پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          30 بهمن 1392 - 19 February 2014


 رژیم غذایی کبد چرب





در این بیماری تجمع و رسوب چربی در سلولهای کبدی و التهاب بافت کبد دیده می شود. کبد چرب در همه ی سنین دیده می شود ولی شیوع آن در سن 40 – 60 سالگی است. کبد چرب، علل الکلی و غیر الکلی دارد. در ایران بیماری بیشتر به علل غیر الکلی مربوط می شود که علل اصلی کبد چرب نامشخص است ولی چاقی، چربی خون بالا و دیابت نقش مهمی دارند. بیماری سیستیک فیبروزیس و ویلسون در کودکان نیز با کبد چرب همراه است. مصرف بعضی دارو ها ( استروژن، آسپیرین، ویتامین A، آمیودارون ) ممکن است باعث کبد چرب شود.

این بیماری علامت خاصی ندارد ولی گاهی درد و احساس سنگینی در ناحیه بالا و راست شکم وجود دارد. بیماری بیشتر با انجام تستهای کبدی ( sgpt ) و سونو گرافی و سی تی اسکن کبد تشخیص داده می شود. در مراحل ابتدایی قابل درمان ولی در موارد پیشرفته بندرت منجر به نارسایی کبدی می گردد. با تشخیص این بیماری باید درمان را شروع کرد که اغلب بهبودی حاصل می شود. زیرا کبد تنها عضوی از بدن است که اگر 70 درصد آن نیز از بین رفته باشد. قابل برگشت و بهبودی دارد و قسمت آسیب دیده بازسازی می شود. بهترین راه درمان نیز حذف عوامل ایجاد کننده است مثلا فرد دیابتی با کنترل دیابت و فرد چاق با کاهش وزن بهبود پیدا می کند.

رژیم غذایی کبد چرب:

کاهش وزن تدریجی با یک رژیم غذایی مناسب بسیار موثر است ولی در صورتی که کاهش وزن سریع داشته باشید بیماری پیشرفت می نماید لذا برای کاهش وزن از پزشک کمک بگیرید. اگر چربی خون دارید در کاهش آن اقدام نمایید. غذا های غنی از آنتی اکسیدان مصرف نمایید. ویتامین E در بهبود کبد چرب موثر ولی به خاطر عوارض آن طولانی مدت مصرف نکنید. ویتامین c هم در پیشگیری از بیماری موثر است. پروتئین زیادی مصرف نکنید بیشتر از مرغ و ماهی و پروتئین های گیاهی مصرف کنید. میوه و سبزی به وفور مصرف نمایید. از مصرف غذاهای چرب ( چربی اشباع ) پرهیز کنید و به جای آن از چربیهای غیر اشباع مصرف نمایید. نان سبوس دار، غلات و برنج قهوه ای منابع خوب کربو هیدرات پر فیبر هستند. از این غذاها و فیبر ها به وفور مصرف نمایید. برخی از میوه ها ( آلو، کشمش، پرتغال، تمشک، گریپ فروت خونی رنگ، سیب، طالبی و گرمک ، شاه توت ) به خاطر فیبر و آنتی اکسیدان بالا برای کبد چرب موثر است. در کل رژیم غذایی برای کبد چرب با یک فرد سالم تفاوت زیادی ندارد.

لکه های کبدی چیست؟

بدن برای محافظت پوست از اشعه ماورای بنفش نور خورشید رنگدانه ملانین را می سازد. یکی از عوارض نور خورشید ایجاد رنگدانه ( ملانین ) اضافی در پوست است با گذشت زمان این رنگدانه ها زیاد شده و لکه های کبدی ایجاد می شود. که این لکه ها در پشت دست، ساعد، صورت و شانه ها ایجاد میشود. لکه های صاف، قهوه ای، سیاه و سفید که در اثر نور آفتاب، بارداری و یا در اثر پیری بر روی پوست ایجادمی شوند. هیچ ربطی به کبد و کارکرد آن ندارد خون وقتی از کبد عبور می نماید. مواد سمی ( رادیکالهای آزاد ) آن توسط کبد گرفته می شود این مواد اگر توسط کبد گرفته شوند احتمال تولید لکه های پوستی کم میشود. برای اینکه این مواد کم شوند باید از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. زردی پوست و خارش پوست در اثر انسداد در مجاری صفراوی کبد می باشد. سیروز کبدی گاهی خود را به صورت لکه های قهوه ای رنگ نشان می دهد.

پیشگیری و درمان لکه های کبدی:

اگر فرد بالای 40 سال دارد و اطراف این لکه ها نامنظم باشد برای رد سرطان پوست نمونه برداری لازم است و در صورت منفی بودن از نظر کانسر، برای درمان بر اساس نوع پوست از کرم یا لوسیون هیدروکینون استفاده می شود. و اگر پوست فرد به آن حساسیت داشته باشد. و یا کاملا بهبود حاصل نشود. از انجماد ( سرما درمانی ) و یا لیزر برای از بین بردن این لکه ها استفاده می شود. برای پیشگیری از کلاه، تی شرت های آستین بلند، دامن بلند، و شلوار استفاده نمایید. برای محافظت چشم از عینک آفتابی استفاده کنید. در موقع ظهر که آفتاب شدید است حداقل نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل از کرم های ضد آفتاب با spf بالاتر از 30 استفاده نمایید.
گردآوری: مجله اینترنتی ایران مطلب


تگ ها رژیم غذایی کبد چرب رژیم غذایی کبد چرب

خبرنامه - شبکه های اجتماعی