پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پذيرش بدون کنکور          16 امرداد 1392 - 07 August 2013


 انتخاب رشته بدون کنکور و فرایند انتخاب رشته


نتایج اولیه چهل‌وسومین کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از 10 صبح امروز روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد و همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و می‌توانند از 17 تا 22 مرداد انتخاب رشته کنند.

نکته جالب کنکور امسال اینکه وزارت علوم برای کاستن از خالی ماندن ظرفیت آموزش عالی کشور به روش جدیدی روی آورده و حتی به افرادی که تمایل به ادامه تحصیل دارند ولی علاقه‌ای به شرکت در کنکور نداشته‌اند هم امکان می‌دهد تا در مهلت انتخاب رشته داوطلبان، ثبت‌نام کنند و در رشته‌‌محل‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی که پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیل است، ادامه تحصیل بدهند.

البته برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقدند که کنکور امسال در خلأ قانونی برگزار شده است، استناد آنها به قانون حذف کنکور مصوبه سال86 مجلس است که براساس آن می‌بایست کنکور از سال90 حذف می‌شد.
رئیس سازمان سنجش در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره جزئیات ظرفیت‌های کنکور امسال و نحوه انتخاب رشته داوطلبان گفت: همه داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و می‌توانند در 2 بخش با آزمون و با احتساب سوابق تحصیلی رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

ابراهیم خدایی با بیان اینکه یک‌میلیون‌و83 هزار نفر در کنکور سراسری ثبت‌نام کردند که 924هزار نفر در جلسه کنکور حاضر شدند، افزود: هم‌اکنون ظرفیت دانشگاه‌ها به غیراز دانشگاه آزاد اسلامی 712هزارو367 نفر اعلام شده است که شانس قبولی حدود 77درصد است که این شانس در گروه‌های پنجگانه آزمایشی متفاوت است.

به گفته وی شانس قبولی در گروه ریاضی و فنی بیش از 100درصد است به‌طوری‌که برای 218هزار شرکت‌کننده 240هزار ظرفیت وجود دارد، در گروه علوم انسانی شانس قبولی بیش از 99درصد است و برای 247هزار شرکت‌کننده 245هزار نفر ظرفیت وجود دارد. خدایی افزود: شانس قبولی برای گروه علوم تجربی 38درصد است، یعنی برای 437هزار شرکت‌کننده 168هزار نفر ظرفیت وجود دارد، همچنین برای گروه هنر 62درصد و برای گروه زبان 41درصد شانس قبولی وجود دارد.

دفترچه انتخاب رشته از 15مرداد

رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته نیز گفت: دفترچه انتخاب رشته تا 15مرداد از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و 3بسته حمایتی برای راحتی در انتخاب رشته درنظر گرفته شده است. این بسته‌ها شامل ویژه نامه سنجش برای انتخاب رشته،نرم افزار انتخاب رشته و کتاب راهنمای انتخاب رشته است.وی اظهار کرد: پیش از این قرار بود که دفترچه انتخاب رشته به‌دلیل‌ حجم صفحات چاپ نشود ولی با توجه به نتایج نظرسنجی و بررسی سازمان سنجش مبنی بر اینکه بیش از 70درصد داوطلبان از کافی‌نت‌ها و دفاتر خدمات ارتباطی روستایی ثبت‌نام کرده‌اند و تنها 20درصد از منازل خود ثبت نام کرده‌اند، تصمیم گرفته شد استثنائا دفترچه انتخاب رشته را چاپ و از طریق دفاتر پستی به مناطق محروم و شهرستان‌ها ارسال کنیم تا داوطلبان آن‌را تهیه کنند.

فرایند انتخاب رشته

خدایی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند پیش از آغاز فرایند انتخاب رشته، با ورود به سایت سازمان سنجش از خدمات الکترونیکی که برای انتخاب رشته وجود دارد استفاده کنند، گفت: نرم‌افزار نیز امسال توسعه بیشتری پیدا کرده و تا 250رشته را که فرد می‌تواند در آنها قبول شود اعلام می‌کند.

به گفته رئیس سازمان سنجش داوطلبان مجاز در کنکور92 در بخش رشته‌های با آزمون (کنکور) و بدون آزمون می‌توانند تا150رشته انتخاب کنند، افزون بر آن داوطلبان غایب در کنکور نیز می‌توانند در بخش رشته‌های بدون آزمون 100رشته انتخاب کنند و افرادی هم که در کنکور شرکت نکرده‌اند می‌توانند 17مردادماه با ثبت نام در فرایند انتخاب رشته شرکت کنند.

کد دسترسی برای دانشگاه آزاد

رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه کنکور به همراه کارنامه که شامل عکس و مشخصات نمره‌ای داوطلب است اعلام می‌شود و هر داوطلب یک کد دسترسی برای دانشگاه آزاد نیز دارد که می‌تواند با آن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کند، همچنین امسال برای نخستین بار پاسخنامه 75هزار نفر اول همزمان با کارنامه آنها منتشر می‌شود.

انتخاب رشته بدون کنکور

معاون فنی و آماری سازمان سنجش نیز در این نشست خبری ظرفیت پذیرش رشته‌های بدون کنکور را 52درصد اعلام کرد. احسان جمالی افزود: افرادی که در کنکور حاضر نبوده‌ یا ثبت‌نام نکرده‌اند هم می‌توانند در زمان باز شدن سامانه انتخاب رشته که از 17مرداد است در فرایند انتخاب رشته ثبت‌نام کنند.وی اظهار کرد: ظرفیت رشته‌ها براساس سوابق تحصیلی تنها به پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی اختصاص دارد.

تگ ها شرایط انتخاب رشته بدون کنکور انتخاب رشته بدون آزمون نحوه انتخاب رشته بدون کنکور

پر بازدیدترین پذيرش بدون کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی