پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / تحصیل در خارج          06 امرداد 1392 - 28 July 2013



مصائب رد شدن ویزای دانشجویان در سفارتخانه ها و  مقایسه پیام نور با دانشگاه های مالزی


روسای برخی موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج به بررسی مسائل و مشکلات پیش روی دانشجویان متقاضی اعزام به خارج و موسسات اعزام کننده پرداختند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، نشست برخی از روسای موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج در محل کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج برگزار شد.

در این نشست، روسای موسسات رهنمود علم، افکار نوین، عصر دانش پژوهان مهر ایرانیان، تعالی دانش و نماینده بهروز علم حضور داشتند و آخرین وضعیت فعالیت موسسات اعزام دانشجو به خارج را تشریح کردند.

اجزاء کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج

محسن نظریان - مدیر موسسه رهنمود علم در این نشست با بیان اینکه تا پیش از تشکیل کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج، موسسات مجاز مشکلات عدیده ای داشتند و مجبور بودند با یکصد موسسه غیرمجاز رقابت کنند، ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفته شد کانون تشکیل شود، حمایت از موسساتی که دارای مجوز رسمی از وزارت علوم هستند در دستور کار قرار گرفت؛ بنابراین حفظ مسئولیت منافع دانشجو را بر عهده گرفتیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته هایی در این کانون، گفت: کمیته های روابط عمومی، ارزیابی و نظارت، استاندارد سازی و حقوقی در کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج با عضویت و ریاست اعضای کانون که در واقع همان روسای موسسات به شمار می آیند، تشکیل شد.

حاشیه های عدم صدور ویزا و بی اطلاعی دانشجویان از قوانین موسسات

نظریان در ادامه با اشاره به عملکرد موسسات در میزان دریافت ویزا برای دانشجویان، گفت: اگر موسسه ای میزان ردی ویزاهایش بالا باشد حتماً ایرادی دارد، اما برخی موسسات غیرمجاز پول ویزا را از دانشجو می گیرند ولی نمی توانند ویزایی دریافت کنند. گاهی اوقات برخی موسسات نیز تا ویزای دانشجو را از سفارت نگیرند، یک ریال هم از خانواده اش دریافت نمی کنند.

نظریان در این باره با ارائه توضیحاتی، گفت: برخی از موسسات قرار داد اعزام را با کسانی می بندند که واجد شرایط ویزا نیستند، موسساتی که با دانشجو قرار داد می بندند حداقل 80 تا 90 درصد مطمئن هستند که می توانند ویزای دانشجویان را دریافت کنند، گرفتن ویزا در برخی سفارتخانه ها در صورتی که تمام مدارک آماده باشد، تضمینی است ولی در طول روز می توان گفت که پنج الی شش نفر از دانشجویان را که حائز شرایط نیستند، رد می کنیم در حالیکه می توانیم به آنان بگوییم ویزایشان را می گیریم و همان ابتدای کار هم 200 پوند دریافت کنیم، در حالیکه این اقدام یک ایراد شرعی دارد و به نان حلال و حرام خوردن مسئولان در موسسات بر می گردد.

وی درباره عملکرد وزارت علوم به برخی موارد اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت علوم هنوز از دید ما یک وزارتخانه خیلی نامنظم است و حال که وزیر هم در حال تغییر است این بی نظمی بیشتر به چشم می خورد، سیستم دولتی هنوز ایرادهای خود را در چارچوب حمایت از دانشجویان متقاضی اعزام به خارج از کشور دارد، کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج مقداری از بار مسئولیتهای وزارت علوم را کاهش داده و در حال برطرف ساختن نقاط ضعف وزارت علوم است. به عنوان مثال پدر مادرهای مسن را به موسسات ما برای دریافت حواله های ارزی روانه می کنند در حالیکه قرار نبوده ما هیچ حواله ای ارائه دهیم.

به گفته نظریان وزارت علوم برای ارائه حواله های ارزی به دانشجویان غیربورسیه، آدرس یک موسسه را با شماره تماس موسسه دیگری در اختیار خانواده ها قرار می دهد، وقتی خانواده ها مراجعه می کنند موسسات ابراز بی اطلاعی می کنند، با این حال مدتی است سعی کردیم این مسائل را ساماندهی کنیم و الان شرایط کمی مناسب تر شده است.

مقایسه دانشگاه پیام نور با دانشگاههای مالزی

وی همچنین با اشاره به کیفیت پایین دانشگاههای مالزی، گفت: نزدیک به 200 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای مالزی مشغول به تحصیل هستند، در حالیکه سواد علمی در دانشگاههای این کشور صفر است. دانشجویان ایرانی تمایل دارند در این کشور تحصیل کنند. اگر قرار باشد به دانشگاه پیام نور خودمان نمره 18 بدهیم به بهترین دانشگاه مالزی می توان نمره 5 را داد.

این مقام مسئول درباره شکایاتی که از موسسات صورت می گیرد، گفت: گاهی اوقات دانشجو نسبت به حقوقی که در این موسسات دارند کاملاً بی اطلاع است و اگر امکان اعزامش فراهم نشود تصور می کند باید تمام مبالغ پرداخت کرده را از موسسه دریافت می کند، در برخی موارد موسسات هم مقصر هستند اما در این زمینه قوانینی وجود دارد که بهتر است خانواده ها و دانشجویان پیش از امضای قرارداد حتماً متن آن را به دقت بخوانند و نسبت به مفاد آن آگاهی کامل پیدا کنند.

حل مشکلات حواله های ارزی در موسسات

به گزارش مهر، ولی الله صفایی رئیس موسسه افکار نوین درباره ارائه حواله های ارزی به دانشجویان در این نشست، تاکید کرد: مشکلاتی که برای دانشجویان غیربورسیه ایجاد شده با فعالیت کانون موسسات اعزام دانشجو تا حد زیادی برطرف شده است، در این زمینه فعالیت موسسات توسط کانون شدیداً کنترل می شود.

وی درباره نحوه توزیع معرفی نامه ها در موسسات اعزام دانشجو به خارج، گفت: تنها به موسساتی که زیر نظر کانون هستند معرفی نامه برای توزیع داده می شود، توزیع این معرفی نامه ها به صورت سهمیه ای است و به هر موسسه با توجه به منطقه و امکانات در اختیارش، چندین معرفی نامه ارائه می شود. حتی در این زمینه نموداری تهیه شده که نشان می دهد کدام یک از موسسات چه میزان معرفی نامه دریافت کرده و به خانواده ها ارائه داده اند.

مصائب عدم دریافت ویزا

صفایی به یکی از مشکلاتی که دانشجویان زمان عدم دریافت ویزا برای موسسات ایجاد می کنند ،اشاره کرد و گفت: سفارت برخی کشورها در ایران فعالیت ندارد و دانشجو مجبور است برای دریافت ویزا به ابوظبی سفر کند، سفارتخانه آن کشور هم بعد از دریافت مدارک دانشجو وی را تا مدتها حتی یک ماه معطل نگه می دارد بعد هم ویزا نمی دهد، در این حالت دانشجو تصور می کند باید هزینه های اقامتش را در ابوظبی از موسسات دریافت کند در حالیکه واقعاً موسسه در این میان بی تقصیر است. ما در تفاهم نامه اعلام می کنیم که در صدور ویزا هیچ تضمینی وجود ندارد.

تعداد موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج

 همچنین اشرف بهزادی - رئیس موسسه عصر دانش پژوهان درباره برخی اخبار در خصوص عدم ارائه ارز دانشجویی در بانکها، تاکید کرد: وزارت علوم تنها وظیفه ارائه معرفی نامه به دانشجویان برای دریافت حواله ارزی را بر عهده دارد و از این مرحله به بعد که بانک ارزی در اختیار دانشجویان قرار نمی دهد یا اگر هم ارائه می کند مبلغ کمتر از رقم واقعی است، به وزارت علوم ارتباطی ندارد.

بهزادی در خصوص میزان موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج در پاسخ به مهر، گفت: حدود 190 موسسه مجاز هستند اما تعداد موسسات فعال از این تعداد هم اکنون 150 موسسه است، همچنین نزدیک به 80 موسسه غیرمجاز هم فعالیت دارند.

عوامل وابسته به رد شدن ویزا

وی همچنین در پاسخ به این سوال که میزان ردی ویزای دانشجویان به چه عواملی بستگی دارد، گفت: میزان ردی ویزاها معمولاً به کشور مد نظر دانشجو و مصاحبه ای که با دانشجو صورت می گیرد هم بستگی دارد، در حوزه آمریکا و کانادا مصاحبه کننده اگر از متقاضی خوشش بیاید ممکن است ویزا هم صادر کند اما شاید سوالی بپرسد که دانشجو دست و پای خود را گم کند و نتواند پاسخ دهد و وی را در امر دریافت ویزا ردی محسوب می کند.

به گفته بهزادی سفارت کانادا در زمینه پذیرش دانشجو بیشتر قانونمند عمل می کند تا سلیقه ای، برای همین است که فرد متقاضی اعزام باید ثابت کند برای تحصیل قصد ورود به کانادا را دارد و بعد از تحصیل هم باز می گردد.


تگ ها شرایط تحصیل در خارج ویزای دانشجویی تحصیل در مالزی شرایط تحصیل در مالزی

پر بازدیدترین تحصیل در خارج

خبرنامه - شبکه های اجتماعی