پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / روانشناسی و علوم تربیتی          02 بهمن 1392 - 22 January 2014



ايجاد اعتماد به نفس و انعطاف‌پذيري در نوجوان


اعتماد به نفس موجب مي شود نوجوان تصميم هاي درست و آگاهانه اي بگيرد، اعتماد به نفس به نوجوانان كمك مي كند تا از افراد و موقعيت هايي كه برايش نامناسبند، پرهيز كنند و در جستجوي افراد يا موقعيت هاي مناسب و مفيد باشد.
به گزارش افکارنیوز، هرگاه نوجواني انعطاف پذيري و اعتماد به نفس داشته باشد، توانايي وي در رويارويي با موقعيت هاي دشوار و گذر از شرايط سخت بيشتر خواهد بود. شما به عنوان پدر، مادر يا مربي مي توانيد با تمركز بر تلاش هاي نوجوان و نه صرفاً نتيجه كارش، اعتماد به نفس را در او تقويت كنيد.

اصول

اعتماد به نفس، باور به اين نكته است كه شما در يك موقعيت يا يك كار به خصوص موفق خواهيد شد. اعتماد به نفس به حس خودباوري مربوط مي شود و خودباوري يعني اينكه شما احساس خوبي نسبت به خود داشته باشيد و باور كنيد فرد ارزشمندي هستيد، اما داشتن حس خودباوري به اين معنا نيست كه همواره از اعتماد به نفس برخوردار خواهيد بود. انعطاف پذيري به معناي توانايي گذر از تجربيات سخت و رويارويي با شرايط دشوار و پرتنش است. انعطاف پذيري و اعتماد به نفس با هم در ارتباطند. اگر فرزند شما انعطاف پذير است، ياد مي گيرد در سختي ها از ميدان به در نرود، خود را بيشتر باور كند و قابليت حل مسائل بغرنج زندگي را در خود بيابد. اين يك چرخه مثبت و سازنده است.

چرا اعتماد به نفس نوجوانان مهم است؟

اعتماد به نفس موجب مي شود نوجوان تصميم هاي درست و آگاهانه اي بگيرد، اعتماد به نفس به نوجوانان كمك مي كند تا از افراد و موقعيت هايي كه برايش نامناسبند، پرهيز كنند و در جستجوي افراد يا موقعيت هاي مناسب و مفيد باشد.

اگر نوجوان شما از اعتماد به نفس برخوردار باشد، او را با جرات، پرحرارت، پايدار، متعهد و مثبت خواهيد يافت. براي مثال اگر دختر نوجوان شما در آزمون رشته مورد علاقه اش شكست خورده و ناراحت است، پس از مدت كوتاهي خواهد توانست بر ناراحتي خود غلبه كند و بيشتر به جنبه هاي خوب و مثبت زندگي بينديشد، البته به شرطي كه اعتماد به نفس داشته باشد، در غير اين صورت مدام خود را ملامت كرده و از شرايط دشواري كه برايش ايجاد شده رهايي نخواهد يافت. اين امر مي تواند به حس خودباوري وي نيز ضربه بزند و خود را بي استعداد و نالايق بپندارد.

نوجواناني كه اعتماد به نفس قوي ندارند، كمتر در فعاليت ها شركت مي كنند، در مدرسه از بقيه دانش آموزان فاصله مي گيرند و در برابر زورگويي همسالان خود تسليم مي شوند. وقتي فردي فاقد اعتماد به نفس باشد، در هر كاري انتظار شكست دارد، يا در شرايط حساس و سخت، كمتر تلاش مي كند.

ايجاد اعتماد به نفس و انعطاف پذيري در نوجوان

نكات عملي و مثبتي را كه فرزندتان قادر به انجام آن است، با او در ميان بگذاريد و بخواهيد تا به آنها عمل كند. تا به اين طريق مهارت هاي او تقويت شود و احتمال موفقيت او بالا برود. مثلاً به او بگوييد:

ـ اگر مي خواهي براي تيم واليبال مدرسه انتخاب شوي، بايد اشكالاتت را از مربي بپرسي و تمرين هاي اضافي انجام بدهي.

فرصت هايي به فرزندتان بدهيد، تا چيزهاي جديد را تجربه كند. چون وقتي چيزهاي مختلف را تجربه كند، متوجه مي شود در چه كاري مهارت دارد و به چه چيزي علاقمند است. همچنين در مي يابد اكثر افراد در بعضي زمينه ها خوب و با استعدادند و در بعضي زمينه ها نه و همين خوب است. همه ما نمي توانيم قهرمان المپيك و نابغه كامپيوتر شويم.

در صورت شكست فرزندتان، او را تشويق به تلاش دوباره كرده و به او كمك كنيد تا بفهمد هر كسي ممكن است اشتباه كند يا شكست بخورد. هيچ اشكالي ندارد اگر در انجام كاري كه اولين تجربه است، شكست بخورد.

اعتماد به نفس را در خودتان مثال بزنيد. مي توانيد در مورد چيزهايي كه براي موفق شدن در يك كار قصد انجامش را داريد، حرف بزنيد. همين طور مي توانيد از كارهايي كه در گذشته انجام داده ايد و ممكن است از نظر او سخت و ترسناك باشند، برايش بگوييد و به او نشان دهيد شما هم شرايط سختي داشته ايد كه براي پشت سر گذاشتن آنها از اعتماد به نفس خود كمك گرفته ايد.

رفتار توام با اعتماد به نفس را به فرزندتان بياموزيد به او ياد بدهيد با ديگران تماس چشمي داشته و شجاع باشد، كاري را كه دوست دارد انجام بدهد (به شرطي كه براي خودش و ديگران ضرري نداشته باشد)،‌ خيلي روي كارهايي كه نمي تواند انجام بدهد، تمركز نكند و بگذاريد از مسائلي كه مي داند برايش مخاطره آميز است، دوري كند. رفتار توام با اعتماد به نفس، اولين گام در به دست آوردن حس اعتماد به نفس است. تلاش هاي كودك را بستاييد. اگر در امتحان، مسابقه يا هر چيز ديگري كه اميد پيروزي در آن را داشته، شكست خورده، او را به خاطر تلاشي كه كرده بستاييد. مي توانيد راه حل ها و ايده هايي را نيز براي تجربه هاي آتي به او پيشنهاد كنيد.

نوجوان شما در مسير رودررويي به چالش هاي دوران بلوغ و نوجواني نيازمند رابطه اي قوي با شماست. اگر شما، به جاي تكيه بر تلاش ها، صرفاً بر نتيجه كار فرزندتان تاكيد كنيد به حس اعتماد به نفس وي آسيب زده ايد. اگر در امتحانات شكست خورده، طوري رفتار نكنيد كه گويي دنيا به آخر رسيده. در عوض به او بفهمانيد از تلاش او به خود مي باليد و از پشتكارش براي موفقيت هاي بعدي اطمينان داريد.

تغييرات فيزيكي دوران بلوغ هم مي توانند در اعتماد به نفس تاثيرگذار باشد. اگر نوجواني از تغييراتي كه در دوران بلوغ در بدنش رخ داده، خجالت بكشد، حس اعتماد به نفس وي و اينكه چه تصوري از بدن خودش دارد، تحت تاثير قرار مي گيرد.

مجله خانواده/ شماره ۵۰۱/ نيمه اول بهمن ماه ۹۲/ ترجمه: سارا سليماني/ صفحه ۲۶



تگ ها اعتماد به نفس و انعطاف‌پذيري در نوجوان ایجاد اعتماد به نفس اعتماد به نفس در جوانان

خبرنامه - شبکه های اجتماعی