پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 فرصت های سرمایه گذاری / اخبار سرمایه گذاری          24 تیر 1392 - 15 July 2013


درآمدزایی از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور

بر اساس یک پژوهش، لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور می‌تواند برای تولید کرم‌های پوسال(ورمی کمپوست) استفاده شود به طوری که به ازای تبدیل سالانه 1000 تن لجن فاضلاب در بندرعباس حدود 450 تن کرم پوسال با ارزش ریالی 2500 میلیون ریال حاصل خواهد شد.
خبرگزاری فارس: درآمدزایی از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس،‌جمعی از متخصصان جهاد کشاورزی در استان هرمزگان موفق شدند با استفاده از "کرم‌های قرمز حلقوی بارانی" اقدام به تولید کرم‌پوسال(ورمی کمپوست) از لجن فاضلاب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندر عباس کنند.

 غلامرضا میرکی که مشاور این پروژه بوده ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به استاندارد ملی ایران که در زمینه کیفیت کودهای کرم‌پوسال وجود دارد کود حاصله از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تمام عناصر مغذی و سنگین موجود در آن تطبیق بسیار مناسبی با استاندارد ملی دارد.

 میرکی با تاکید بر اینکه عمدتا در مناطق جنوبی که مشکل بالا بودن هدایت الکتریکی در آبها و فاضلابها یکی از معضلات است عمل‌آوری توسط کرم به گونه‌ای بوده که میزان هدایت الکتریکی در کود حاصله بسیار پائیین بوده و مناسب برای فعالیتهای کشاورزی است.

ژاله فدایی از همکاران اصلی طرح ضمن بیان این موضوع که بالا بودن میزان شوینده‌ها و ترکیبات زائد مانند موی انسان یکی از شاکله‌های اصلی لجن فاضلاب است؛ اما روند بکارگیری کرمها بگونه‌ای بوده که از این دو ماده سخت طبیعی و مصنوعی کرمها به عنوان غذای اصلی استفاده کردند.

ضریب تبدیل یک کیلو لجن فاضلاب به کرم پوسال ۴۵ درصد است و بدین تریب با توجه به میزان لجن‌های تولیدی در سراسر کشور می‌توان برای تولید کرم‌پوسال از این ترکیبات خطرناک برنامه‌ریزی کرد. دانش فنی این پژوهش آماده پیاده‌سازی و بکارگیری در تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور است.

لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب معجونی از انواع ترکیبات شیمیایی و طبیعی هستند که در طی فرایند تصفیه فاضلاب قابل تصفیه نبوده و به شکل رسوب در تصفیه‌خانه‌ها باقی می‌مانند. به استناد قانون مدیریت پسماند این ترکیبات در زمره پسماندهای ویژه محسوب شده و فرایند دفع آن طی شرایط ویژه‌ای می‌باید صورت پذیرد. که در حال حاضر محل دفن پسماند ویژه در کشور وجود نداشته و عملا دفن این گونه پسماندها غیرقانونی است.

خسرو سلجوقی از اعضای تعاونی خوشه زمین سالم (WWW.HECC.IR)این فرایند پژوهشی را گامی مهم در روند مدیریت محیط‌زیست کشور ارزیابی کرده و یادآو شدند چنانچه وزارت نیرو و شرکت آبفای کشور اقبال لازم در این خصوص را نشان دهند در سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی درآمد چند میلیاردی در کشور حاصل شده و عامل اشتغال بسیاری از جوانان این مرز و بوم خواهد بود بر اساس این پژوهش مشخص شد به ازای تبدیل 1000 تن سالیانه لجن فاضلاب در بندرعباس حدود 450 تن کرم پوسال با ارزش ریالی 2500 میلیون ریال حاصل خواهد شد.




تگ ها درآمدزایی از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور درآمدزایی از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

خبرنامه - شبکه های اجتماعی