اخبار دانشگاهی کشور / 20 مهر 1391 - 11 October 2012
برنامهريزی و مدیریت زمان
بسياريی از كارها مانند رساندن فرزندان به مدرسه، غذا خوردن يا انجام فعاليت ورزشي جزو جريان عادي و روزمره زندگي هستند، اما در اين ميان بايد نگاهی به تقويم و فهرست برنامه كاري انداخت تا از زمان و مكان دقيق كارها و قرار ملاقاتها اطلاع پيدا كرد. اكثر مردم بيش از يك سوم زندگي و نيمي از ساعات بيداري را در محل كار سپري ميكنند. از جمله نگرانيهاي متداول دنياي امروز، استفاده بهتر، صحيحتر و كارآتر از زمان است. با پاسخگويي به سوالات زير، متوجه ميشويد كه آيا از ساعات كاري خود بهترين استفاده را ميكنيد؟
1. آيا هدف خاصي را دنبال ميكنيد؟
اصول برنامهريزي زمان به هدف و علاقه افراد بستگي دارد. اساس هر كسبوكاري با «چراها و انتخاب اهداف» و نه «بررسی و نحوه انجام كار» آغاز ميشود. براي افراد عادي صحبت از چگونگي انجام كار آسانتر از ذكر دلايل است، اما كارآفرينان به راحتي در مورد اهداف و دلايل كار صحبت ميكنند و از راهاندازي كسب و كار، هدفي با ارزشتر و والاتر از ارائه محصول وكسب درآمد دارند. برنامهريزي درباره زمان، توانايي كار و استعدادها در واقع روش زندگي انسان را تشكيل ميدهد.
2. آيا بهرغم تلاش بسيار، پيشرفت نميكنيد؟
گروهي در زمينههاي مختلف از جمله موفقيت خوششانس هستند اما بيشتر افراد موفق به منظور دستيابي به اهداف، تلاش فراوان ميكنند. هر چند، نبايد انجام كار سخت را با پيشرفت اشتباه گرفت. مطمئنا با تلاش و كوشش بسيار در هركاري موفق ميشويد در غير اين صورت شكست شما حتمياست.
دليل اين موضوع چيست ؟ تشخيص كارهاي مورد علاقه و لذت بخش در زندگي، آسان است از جمله اين كارها ميتوان به گذاشتن تاثير مثبت بر زندگي ديگران يا حتي تربيت خانواده خوب و سالم اشاره كرد. انسانها اغلب به انجام كارهاي كوچك و پيش پا افتاده علاقهاي ندارند به خصوص كه اين كارها با اهداف بزرگتر آنها مرتبط نباشد . براي حصول اطمينان از تلاش فراوان و انتخاب مسير صحيح در راستاي دستيابي به موفقيت چه كارهايي بايد انجام داد؟
3. آيا اخيرا نگاهي به تقويم خود انداخته ايد ؟
آيا چگونگي گذراندن وقت براي شما اهميت دارد؟ بررسي دقيق در اين باره فوايد بسياري دارد. براي مثال متوجه ميشويد كه آيا زمان خود را صرف برنامهريزي استراتژيک، جلسات مشاوره، برنامهريزی اداری يا جلسات هيات مديره كرده ايد.
با مرور تقويم خود در ماههاي گذشته، ميتوان نحوه سپری كردن زمان را با اولويتهاي استراتژيک مقايسه كرد. برخلاف تصور، كارها اغلب اوقات، سازمان يافته و منظم نيستند و نهايتا انجام كارهاي ضروري، ساده يا مورد علاقه را به كارهاي مهم و تاثيرگذار ترجيح ميدهيد.
پنج كار مهم را به ترتيب اولويت در تقويم سالانه مشخص كنيد و سپس با مرور ماهانه متوجه ميزان عملكرد خود شويد.
4. آيا به نحوه برگزاري جلسات فكر ميكنيد؟
وقت خود را منحصرا صرف برنامهريزي زمان تشكيل جلسات نكنيد در عوض زماني را هم به تفكر و برنامهريزي درباره كيفيت و نحوه برگزاري جلسات مختلف كاري اختصاص دهيد.
اهداف جلسات عمدتا آگاهي دادن يا اطلاعرساني است كه براي آمادگي بسياري از جلسات حداقل به زماني برابر با مدت زمان جلسه احتياج داريد. براي مثال براي جلسه يك ساعته، نيم ساعت آمادگي لازم است. براي جلسات مهم، به ازاي هر ساعت به زماني بيشتر جهت آمادگي احتياج داريد. به طور كلي مدت زمان آمادگي شما به نوع جلسه ارتباط مستقيمي دارد.
5. آيا ميزان بهرهوري با انجام كارهاي متعدد، كاهش مييابد؟
امروزه، هر فردي حتي در محل كار خود از طريق صفحه نمايش دوم (دستگاههاي الكترونيكي مانند گوشيهاي تلفن هوشمند) از اخبار روز مطلع ميشود. استفاده از هرگونه وسيلهاي كه موجب حواس پرتي شما ميشود را كنار گذاشته يا خاموش كنيد و تماسهاي تلفني را به تاخير بياندازيد.
براي انجام كارها در زمان مشخص و طبق برنامه بايد تمركز كامل داشت. گاهي اتفاق ميافتد كه به دليل مشغله زياد، فرصتي براي برنامهريزي نداشتهايد و در نتيجه نميدانيد چه كار بايد انجام دهيد.
تلاش كنيد با مديريت صحيح زمان، ايجاد تغييرات در روش زندگی و با تمركز بر هدف خاص، به اهداف عالی خود در زمينههای مختلف در زندگي دست يابيد.
منبع: دنياي اقتصاد
نويسنده: HBR مترجم: هوتسا عسگری نسب