآمد افراد را در حد تعادل حفظ کند. اما در کشور ما و در سال‌های اخیر سیاست‌های مطلوبی در این زمینه اتخاذ نشده است.

در سال‌های اخیر واردات میوه بنا به دلایلی زیاد شده که این مسئله به باغداری در کشور ما ضربه زده است. یارانه‌ای که برای متعادل نگه‌داشتن قیمت میوه اختصاص می‌یافت نیز در سال‌های اخیر در مسسیری دیگر مصرف شده است. هیچگاه ما ندیدیم که به جای روغن، برنج و پنیر بگویند ما می‌خواهیم میوه را کوپنی کنیم درصورتی که کوپنی‌کردن میوه می‌تواند سیاست درستی باشد چرا‌که مصرف میوه به‌طور کاملا مستقیم با سلامت افراد مرتبط است.

او با اشاره به استانداردی که برای مصرف میوه درنظر گرفته شده گفت: میوه یکی از گروه‌‌های اصلی غذایی انسان است و توصیه می‌شود حداقل روزانه بین 2تا 4واحد میوه در برنامه غذایی افراد گنجانده شود تا سلامت آنها تضمین شود. متخصصان حتی توصیه می‌کنند افرادی که تحرک بدنی بالاتری نسبت به مردم عادی دارند تا 6واحد میوه در روز نیز مصرف کنند. متأسفانه در فرهنگ غذایی ما و به‌ویژه در سال‌های اخیر میوه جایگاه ویژه‌ای ندارد و بیشتر حالت دسر دارد. اما در خیلی از کشورها میوه در کنار سفره هست که این شیوه در فرهنگ غذایی ما قدری مهجور واقع شده است.

لااقل بهتر است مصرف میوه در برنامه میان‌وعده غذایی گنجانده شود.او درباره آمار مصرف میوه در کشور گفت: آمارها نشانگر آن است که در جامعه ما کمتر از 40درصد از مردم در طول روز میوه مصرف می‌کنند. یکی دیگر از بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که مصرف خود میوه بهتر از مصرف آبمیوه است، چراکه میوه دارای فیبر بالایی است. برخی از افراد مانند دیابتی‌ها تنها با خوردن میوه سلامت‌شان حفظ می‌شود و درصورتی که آبمیوه مصرف کنند قند خون آنها بسیار بالا می‌رود و در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. البته خوردن زیاد میوه هم برای سلامتی مضر است چرا که در هر واحد میوه چیزی حدود 15گرم کربوهیدرات معادل 60کیلوگالری انرژی وجود دارد پس اگر فردی 10واحد میوه در روز مصرف کند چیزی حدود 600کیلوکالری وارد بدنش می‌شود که الزاما نیازی نیست که این میزان انرژی از طریق مصرف میوه برای بدن تأمین شود.

دکتر صفوی نیز با اشاره به تأثیر برداشته شدن یارانه میوه در گرانی این ماده غذایی گفت: ما تجربه حذف یارانه شیر و تأثیر آن بر کاهش میزان مصرف این ماده غذایی را نیز داشته‌ایم. در واقع حذف یارانه‌ها باعث بالا رفتن بهای یکسری از اجناس شده و مردم زمانی که متوجه می‌شوند توان مالی استفاده از محصولی را ندارند به راحتی از خرید و استفاده آن صرف‌نظر می‌کنند. متأسفانه باید به تجربه‌ای مشابه نیز اشاره کرد و گفت زمانی که یارانه شیر برداشته شد به تعداد افرادی که شیر را از برنامه غذایی خود حذف کردند به‌طور تصاعدی افزوده شد در مورد میوه هم دقیقا همین اتفاق افتاده است، ما اکنون باید روزانه 400گرم میوه مصرف کنیم که براساس آمار ارائه شده مردم ایران به‌طور متوسط روزانه حدود 280گرم میوه مصرف می‌کنند.

کاهش مصرف میوه تنها یک امر ظاهری نیست که ما بگوییم اتفاقی نیفتاده، بلکه این اتفاق می‌تواند باعث شود بدن افراد از دریافت مواد معدنی که در میوه‌ها به وفور یافت می‌شود محروم شود که این مسئله می‌تواند عواقب ناگواری برای سلامتی در پی داشته باشد.
این متخصص تغذیه در مورد فواید مصرف میوه گفت:

میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌هاست، آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت فرد مناسب هستنند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. ویتامین‌C و ویتامینE و بتاکاروتن از عمده موارد تشکیل‌دهنده آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. ویتامین‌C در اغلب سبزی‌های دارای برگ سبز و مرکبات وجود دارد. میوه‌های زرد و نارنجی رنگ نیز حاوی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن نیز پیش‌ساز ویتامین‌A است و ویتامین A نیز یک آنتی اکسیدان خیلی خوب محسوب می‌شود.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی