پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          30 اردیبهشت 1393 - 20 May 2014


 محافظت پوست در برابر خورشید





 قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به میزان زیاد، می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند.

از آفتاب سوختگی‌های جدی، چین و چروک، کک و مک، ناهمگونی رنگ پوست و پیری زودرس پوست گرفته تا سرطان پوست همه و همه از آثار مخرب در معرض قرار گرفتن بیش از حد در برابر خورشید است. به همین دلیل، متخصصان پوست به مردم توصیه‌های جدی دارند که برای حفاظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش آفتاب، پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

دکتر رضا رباطی، متخصص پوست و مو و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تأکید دارد که مردم باید حتما از پوست خود در برابر اشعه آفتاب محافظت کنند چرا که اشعه آفتاب (UVA+UVB) از عواملی است که می‌تواند در تشکیل سرطان پوست یا بدخیم شدن یک خال تأثیر بگذارد.

به گفته او، ابتدایی‌ترین راه برای پیشگیری از آسیب پوست در برابر اشعه آفتاب، این است که بین ساعت‌های 10صبح تا 4بعدازظهر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار نگیرید، یعنی زمانی که تابش خورشید بیشترین شدت را دارد و درصورتی که مجبور هستید این ساعت‌ها را در معرض نور خورشید باشید، می‌توانید با پوشیدن لباس‌های آستین بلند و یقه‌دار، پوست خود را بیشتر محافظت کنید. او راه دیگر برای پیشگیری از خطرات اشعه خورشید را استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب دانست و گفت: هر فرد باید هر روز قبل از آنکه از منزل خارج شود از این کرم‌ها، استفاده کند. ملاک سنجش میزان محافظت این کرم‌ها Sun Protection factor spf یا عامل حفاظت در برابر خورشید است که با اعدادی تعیین می‌شود.

حداقل SPF مناسب 15است اما توصیه بیشتر متخصصان پوست این است که SPF کمتر از 30استفاده نکنید و توجه کنید، درصورتی که برای ساعات متوالی در معرض تابش نور خورشید قرار دارید، باید هر 2تا 3ساعت یک‌بار کرم خود را تجدید کنید. رباطی خاطرنشان کرد: امروزه ضدآفتاب‌ها در انواع مارک‌ها با SPF های گوناگون برای انواع پوست‌ها تولید شده‌اند و به‌راحتی می‌توان ضدآفتابی را که با پوست همخوانی داشته باشد، پیدا کرد.

علاوه براین، ضد‌آفتاب تنها مخصوص پوست صورت نیست بلکه قسمت‌هایی از پوست که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، نیز باید محافظت شوند. همچنین، مراقبت از پوست در برابر اشعه آفتاب، مختص به سن خاصی نیست و باید مصرف ضد‌آفتاب‌ها از کودکی که فرد پوست آسیب‌پذیرتری دارد شروع شود و تا آخر عمر ادامه پیدا کند. به گفته رباطی، ضد‌آفتاب‌ها تنها مخصوص روزهای آفتابی تابستان نیست و باید در تمام فصول و حتی روزهای نیمه ابری نیز استفاده شوند.

نوزادان که حساس‌ترین پوست‌ها را دارند، باید تا حد امکان در معرض تابش مستقیم نور خورشید برای مدت طولانی قرار نگیرند. نکته مهم آن است که بهترین راه حفاظت از پوست در برابر آفتاب استفاده از پوشش کافی شامل لباس مناسب و کلاه و قرارنگرفتن درمعرض تابش مستقیم آفتاب است و مصرف ضدآفتاب در قدم بعدی حائز اهمیت است.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی