پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / منابع کارشناسی ارشد          29 اسفند 1389 - 20 March 2011


بیوتکنولوژی در کشاورزی

واژه بيوتکنولوژي نخستين بار در سال 1919 از سوي Karl Ereky به مفهوم کاربرد علوم زيستي و اثر متقابل آن در فناوري‌هاي ساخت بشر به کار برده شد. به طور کلي هر گونه کنش هوشمندانه بشر در آفرينش، بهبود و عرضه فرآوردههاي گوناگون با استفاده از جانداران، به ويژه از طريق دستکاري آن‌ها در سطح مولکولي، در حيطه اين مهمترين، پاک‌ترين و اقتصادي‌ترين فناوري سده حاضر، بيوتکنولوژي، قرار مي‌‌گيرد. بيوتکنولوژي از جمله واژه‌هاي پر سروصداي سالهاي اخير است. اين واژه را درست يا نادرست، به مفهوم همه چيز براي مردم به کار مي‌برند. زيستفناوري را در يک تعريف کلي، بهکارگيري اندامگان يا ارگانيسم يا فرايندهاي زيستي در صنايع توليدي يا خدماتي دانسته‌اند. تعريف ساده اين پديده نوين عبارت است از دانشي که کاربرد يکپارچه زيست‌شيمي، ميکروب‌شناسي و فناوريهاي توليد را در سامانههاي زيستي به دليل استفاده‌اي که در سرشت بين رشته‌اي علوم دارند، مطالعه مي‌کند. در تعريف ديگر، زيستفناوري (بيوتکنولوژي) را چنين تشريح کرده‌اند: فنوني که از موجودات زنده براي ساخت يا تغيير محصولات، ارتقاء کيفي گياهان يا حيوانات و تغيير صفات ميکروارگانيسمها براي کاربردهاي ويژه استفاده مي‌کند.

يوتکنولوژي به لحاظ ويژگيهاي ذاتي خود، دانشي بين رشته‌اي است. کاربرد اين گونه دانشها در مواردي است که ترکيب ايده‌هاي حاصل در طي همکاري چند رشته به تبلور قلمرويي با نظام جديد مي‌انجامد و زمينه‌ها و روششناسي خاص خود را دارد و در نهايت حاصل برهمکنش بخشهاي گوناگون زيستشناسي و مهندسي است. زيستفناوري در اصل هسته‌اي مرکزي و داراي دو جزء است: يک جزء آن در پي دستيابي به بهترين کاتاليزور براي يک فرايند يا عملکرد ويژه است و جزء ديگر سامانه يا واکنشگري است که کاتاليزورها در آن عمل مي‌کنند.

پيدايش زيست فناوري

سابقه استفاده از ميکروارگانيسم‌ها براي توليد مواد خوراکي نظير سرکه، ماست و پنير، به بيش از 8 هزار سال قبل برمي‌گردد. نقش ميکروارگانيسم‌ها در توليد الکل و سرکه در قرون پيش، زماني کشف شد که گروهي از بازرگانان فرانسوي در جست و جوي روشي بودند تا از ترش شدن شراب و آبجو، ضمن حمل آنها با کشتي به نقاط دور، جلوگيري کنند. آنان از لويي پاستور تقاضاي کمک کردند. لويي پاستور پي برد که مخمرها در خلاء، قند را به الکل تبديل مي‌کنند. اين فرايند، بي هوازي تخمير نام دارد. و نيزدريافت که ترشيدگي و آلودگي، بر اثر فعاليت يک دسته باکتري اسيد استيک است، که الکل را به سرکه تبديل مي‌کند.

رشته بيوتکنولوژي يک رشته کاربردي و ميان رشته‌اي مهندسي علوم است که قلمرو آن حداقل 33 حوزه تخصصي علوم را در برميگيرد. اين رشته در کشور ما از سال 1378 در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکتراي پيوسته ارائه مي شود. اين رشته از سه مرحله کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري تشکيل شده است که دانشجويان در مرحله کارشناسي پس از گذراندن موفقيتآميز132 واحد دروس مشترک معرفتي- نظري، علوم پايه، پزشکي، مهندسي و مباني بيوتکنولوژي، به اضافه آموختن زبان انگليسي در حد نمره 550 تافل و آشنايي کامل با يک زبان برنامه نويسي کامپيوتر، در صورتي که معدل آنها در هر نيمسال تحصيلي 15 باشد، مي توانند وارد مرحله دوم يعني مقطع کارشناسي ارشد شوند که در اين مقطع يکي از 6 گرايش بيوتکنولوژي ميکروبي، بيوتکنولوژي پزشکي، بيوتکنولوژي محيطي و دريايي، بيوتکنولوژي مولکولي، فرآورش زيستي و بيوتکنولوژي کشاورزي (گياهي) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن 32 واحد در يکي از گرايشهاي تخصصي، و انجام معادل 6 واحد پژوهشهاي انفرادي و ارائه 2 واحد سمينار، از مقطع کارشناسي ارشد فارغ التحصيل مي شوند.



كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - بیوتکنولوژی در کشاورزی
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - گرايش‌ها و ابعاد مختلف اين رشته
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - دروس ارائه شده در مقطع کارشناسي ارشد
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - كاربردهاي بيوتكنولوژي
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - زمینه های اشتغال
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه سراسري
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - مواد امتحاني و ضرايب در دانشگاه آزاد
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های سراسری در سال 89
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های روزانه در سال 89
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های شبانه در سال 89
كارشناسي ارشد بیوتکنولوژی در کشاورزی - ظرفيت پذيرش دانشگاه‌های پيام نور در سال 89

خبرنامه - شبکه های اجتماعی