پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          20 اسفند 1392 - 11 March 2014


در فصل بهار گوشت زیاد نخورید


مزاج فصل بهارتدابیر تندرستی در فصل بهار

فصل بهار از نظر گرمی و سردی و همچنین تری و خشکی در اعتدال است. البته برخی معتقدند که مزاج بهار گرم و تر است.

طب سنتی اسلامی، طب آیورودیک و طب سنتی چینی همگی بر پاکسازی بدن در آغاز فصل بهار تاکید دارند. اخلاط بوجود آمده از خوردنی های زمستان بواسطه سردی هوا در بدن متراکم شده و از آنجایی که معمولا تحرک افراد نیز در  فصول سرد کمتر می شود، فضولات فرصت دفع پبدا نمی کنند.

 با گرم شدن تدریجی هوا علاوه بر تخلخل اخلاط و افزایش خون در بدن، سموم دفع نشده زمستان هم بدن را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند.

به همین منظور برای لذت بردن از طراوت بهاری و جلوگیری از بیماری ها، سستی و افزایش غلظت خون تدابیر مناسبی برای این فصل توصیه می شود.

 

تدابیر تندرستی مهم در فصل بهار

1. خونگیری (رگ زدن و حجامت)

اطبای پیشین برترین استفراغ در فصل بهار را استفراغ خون می‌دانستند که توسط انجام عمل حجامت و در برخی موارد فصد قابل اجرا می‌باشد.

ابن سینا در قانون می فرماید: بهار بیماریهای مزمن را به هیجان وا می دارد به این بیان که اخلاط راکد را جاری کرده و سیلان می دهد … چاره رهایی از بیماری های این فصل کم کردن خوراک و پاکسازی بدن با  فصد و حجامت است.

البته این اعمال تنها با تشخیص و تجویز پزشک باید انجام شوند و اقدام به آنها به طور خودسرانه یا بدون بررسی‌های لازم می‌تواند موجب عوارض زیادی می گردد.

2. پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی‌بخش و بسیار رطوبت‌آور

3. دوری جستن از غذاهای مولد خون و کم کردن مصرف انواع گوشت

4. پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و همچنین انجام ورزش معتدل (سبك‌تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیش از طعام .

5. پرهیز از انباشتن بدن از غذا و مصرف غذا به دفعات متعدد، زیرا كه امتلاء خود موجب تشدید عوارض این فصل خواهد گردید.

6. استفاده از نوشیدنی‌ها و رب‌های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق كاسنی، شربت زرشك و غوره و رب غوره و شربت نارنج و لیمو و به

7. پرهیز از مصرف مواد گرم و تلخ و تند و شور و تیز

8. پوشیدن لباس‌های لطیف و سبك و كم كردن روانداز

9. اجتناب از حمام خیلی گرم و كل گرم‌كننده‌ها مانند ادویه‌جات و استعمال پایین‌آورنده‌های حرارت و ساكن‌كننده‌های مواد

10. پرهیز از مصرف آب با معده خالی و ناشتا

 

حفظ سلامتی  از دیدگاه حضرت ثامن الحجج (ع) در ماه اسفند

ماه دوازدهم، شباط است و آن ماه آخر زمستان است؛ بیست و هشت روز است مختلف می‌شود در آن بادها و بسیار می‌شود امطار و ظاهر می‌شود گیاه­های زمین و آب‌ها جریان هم می‌رساند و نافع است خوردن سیر و گوشت مرغ خانگی و طیور صحرایی و میوه­های خشک مثل انجیر و خرما و مویز و تقلیل نمایند از خوردن حلویّات و محمود است در او کثرت حرکت و ریاضت و نافع است شراب حلال و استعمال بعد از طعام باید نمود و پیش ذکر نفع او را نمودیم قبل از ذکر فصول سال(حفظ الصحه و سیاست المدن، موسی بن علیرضا ساوجی، ترجمه متن رساله الذهبیه،ص 46 الی 47)


تگ ها گوشت خواص گوشت

خبرنامه - شبکه های اجتماعی