پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پذيرش بدون کنکور          14 آذر 1392 - 05 December 2013


مشکلات و موانع پذیرش دانشجو بدون کنکور

مشاور عالی مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور گفت: پذیرش دانشجو بدون کنکور برای دانشگاه‌ها مشکل به وجود آورده است به طوری برخی از آنها احترامی برای استاد قایل نیستند.



به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : خبرگزاری فارس از رشت، حسین سروقامت ظهر امروز در کارگاه هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی در تالار حکمت دانشگاه گیلان استادان دانشگاه را جلودار اقشار فرهیخته جامعه خواند.

وی اظهار کرد: استادان قبل از تعلیم به دیگران باید آمادگی‌های لازم برای تعلیم را در خود به وجود آورند تا تأثیرگذاری بیشتری در دانشجویان داشته باشند.

مشاور عالی مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور با اشاره به جایگاه دانشجو و شأن استاد، افزود: استاد و دانشجو دو سر یک قضیه هستند که برقراری ارتباط بین این دو طرفین مستلزم فراگیری مهارت‌های ارتباطی است.

وی رابطه بین عناصر علم و دانش، عمل و رفتار و تجربه و ارتباط‌های جمعی را مهارت معرفی کرد و گفت: دانشجو به حیث جوان بودن دارای خصوصیاتی است که با مد نظر قرار دادن این خصوصیات و درک درست از آنها، استاد می‌تواند در برقرار ارتباط موثر با او گام بردارد.

به گفته سروقامت، با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان اذعان دارند که دنیای آنها با دنیای استادان خود بسیار فاصله دارد، گفت: استاد از درک دنیای دانشجوی جوان عاجز است.

وی برای کم شدن فاصله بین استاد و شاگرد برخی از ویژگی‌های دانشجویان جوان را برشمرد و بر توجه به آنها تأکید کرد.

مشاور عالی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور، ادامه داد: هیجان شدید، زودرنجی، خودرأی بودن، خودنمایی، مدگرایی، تنوع‌گرایی، استقلال، سطحی‌نگری و نداشتن اعتدال را از جمله ویژگی‌های دانشجویان در سنین جوانی برشمرد.

وی تأثیر از الگوی کاذب، عصبانیت، خانواده گریزی، محبت‌خواهی، تمایلات جنسی، گرایش به جنس مخالف، احساسی و عاطفی عمل کردن، گریز از محدودیت، ترس و بی‌پروایی، علاقه به عضویت در کارهای جمعی، اتکا به نفس زیاد، تنبلی، بی‌ثباتی و ... نیز از دیگر ویژگی‌های دانشجویان جوان است.

سروقامت، آگاه بودن و شناخت ویژگی‌های جوانی را موجب بهبود در ایجاد رابطه بین استاد و دانشجو خواند و ادامه داد: بیشتر این خصوصیات به دلیل اینکه در استادان وجود ندارد، کمتر مد نظر قرار می‌گیرد.

*استادان تجربه‌های سال‌های زندگی خود را به جوانان انتقال دهند

مشاور عالی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور با بیان اینکه باید به جوان فرصت تجربه و پذیرش شکست را داد افزود: جوانان اغلب کمتر حرف گوش می‌کنند و مایل هستند ماجراها را خودشان تجربه کنند.

وی خاطرنشان کرد: استادان باید در قالب ایجاد ارتباط با دانشجویان تجربه‌های سال‌های زندگی خود را به آنها انتقال دهند.

سروقامت بر توجه استاد به ویژگی‌های هر یک از دانشجویان و تفاوت این ویژگی‌ها بین افراد مختلف تأکید کرد و گفت: استاد دانشگاه باید تعلیم، آموزش و انتقال را بر اساس استانداردسازی به نسل جدید منتقل کند.

*پذیرش دانشجو بدون کنکور برای دانشگاه‌ها مشکل به وجود آورده است

مشاور عالی مرکز هم‌اندیشی دانشگاهی کشور با بیان اینکه اکنون برخی از دانشگاه‌های کشور درگیر مشکلاتی هستند که در گذشته وجود نداشته است، تصریح کرد: امروزه بسیاری از ناهنجاری‌ها جای خود را به هنجار داده و موجب بروز مشکلاتی در دانشگاه‌ها شده است.

وی اضافه کرد: امروزه بیشتر دانشگاه‌ها دانشجوی بدون کنکور جذب می‌کنند که این دانشجویان از بین افراد بزرگسال هستند.

سروقامت، نبود آگاهی کافی، نداشتن گیرایی بالا، پاسخگو نبودن در قبال پرسش‌های استادان را از جمله ویژگی‌های اغلب دانشجویان بدون کنکور ذکر کرد.

وی گفت: طبق انتقادهای برخی از استادان دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان احترامی برای استادان قایل نیستند به طوری که حتی برای استاد قیام نمی‌کنند و با ورود او به کلاس از جا بلند نمی‌شوند.

این مسئول افزود: اینگونه رفتارها در کلاس درس نوعی ناهنجاری است و ورود دانشجو پس از استاد و خروج هنگام درس نیز در برخی از کلاس‌ها گزارش شده که به دور از شأن کلاس درس است.

*اختلاف بین نسل‌ها موجب ایجاد فاصله بین استاد و شاگرد شده است

سروقامت با تصریح بر اینکه اختلاف بین نسل‌ها موجب ایجاد فاصله بین استاد و شاگرد شده است، خاطرنشان کرد: استاد برای ایجاد ارتباط با دانشجو نیازمند وقت آزاد است در حالی که استادان امروز در چند دانشگاه تدریس می‌کنند و خستگی مفرط مانع از ایجاد ارتباط آنها با دانشجویان است.

وی درباره شأن استاد متذکر شد: شاگرد باید برای یادگیری علم و دانش به دنبال دانشجو باشد و از ذخیره و اندوخته علمی استاد خود استفاده کند.

تگ ها پذیرش بدون کنکور پذیرش بدون آزمون بدون کنکور بدون آزمون پذیرش دانشجو بدون کنکور پذیرش دانشجو بدون آزمون

پر بازدیدترین پذيرش بدون کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی