پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


۸ نکته درباره آینده پوشیدنی های دیجیتال


ابزارهای پوشیدنی طیف گسترده ای از تجهیزات مختلف را دربرمی گیرد؛ از عینک تا ساعت های هوشمندی که قابلیت مکالمه دارند، همگی در زمره ابزارهای پوشیدنی های دیجیتال هستند. با این که شاید انتظار غلبه زودهنگام این ابزارها بر بازار گوشی های هوشمند اندکی غیرواقع بینانه باشد، اما آن چه مشهود است این که طی چند سال اخیر، این ابزارها رشد چشمگیری داشته اند و همین می تواند آینده ای درخشان را نوید بدهد.

با این که پیش بینی دقیق آینده پوشیدنی های دیجیتال کار دشواری است، اما شاید در این میان شرکت های تامین کننده قطعات اصلی این ابزارها بتوانند تصویری روشن از آینده این تجهیزات ترسیم کنند. آنچه در ادامه می خوانید هشت نکته ارائه شده از سوی مدیران این شرکت هاست.

۱. میدان رقابت باز است

برخلاف بازارهایی نظیر تلفن های همراه هوشمند یا تبلت که در آنها یک یا چند شرکت پیشتاز بوده و جایگاه خود را تثبیت کرده اند، هنوز هیچ شرکتی بر بازار تجهیزات پوشیدنی های دیجیتال تسلط نیافته است.

اکنون شرکت نایک، فیتبیت و چند شرکت دیگر حدود ۹۰ درصد بازار این تجهیزات را در دست دارند. اما در مقابل شرکت هایی مانند سونی نیز تلاش بی وقفه ای دارند تا سهم بیشتری از این بازار به دست آورند و محصولات خود را با امکاناتی جالب توجه وارد بازار کنند. سامسونگ هم می کوشد ساعت هوشمند خود را که گیر (Gear) نام دارد در صدر جدول فروش این تجهیزات قرار دهد.

حضور شرکت های کمتر شناخته شده در کنار نام های بزرگ نشان می دهد این بازار هنوز در حال شکل گیری است و هیچ شرکتی نمی تواند ادعای تسلط بر این بازار را داشته باشد.

۲. فروش بیشتر دستبندهای ورزشی و سلامت

بیشترین درصد عرضه و فروش تجهیزات پوشیدنی به دستبندهای دیجیتال اختصاص دارد و به احتمال زیاد این روند تا مدتی دیگر همچنان ادامه دارد. برای این که تجهیزات دیگر به جایگاه مناسبی در این حوزه دست یابند، باید ویژگی های جذابی را در خود بگنجانند؛ یعنی درست همانند ساعت های هوشمند که گاهی بر قابلیت های آنها افزوده می شود.

البته این تغییرات شامل ابزارهای پوشیدنی ویژه سلامت نیز خواهد شد. این ابزارها که به دور مچ دست بسته می شوند اطلاعاتی همچون ضربان قلب و تنفس را به اطلاع می رسانند، اما شاید در آینده ای نزدیک با این دستگاه ها بتوان به برخی دیگر از اطلاعات مربوط به سلامت نیز دست یافت. برای نمونه برخی شرکت ها در حال مطالعه برای استفاده از لیزر برای تعیین مقدار قند خون فرد از روی پوست هستند. گفتنی است اکنون تعیین میزان قند خون از طریق نمونه گیری از خون امکان پذیر است.

۳. افزایش بازیگران این حوزه

ساخت یک ساعت هوشمند به اندازه ساعت گوشی هوشمند از پیچیدگی های فنی برخوردار نیست. بسیاری از شرکت های تولیدکننده تراشه از گسترش بازار ابزارهای پوشیدنی استقبال می کنند و محصولات خود را براحتی در اختیار شرکت های کوچک و خرده پا هم قرار می دهند. به این ترتیب شرکت های کوچک و حتی نوپا نیز می توانند به طراحی، ساخت و عرضه این ابزارها بپردازند.

همین نبود پیچیدگی فنی و در اختیار بودن قطعات مورد نیاز سبب می شود میدان رقابت به روی طراحان و نوآوران از سراسر دنیا باز باشد. البته از آنجا که بسیاری از شرکت های بزرگ فقط روی تجهیزات پوشیدنی دیجیتال ویژه سلامت یا ورزش تمرکز کرده اند، شرکت های کمتر شناخته شده می توانند از این فرصت استفاده و ابزارهایی با قابلیت های دیگر طراحی و عرضه کنند.

اکنون برخی از این شرکت های کوچک توانسته اند با بهره گیری از وبگاه کیک استارتر (Kickstarter) بودجه لازم برای شروع کار خود را جمع آوری کنند.

۴. زیبایی، مهم ترین عامل

بسیاری از ساعت های هوشمند و حتی عینک گوگل بزرگ و نه چندان زیبا طراحی شده اند، بنابراین در آینده شاهد تمرکز بیشتر شرکت ها روی طراحی زیبا و کوچک این پوشیدنی ها خواهیم بود.

در واقع اگر بخواهیم از پوشیدنی های دیجیتال به عنوان بخشی از وسایل زندگی استفاده کنیم، باید به زیبایی آن هم توجه ویژه ای داشته باشیم.

البته برخی شرکت ها مدتی است به این مساله توجه کرده اند و برای نمونه می بینیم برخی ساعت های هوشمند که بتازگی ارائه شده اند شباهت بیشتری به ساعت های زیبای رایج در بازار دارند.

۵. تنوع ابزارهای پوشیدنی

در آینده باید منتظر عرضه محصولاتی کاملا جدید و متفاوت با آنچه تاکنون در حوزه ابزارهای پوشیدنی های دیجیتال دیده ایم باشیم. حتی شاید ابزارهایی هم برای حیوانات دست آموز خانگی در آینده عرضه شود. عرضه محصولاتی برای افزایش قابلیت های تلفن همراه هوشمند نیز چندان دور از ذهن نیست؛ برای نمونه انگشتری که با زنگ خوردن تلفن همراه روشن می شود.

لباس یکی دیگر از حوزه هایی است که ابزارهای دیجیتال پوشیدنی وارد آن خواهد شد. هم اکنون برخی شرکت ها در حال کار روی دکمه هایی هوشمند برای لباس ها هستند. این دکمه ها از قابلیت های مختلفی برخوردارند و برای نمونه در صورت قرار گرفتن فرد ورزشکار، در معرض تابش زیاد فرابنفش، تغییر رنگ می دهند.

۶. اینترنت اشیا

«اینترنت اشیا» به معنای شبکه ای از ابزارهای مختلف نظیر یخچال و ماشین لباسشویی و نیز کنترل آنها به شیوه ای هوشمندانه از سوی کاربر است، اما تاکنون ابزارهای پوشیدنی نتوانسته اند در اینترنت اشیا به جایگاه مناسبی دست یابند. چندی پیش سامسونگ اعلام کرد وسایل مختلف خانگی هوشمند ساخته شده توسط این شرکت، می توانند به وسیله یک نرم افزار با هم مرتبط باشند و این سیستم با ساعت هوشمند این شرکت یعنی گلکسی گیر هم هماهنگ است. با این حال در سال های آینده شاهد گنجانده شدن هر چه بیشتر ابزارهای پوشیدنی در اینترنت اشیا خواهیم بود.

۷. نیاز نداشتن به تلفن همراه هوشمند

هم اکنون بیشتر پوشیدنی های دیجیتال باید به تلفن همراه هوشمند متصل باشد. برای نمونه ساعت هوشمند سامسونگ در صورت دریافت ایمیل روی تلفن هوشمند، پیغامی را از طریق ساعت هوشمند به کاربر می فرستد و حتی یک پاراگراف آن را برای وی می خواند، اما در هر صورت برای خواندن متن کامل ایمیل باید به تلفن همراه خود مراجعه کنید.

با این حال در آینده شاهد مستقل شدن ابزارهای پوشیدنی دیجیتال خواهیم بود. با این که طراحی چنین ابزارهایی پیچیده است، اما بی شک بر میزان مطلوبیت آنها افزوده خواهد شد.

۸. کاهش قیمت پوشیدنی های دیجیتال

افزایش تعداد فعالان در طراحی و عرضه ابزارهای پوشیدنی های دیجیتال در نهایت به کاهش قیمت این محصولات در بازار منتهی می شود. افزون بر این، وجود تعداد زیادی شرکت عرضه کننده این اطمینان را می دهد که در آینده در کنار محصولات گران قیمت، شاهد عرضه محصولاتی با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر هم خواهیم بود.

البته قیمت نهایی ابزارهای پوشیدنی به نحوه عملکرد آنها بستگی دارد. برای نمونه ابزارهای پوشیدنی مستقل از تلفن های همراه هوشمند به دلیل پیچیدگی های خود از قیمت بالاتری نسبت به دیگر ابزارهای پوشیدنی برخوردار خواهند بود. برخی کارشناسان قیمتی حدود صد تا ۱۵۰ هزار تومان برای برخی از این ابزارهای پوشیدنی پیش بینی می کنند.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی