پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخلاق          10 اسفند 1389 - 01 March 2011


آيين مقدس اسلام در كنار ديگر برنامه هاي فردي واجتماعي خود، از پيروانش مي­خواهد كه نسبت به آنجه از ديگران مي­بينند بي­تفاوت نباشند بلكه آنها را به سوي خوبي­ها فرا خوانده و از بديها باز دارند. اين دو وظيفه اساسي، امر به معروف و نهي از منكر نام دارد.
امر در لغت دو معنى دارد؛ يكى كار که جمع آن امور است[1] و ديگرى دستور و طلب که جمع آن اوامر است[2]. نقيض امر، نهي[3] به معناي زجر و منع [4]است. معروف از ماده «عرف» به معناي شناخته شده[5] و منكر از ماده «نكر» به معني ناشناخته است.[6] امر در اصطلاح، اسمى است براى هر كارى كه با عقل و شريعت نيكو شناخته شده[7] و منكر، ضد معروف و هر كاريست كه عقل‏ها و خردهاى سليم، زشتى آن را حكم مي­كند يا اينكه عقل‏ها در زشتى و خوبى آن كار سكوت مي­كنند، سپس دين و شريعت بدى و زشتى آن را بيان مي­كند[8]. پس امر به معروف يعني فرمان دادن به نيكي و نهي از منكر، باز داشتن از بدي و ناپسندي است.[9]
شناخت معروف و منكر
بهترين راه شناخت معروف و منكر، مراجعه به شرع مقدّس و عقل سليم است. بر اين اساس هر چيزي را كه شارع مقدس به آن امر كرد و مردم را به انجام آن تشويق نمود، آن چيز «معروف» و هرگاه شارع مقدّس، از چيزي نهي كرد و مردم را از انجام آن سرزنش نمود، آن چيز منكر است[10]و همچنين مي­توان براي شناخت معروف و منكر از عقل سليم بهره برد.
از انواع معروف مي­توان به امور واجب و مستحب از قبيل ايمان، احياي مراكز ديني و مساجد، يتيم نوازي و...[11]و از انواع منكر به امور حرام و مكروه از قبيل غيبت، دروغ و...[12] اشاره داشت.
اهميت امر به معروف و نهي از منكر
الف) امر به معروف و نهي از منكر در قرآن
در قران آيات زيادي وجود دارد كه به روشني، جايگاه امر به معروف و نهي از منكر را ياد آوري مي­كند. در اينجا بنا به اهميت اين دو حكم الهي و نيز بهره­مند شدن از چشمه جوشان قرآن، به چند آيه اشاره مي­شود:
1- «بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى و امر به معروف و نهى از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند»[13]
2- « شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند(چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان داريد»[14]
3- «(به هر حال) با آنها مدارا كن و عذرشان را بپذير و به نيكى‏ها دعوت نما و از جاهلان روى بگردان»[15]
4- «... آمران به معروف، نهى كنندگان از منكر و حافظان حدود(و مرزهاى) الهى،(مؤمنان حقيقى‏اند) و بشارت ده به(اينچنين) مؤمنان!»[16]
آیات مرتبط: سوره آل عمران، آيه 114 -سوره حج، آيه 40-41- سوره توبه، آيه 71.
ب) امر به معروف و نهي از منكر در روايات
در روايات از پيامبر(ص) و امامان معصوم(عليهم السلام) توصيه­هاي زيادي به امر به معروف ونهي از منكر مي­شود كه خود بيانگر اهميت آن است.
1-پيامبر(ص) فرمود: اى مردم پيش از مردن توبه كنيد و... امر به معروف كنيد تا محفوظ بمانيد. نهى از منكر كنيد تا يارى شويد.[17]
2-امام محمد باقر(ع) فرمود: امر به معروف و نهى از منكر، دو آفريده از آفريده‏هاى خداوندند، كسى كه آن دو را يارى كند (موجبات اين دو امر مهم را فراهم سازد) خداوند او را عزيز نمايد و كسى كه آنها را ترك كند خداوند عزّ و جل ذليل و خوارش گرداند.[18]
3-درة بن ابى لهب گويد: شخصى خدمت پيغمبر اكرم(ص) آمد در حالى كه حضرت بر منبر بود پرسيد: يا رسول اللَّه بهترين مردم كيست؟ فرمود آنكه مردم را امر به معروف و نهى از منكر كند و آنها را از خدا بترساند و به او علاقه‏مند سازد.[19]
4-امام علي(ع) فرمودند: امر كردن به معروف افضل عملهاى آفريدگان است.[20]
ج) امر به معروف ونهي از منكر در كلام بزرگان
تمامي علماء وبزرگان درباره امر به معروف و نهي از منكر بحثهاي جامعي نموده­اند كه ما به عنوان نمونه، فرمايشات چند نفر از اين دانشمندان را ذكر خواهيم كرد:
شهيد اول: امر به معروف و نهي از منكر عقلا و نقلا واجب است و بر فرض كه واجب عيني نباشد، واجب كفايي است.[21]
محقق حلي: امر به معروف و نهي از منكر واجب است به اجماع فقهاء ومسلمين.[22]
حضرت امام خميني(ره): اقوي آن است كه وجوب امر به معروف و نهي از منكر كفائي است؛ يعني اگر كسي در موردي اين مهم را انجام داد از ديگران ساقط مي­شود وگرنه همه مردم كه در آن مورد سكوت كرده­اند همه واجب الهي را ترك كرده­اند.[23]
مقام معظم رهبري(مدظله العالي): مسئله امر به معروف، تكليف هميشگي مسلمانهاست. جامعه اسلامي با امر به معروف و نهي از منكر زنده مي­ماند. قوام حكومت اسلامي به امر به معروف و نهي ازمنكراست.[24]
دراهميت این موضوع همين بس كه حفظ دين در همه ابعادش به اجراي آن بستگي دارد وحساب امر به معروف و نهي از منكر از حساب نماز و روزه و حج جدا است؛ زيرا آنها ضرري به منافع و هوسهاي ديگران نمي­زند ولذا كسي مخالفتي با آنها ندارد اما نهي از منكر مخالفت با انحرافات و هوسهاي مردم است و قهرا گروهي در مقابل آن مقاومت مي­كنند.
دايره امر به معروف و نهي از منكر
برخلاف تصور بعضي كه امر و نهي را مربوط به تذكرات فردي در گناهان شخصي مي­دانند، اين دو واجب در مداري به وسعت تمام دين در حركت هستند. لذا تمام عرصه­هاي موجود در جامعه ميدان امر به معروف ونهي از منكر است. در روایتی آمده است:
«بهما تقام الفرائض» يعني قوام واجبات به امر به معروف ونهي از منكر است.[25]
وظايف آمرين به معروف و ناهين از منكر
1-نيّتش را براي خدا خالص كند و از او مدد بخواهد.
2-آگاهي به شروط امر به معروف ونهي از منكر داشته باشد و معروف ومنكر را بشناسد.
3- سخنش منطقي و كلامش ساده ومختصر ومفيد باشد.[26]
4-خودش عامل به معروف و تارك منكر باشد وبه عيبهاي خودش متوجه باشد.
5- با تفاوتهاي اخلاقي و روحي مردم آشنا باشد.
6-نصيحت­گر مردم باشد و با آنها با مدارا و رفاقت رفتار كنند.
7-در اين امر شكيبا باشد و قضاوت عجولانه نداشته باشد.
8-داراي اعتدال و ميانه روي باشد.[27]
شرايط امر به معروف و نهي از منكر
غالب فقيهان ومتكلمان براي اين فريضه چهار شرط زير را برشمردند:
1- آمر و ناهي، معروف ومنكر را بشناسند.
2-آمر و ناهي احتمال تأثير در امر به معروف و نهي از منكر را بدهند.
3-تارك معروف و عامل به منكر بر ادامه شيوه خود اصرار داشته باشد.
4-امر به معروف  ونهي از منكر موجب ضرر و مفسده­اي نباشد.[28]
مراتب امر به معروف و نهي از منكر
براي امر به معروف و نهي از منكر سه مرحله متصور شده است:
1- انكار قلبي؛ یعنی ناراحتي خود را از منكر آشكار كند؛ چهره در هم كشيدن، روي گرداندن، ترك رفت وآمد و...
2- انكار زباني؛ یعنی اگر مي­داند از مرحله اول نتيجه نمي­گيرد بايد با زبان نرم، او را متوجه خطايش كنند و در صورت عدم تأثير، بايستي با لحن آمرانه امر ونهي كند و در هر حال رعايت درجات تندي را بنمايد و در اين امر و نهي مرتكب خلاف نشود.[29]
3- اقدام عملي؛ گاه ممكن است منكر چنان ريشه­دار شده باشد كه نيازمند عمل باشد. منتهي مراحل را بايد درنظر گرفت و از مرحله سبكتر بايد شروع كرد؛ مانند شكستن آلات لهو ولعب، ريختن شراب، گرفتن مال مغصوب و...[30]
لازم به ذكر است در جامعه اسلامي اجرای عملی امر به معروف و نهی از منکر در صورت نیاز به برخورد فیزیکی از وظایف حکومت اسلامی است كه در غیر این صورت بی­نظمی اجتماعی ایجاد می­شود.
شيوه­هاي امر به معروف و نهي از منكر
برترين روشها در امر به معروف ونهي از منكر، روشهايي است كه اولياي الهي در ارشاد ملتها به كار گرفته­اند و به وسيله آن توانسته­اند از مردمي با بدترين خصوصيات اخلاقي انسانهاي ارزشمند بسازند.
اهم اين روشها عبارتند از:
1-هماهنگي در گفتار و رفتار[31]
2-احترام به شخصيت افراد
3-پرهيز از افراط در تندي و بد زباني[32]
4- جلب اعتماد[33]
5-احترام به عقايد ديگران [34]
آداب امر به معروف و نهي از منكر
در هر كاري آدابي نهفته است و اين آداب در امر به معروف و نهي از منكر به شرح ذيل است:
1- تجسس نكند؛ از دخالت در زندگي خصوصي مردم بپرهيزد كه اين كار خود امري حرام است.
2- صبور باشد. زيرا ريشه كني منكر به سرعت ممكن نيست. [35]
3-قطع رحم نكند؛ بايد دانست كه دستورات اسلام مكمل يكديگرند واجراي هيچ يك نبايد مانع اجراي ديگر فرايض شود.
4- پرده دري نكند.
5- خود را فراموش نكند.
آثار امر به معروف و نهي از منكر
الف) آثار فردي
1-نجات از قهر خدا با ناراحت شدن از انجام منكر.[36]
2-رسيدن به واقعيت الطاف الهي.[37]
3- مي توان با امر به معروف ونهي از منكر بهترين مردم به شمارآمد.[38]
4- خليفه خدا در روي زمين بودن[39]
5-شريك شدن در همه ثوابها، از آثار امر به معروف و نهي از منكر است.[40]
6-كسب رضايت خدا [41]
7-فلاح و رستگاري[42]
8-سلامتي دين و دنيا [43]
9-نصرت الهي[44]
10-كم نشدن عمر و روزي.[45]
11-ثواب فراوان.[46]
ب) آثار اجتماعي
1-اجراي احكام اسلام.[47]
2- برقراري عدالت اجتماعي با امر به معروف و نهي از منكر.[48]
3-با امر به معروف ونهي از منكر، زمين ها آباد مي­شود. [49]
4-استواري نظام اسلامي به امر به معروف ونهي از منكر است. [50]
5-امنيت.[51]
6- هر كه امر به معروف كند مؤمنان را قدرتمند مي­گرداند.[52]
7- هر كه نهى از منكر كند، بيني فاسقان را بر خاك مي­مالد.[53]
8-پاكيزگي كسب وكار. [54]
علل مهجوريت و ترك امر به معروف و نهي از منكر
1-ترس از مرگ و يا به خطر افتادن منافع دنيوي.
2-حيا وخجالت، بي­تفاوتي.
3-جهل وناداني.[55]
4-طمع رسيدن به منافع مادي.[56]
5-ضعف وكوچكي نفس.[57]
6- بي تأثير دانستن امر به معروف ونهي از منكر
7- ترك وظيفه به گمان خود سازي [58]
پيامد هاي ترك امر به معروف ونهي از منكر
سستى نمودن از امر به معروف و نهى از منكر، و جلوگيرى ننمودن از ظلم ستمكاران، نه تنها حلم نيست بلكه خمودي است كه از ملكات رذيله به شمار مي­رود.[59]
الف) آثار فردي ترك امر به معروف و نهي از منكر
1- بي­تفاوتي به دين وضعف ايمان. [60]
2-همانگونه كه عامل به اين فريضه درثواب شريك است، تارك آن نيز در گناه آن شركت دارد.[61]
3- محروميت از سعادت وحيات معنوي.[62]
4-دشمن خدا بودن.[63]
ب) آثار اجتماعي ترك امر به معروف و نهي از منكر
1-شيوع مفاسد اجتماعي و تبديل منكر به معروف.[64]
2-فراموشی خوبيها و تسلط اشرار.[65]
3-عقوبت الهي.[66]
4-از بين رفتن بركت در زندگي.[67]
5-پيكار با خدا.[68]


[1] - قرشى سيد على اكبر ؛ قاموس قرآن‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية، 1371 ش‏، ششم‏، ج‏1، ص: 110
[2] - معزي فيومى، احمد بن محمد؛ مصباح المنير في غريب الشرح الكبير الرافعي، قم، دفتر تبليغات، ص 22
[3] - فراهيدي، خليل بن احمد؛ العين، مصحح دكتر مهدي فخرومي ـ ابراهيم سامرايي، قم، انتشارات هجرت، چ دوم، 1410 هـ، ج‏8، ص298
[4] - قاموس، ج‏7، ص 117
[5] - مهيار، رضا ؛ فرهنگ ابجدي(عربي، فارسي) ، تهران، انتشارات اسلامي، ص874
[6] - - همان ص 96
[7] - راغب اصفهاني، حسين بن محمد؛ ترجمه وتحقيق مفردات الفاظ قرآن‏، خسروى حسينى سيد غلامرضا، تهران‏، انتشارات مرتضوى‏، 1375 ش‏، دوم، ج‏2، ص 587
[8] - ترجمه مفردات، ج‏4، ص 397
[9] - اسلامي اردكاني، حسن ؛امر به معروف ونهي از منكر، قم، نشر خرّم، اول، 1375 ش، ص14
[10] -مير عظيمي، جعفر ؛دو فريضه بزرگ امر به معروف ونهي از منكر، قم، واحد فرهنگي كتابخانه عمومي حضرت ابوالفضل(ع) ، سوم، 1375ش، ص170
[11] -قرائتي، محسن؛ امر به معروف ونهي از منكر، تهران، مركز فرهنگي درسهايي از قرآن، دوم، 1376ش، ص263
[12] - نراقي، مولامهدي ؛علم اخلاق اسلامي(ترجمه كتاب جامع السعادات) ، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوي، انتشارات حكمت، 1366ه.ش، اول، ج2، ص330
[13] - سوره آل عمران، آيه 104 وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلىَ الخَْيرِْ وَ يَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
[14] - سوره آل عمران، آيه 110 كُنتُمْ خَيرَْ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ ءَامَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكاَنَ خَيرًْا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثرَُهُمُ الْفَاسِقُونَ
[15] - سوره اعراف، آيه 199 خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الجَْاهِلِينَ
[16] - سوره توبه، آيه 112 التَّئبُونَ الْعَبِدُونَ الحَْمِدُونَ السَّئحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الاَْمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ الحَْفِظُونَ لحُِدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
[17]- طباطبايى، ‏ سيد عباس؛ارشاد القلوب- ترجمه طباطبايى‏، قم‏، جامعه مدرسين‏، پنجم‏، 1376 ش‏، ص 181
[18] - شيخ صدوق؛ پاداش نيكى‏ها و كيفر گناهان، ‏محمد على مجاهدى، قم‏، ‏ انتشارات سرور، 1381 ش، ‏ اول‏، ص 408
[19] - طبرسي، فضل بن حسن؛ ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن‏، مترجمان‏، تهران‏، انتشارات فراهانى‏، 1360 ش، ‏ اول‏ ، ج‏4، ص: 193
[20] - خوانساري، جمال الدين؛ شرح آقا جمال الدين خوانساري بر غرر الحكم، دانشگاه تهران، 1366 ش، ج‏2، ص: 102ح1977
[21] - شهيد ثاني ؛ترجمه وتبين شرح لمعه، شرواني، علي، قم، دارالعلم، اول، 1383ش، ج5، ص71
[22] - محقق حلي، شرايع الاسلام، منشورات اعلمي، ج1-2، ص340
[23] - الامام الخمينى‏؛تحرير الوسيلة، مؤسسة تنظيم و نشر آثار الامام الخمينى قدس سره‏، اول، پائيز 1379 مسأله 2 ص362
-[24] مير عظيمي، جعفر ؛دو فريضه بزرگ امر به معروف ونهي از منكر، ص196
[25] - قرائتي، محسن؛ امر به معروف ونهي از منكر، ص 39
[26] - مركز تحقيقات اسلامي سپاه ؛امر به معروف ونهي از منكر، نمايندگي ولي فقيه در سپاه، سوم، 1376ش، صص 50-55
[27] -- قرائتي، محسن؛ امر به معروف ونهي از منكر، صص115-123
[28] - مير عظيمي، جعفر ؛دو فريضه بزرگ امر به معروف ونهي از منكر، ص170
[29] - مركز تحقيقات اسلامي سپاه ؛امر به معروف ونهي از منكر، صص70-76
[30] - نراقي، ملا احمد؛معراج السعاده، قم، زهير، 1386ه.ش، اول، ص413
[31] -سوره صف، آيه 2-3 يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ
[32] - بحارالأنوار ج 74 ص212 أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْإِفْرَاطُ فِي الْمَلَامَةِ يَشِبُّ نِيرَانَ اللَّجَاجَةِ
[33] - شيخ حر عاملى؛‏وسائل الشيعة، قم‏، مؤسسه آل البيت لإحياء التراث، 1409 هجرى‏، اول، ‏29 جلد،
ج 12، ص 158 أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ
[34] - محمدي، محمد مهدي-مقدس نيان، محمد؛آداب معاشرت، قم، زمزم هدايت، 1385ش، صص56-64
[35] - اسلامي اردكاني، حسن ؛امر به معروف ونهي از منكر، صص173-194
[36] - وسائل‏الشيعة ج 16، ص 133 اميرالمؤمنين(ع): هر كس منكر ي را ديد وقلبا از آن ناراحت شد، همانا از قهر خدا نجات پيدا كرده است
[37] -همان، امام علي(ع): هر كس با شمشير وقوت براي عزت كلمةالله قيام كند، به واقعيت الطاف الهي رسيده است.
[38] - پاينده‏، ابو القاسم ؛ نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص‏، تهران‏، دنياى دانش، 1382 ش‏، چهارم‏، ص 468 پيامبر اكرم(ص): بهترين مردم كسي است كه مردم را به معروف دعوت كند
[39] -ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 193 پيغمبر(ص) روايت كرده است كه: هر كه امر بمعروف و نهى از منكر كند خليفه خدا و پيغمبر و قرآنست در زمين.
[40] - وسائل‏الشيعة ج 16، ص  124
[41] -سوره مريم، آيه «55 وَ كاَنَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّكَوةِ وَ كاَنَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا»
[42] - سوره آل عمران، آيه 104 وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلىَ الخَْيرِْ وَ يَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
[43] - تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 331 امام علي(ع): مَنْ كَانَ فِيهِ ثَلَاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَأْتَمِرُ بِهِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يَنْتَهِي عَنْهُ...
[44] - وسائل‏الشيعة ج 16، ص 146 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقَانِ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ فَمَنْ نَصَرَهُمَا نَصَرَهُ اللَّهُ وَ مَنْ خَذَلَهُمَا خَذَلَهُ اللَّهُ
[45] - صابرى يزدى، على رضا / انصارى محلاتى‏، محمد رضار؛الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى‏، قم‏، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامى‏، دوم‏، 1375 ش‏، ص: 356 امام على(ع): امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى الهى هستند كه نه مرگى را نزديك مى‏كنند و نه از رزقى مى‏كاهند.
[46] - شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم ج‏2 ، ص 611 امام على(ع): امر به معروف و نهى از منكر ... ثواب را دو چندان مى‏گردانند.
[47] - شيخ كلينى ؛الكافي، تهران، ‏ اسلاميه، ‏1362 ش‏، دوم‏، ج5 ، ص 55 إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ
[48] -همان. إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ .. تُرَدُّ الْمَظَالِمُ.
[49] - حسن بن شعبه حرانى، تحف العقول، قم، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1404 ق، ص: 238 اِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ .... وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ
[50] - ‏شيخ طوسى، التهذيب، تهران، دار الكتب الإسلاميه تهران، 1365 ش، ج6، ص180 إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ ...يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ
[51] - وسائل‏الشيعة، ج 16، ص 119 اِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ .... وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ ... وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ
[52] - شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم ج‏5 ص: 259
[53] -همان
[54] - تحف‏العقول ص: 238 إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ ....وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ
[55] - خرمي مشگاني، ابراهيم؛امر به معروف ونهي از منكر، كاشان، مرسل، سوم، 1385ش، صص156-164
[56] - اسلامي اردكاني، حسن ؛امر به معروف ونهي از منكر ص79
[57] - معراج السعادة، 405
[58] - قرائتي، محسن؛ امر به معروف ونهي از منكر، صص75-81
[59] - امام خمينى‏؛شرح حديث جنود عقل و جهل‏، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى قدس سره‏، چاپ اوّل، بهار 1377ص: 368
[60] - الكافي ، ج 2، ص 127 أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كُلُّ مَنْ لَمْ يُحِبَّ عَلَى الدِّينِ وَ لَمْ يُبْغِضْ عَلَى الدِّينِ فَلَا دِينَ لَه‏
[61] - ‏حسن بن ابى الحسن ديلمى، إرشاد القلوب، انتشارات شريف رضى، 1412 ق، ج2، ص 183 قال امام صادق(ع): من له جار و يعمل بالمعاصي فلم ينهه فهو شريكه
[62] - تهذيب‏الأحكام ج 6، ص 181 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَنْ تَرَكَ إِنْكَارَ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَيْنَ الْأَحْيَاءِ فِي كَلَامٍ هَذَا خِتَامُهُ
[63] - وسائل‏الشيعة، ج 16، ص 122پيامبر اكرم(ص): به راستي خداوند دشمن مي دارد مؤمن ناتواني را كه دين ندارد. به آن حضرت عرض كردند: مؤمن ناتواني را كه دين ندارد، كيست؟فرمود: كسي كه نهي از منكر نكند
[64] - بحارالأنوار، ج 97، ص 74 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ
[65] - مستدرك‏الوسائل،  ج 12 ، ص 179 امام عَلِيٍّ ع قَالَ لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلِّيَ اللَّهُ أُمُورَكُمْ شِرَارَكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ دُعَاؤُكُمْ
[66] - پاداش نيكى‏ها و كيفر گناهان ص: 649 رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر گاه امت من امر به معروف و نهى از منكر را ترك كند، بايستى آماده عذاب خداوند متعال باشد
[67] - وسائل‏الشيعة ، ج 16، ص 123 النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ
[68] - خرمشاهى، بهاء الدين – انصارى، ‏ مسعود؛پيام پيامبر، تهران‏، منفرد، اول‏، 1376 ش‏، ص: 347 پيامبر- صلّى اللَّه عليه و آله-: «وقتى امتم امر به معروف و نهى از منكر را به هم سپرند بايد آماده جنگى با خداوند متعال باشند.



منبع : پژوهه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی