پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کارشناسی          17 فروردین 1390 - 06 April 2011

اظهارات مهم درباره کاهش طول دوره لیسانس/ دلایلی برای کاهش طول تحصیل
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بارها بر ضرورت کاهش طول دوره لیسانس برای جلوگیری از اتلاف عمر جوانان تأکید کرده است که برخی روسای دانشگاهها نیز با این امر موافق هستند و حتی از بهینه سازی دوره لیسانس خبر داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها طی سال 89 بارها در ضمن سخنرانی ها یا در گفتگو با خبرنگاران بر ضرورت کاهش طول دوره لیسانس تأکید کرده و خواستار فشرده سازی دوره لیسانس در رشته هایی که امکانش وجود دارد شده است.

حجت الاسلام محمدیان معتقد است: قطعا در برخی رشته‌های دانشگاهی که البته تعداد آنها زیاد هم است واقعا می‌شود که در عرض 2 یا 3 سال دوره کارشناسی را تمام کرد. در رشته‌هایی که می‌شود دوره لیسانس را فشرده‌سازی کرد، حتما هر عقل سالمی حکم می‌کند که این فشرده‌سازی صورت گیرد و نگذاریم عمر جوانانمان تلف شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در عین تأکید بر فشرده سازی دوره لیسانس، اعتقاد دارد در برخی رشته‌ها نیز این طور نیست که بتوان مقطع لیسانس را در دو یا سه سال تمام کرد. محمدیان در این زمینه گفته است: در کاهش طول دوره لیسانس باید به این موضوع توجه شود که مقطع لیسانس در برخی رشته‌ها زمان بیشتری را می‌طلبد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در گفتگو با مهر درباره اقدامات عملی در زمینه کاهش طول لیسانس ابراز کرده بود که کار کارشناسی بر روی این موضوع باید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود.

بر اساس این گزارش، ابوالفضل حسنی - مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی اواخر اسفند ماه 89 در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کاهش طول دوره لیسانس گفت: "برای کاهش طول دوره لیسانس هیچ فکری نکرده‌ایم و در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ای برای کاهش دوره لیسانس وجود ندارد."

حسنی در ابراز نظرش راجع به کاهش طول دوره لیسانس گفت: "فکر می‌کنم در حال حاضر طول دوره لیسانس مناسب است."

اظهارات مهم درباره کاهش طول دوره لیسانس
ردیف مشخصات مسئول صاحب نظر اظهارات مهم
1 حجت الاسلام محمد محمدیان - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها

- کاهش طول دوره لیسانس در برخی رشته ها برای جلوگیری از اتلاف عمر جوانانمان ضروری است
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار کارشناسی برای کاهش طول دوره لیسانس انجام دهد

2 ابوالفضل حسنی - مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی

- فکر می کنم طول دوره لیسانس مناسب است
- در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ای برای کاهش دوره لیسانس وجود ندارد

3 محمدسعید جبل عاملی - رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران

- دوره لیسانس نیاز به بهینه سازی دارد
- کاهش طول دوره لیسانس در برخی رشته ها امکان پذیر است

4 احمد شعبانی - رئیس دانشگاه شهید بهشتی

- بازبینی اساسی در طول دوره لیسانس ضروری است
- مقطع لیسانس حداقل یک نیمسال می تواند تقلیل پیدا کند
حذف یک نیمسال از دوره لیسانس 12 درصد صرفه جویی در هزینه ها را در بر دارد
- کاهش طول دوره لیسانس تصمیم گیری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می طلبد

به گزارش مهر، اظهارات مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در حالیست که صداهایی از صف آموزش عالی شنیده می شود که آماده کاهش طول دوره لیسانس در برخی رشته ها است. روسای دو دانشگاه در گفتگو با مهر با بیان جملاتی نظیر "برخی دروس لیسانس غیر ضروری اند" ، "دوره لیسانس یک ترم کوتاه شود" ، "بهینه سازی دوره لیسانس در دانشگاه علم و صنعت" و ... کدهایی از وجود آمادگی برای بررسی کارشناسی جهت کاهش دوره لیسانس را نشان دادند.

محمدسعید جبل عاملی - رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران پس از تأکید رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای کاهش طول دوره لیسانس بر بهینه سازی دوره لیسانس در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر در اعلام نظر درباره دو یا سه ساله شدن طول دوره لیسانس در برخی رشته‌ها گفت: "کاهش طول دوره لیسانس امکان‌پذیر است ولی از رشته‌ای به رشته دیگر فرق می‌کند. نمی‌توان در زمینه کاهش طول دوره لیسانس یک نسخه کلی برای کل آموزش عالی پیچید و باید رشته‌ای برخورد کرد."

احمد شعبانی - رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در پی تأکید رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای کاهش طول دوره لیسانس، به مهر گفت: بازبینی اساسی در طول دوره لیسانس ضروری است. یک سری دروس در دوره لیسانس ارائه می شوند که دیگر ضرورتی برای ارائه این دروس وجود ندارد. همچنین لازم است در تعداد واحدهایی که دانشجویان در مقطع لیسانس موظف به گذراندن‌شان هستند و در بسیاری از عناوین دروس و فهرست مطالب مقطع لیسانس بازبینی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مقطع لیسانس می‌تواند حداقل یک ترم تقلیل پیدا کند. همچنین با توجه به پیشرفت‌های بسیار شگرفی که در همه حوزه‌های علوم و فناوری بوجود آمده است لازم است در همه رشته‌ها البته بر حسب مورد و نوع رشته، دروسی با عناوین و سرفصل جدید طراحی و تدوین شوند.
شعبانی افزود: در صورتی که کاهش طول مقطع لیسانس را از نظر هزینه‌ای نیز بررسی کنیم ملاحظه می‌کنیم که با حذف یک ترم از مقطع لیسانس حدود 12 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به اینکه آیا کاهش طول دوره لیسانس تا کنون در دستور کار شوراهای مربوطه در دانشگاه شهید بهشتی قرار داشته است به مهر گفت: دانشگاه شهید بهشتی بر حسب مورد، عنوان درس و محتوای درسی را تغییر می‌دهد ولی کاهش طول دوره لیسانس موضوعی است که یک تصمیم ملی را می‌طلبد.
به گزارش مهر، همان طور که رئیس دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه تعیین کننده در آموزش عالی کشور می گوید، لازمه کاهش تعداد واحدهایی که دانشجویان در مقطع کارشناسی باید بگذرانند این است که این تصمیم‌گیری در سطح ملی انجام شود لذا تصمیم‌گیری لازم باید در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود. بنابراین باید تصمیماتی که در سطح این وزارتخانه برای کاهش طول دوره لیسانس اخذ می شود را به نظاره نشست.

تگ ها کاهش طول دوره لیسانس

پر بازدیدترین کارشناسی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی