پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / کاردانیارسال شده در   30 دی 1391 - 19 January 2013







وزارت علوم رشته‌های کاردانی را کسر شأن می‌داند




معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هدایت تحصیلی متأثر از چند عامل است که بخشی از آن بیرون آموزش و پرورش است؛ به عنوان مثال برخی رشته‌ها مثل فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش از وجهه افتاده است و وزارت علوم رشته‌های کاردانی را کسر شأن می‌داند.



پرتال دانشگاهی به نقل از  ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص انتقاد رئیس سازمان سنجش از عدم وجود هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کشور، اظهار داشت: رویکرد ما در بحث هدایت تحصیلی، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و امسال هم توانستیم حدود 45 درصد دانش‌آموزان در پایه دوم متوسطه را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم بر اساس برنامه پنجم توسعه، حضور دانش‌آموزان را در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به  عدد 50 درصد برسانیم.



سحرخیز با بیان اینکه در هرم شغلی کشورها به ازای هر 3 تا 5 کاردان یا تکنسین، یک کارشناس تربیت می‌شود، گفت: در نظام آموزش عالی و سنجش کشور مشکلاتی داشتیم که هدایت تحصیلی را در آموزش و پرورش تحت تأثیر قرار داده است؛ توسعه بی‌رویه کارشناسی در علوم انسانی بدون توجه به نیاز کشور و آینده‌نگری، یکی از آن موارد است.

وی افزود: تعداد دانشجویان کارشناسی‌ گاهی 5 برابر دانشجویان دوره کاردانی است؛ البته در یک زمانی شاید لازم بوده است ولی گسترش کمی دانشجو بدون توجه به هرم شغلی و نیاز شغلی کشور آفتی بوده است که آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است.


* مدرک‌گرایی در کشور



* وزارت علوم رشته‌های کاردانی را کسر شأن می‌داند


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به بحث مدرک‌گرایی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 80 درصد مشاغل کشور را باید بتوانیم در زمینه‌های کاردانی، تربیت تکنسین و کارگر ماهر تأمین کنیم؛ این در حالیست که در کشور برای استخدام‌ها، مدرک لیسانس عنوان می‌شود.

وی به فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: نظام هدایت تحصیلی متأثر از چند عامل است که بخشی از آن بیرون آموزش و پرورش است؛ به عنوان مثال برخی رشته‌ها مثل فنی و حرفه‌ای و کاردانش از وجهه انداخته شده‌ است و وزارت علوم رشته‌های کاردانی را کسر شأن می‌داند و رویکرد به سمت تحصیلات تکمیلی آمده است.





* باید نظام آموزشی کشور را یکپارچه ببینیم



سحرخیز با بیان اینکه وزارت علوم باید نسبت دانشجوی کاردانی به کارشناسی را اصلاح کند، گفت: در حال حاضر در هنرستان، قبل از اینکه دانش‌آموز دیپلم بگیرد، برایش بازار کار وجود دارد، اما وقتی می‌خواهد ازدواج کند می‌گویند دیپلمه هستی و دانشگاه ارزش شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود، افزود: ما باید نظام آموزشی کشور را یکپارچه ببینیم.




* بازگشت هدایت تحصیلی به دوره راهنمایی



معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام جدید آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی بازنگری می‌کنیم، گفت: هدایت تحصیلی را به جایگاه اصلی‌اش در دوره راهنمایی باز می‌گردانیم.












تگ ها کاردانی مقطع کاردانی وزارت علوم رشته های کاردانی مدرک گرایی رشته های کاردانی از نظر وزارت علوم

پر بازدیدترین کاردانی

اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت