پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همايش سمينار          02 آبان 1391 - 23 October 2012



جشنواره علوم انسانی فارابی ۶ آبان ‌برگزار می شود

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور و به نقل از خبرگزاری فارس، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه رویکرد وزارت علوم در دولت نهم و دهم نجات علوم انسانی است، تصریح کرد: وزارت علوم سعی داشت که بتواند علوم انسانی را به صورت کاربردی در اجتماع، سیاست و زندگی فرهنگی مردم پوشش دهد.

وی افزود: برای کاربردی کردن رشته‌های علوم انسانی وزارت علوم در جهت تسریع کار این رشته کاربردی و بین رشته‌ای را تاسیس کرد.

خواجه‌سروی ادامه داد:‌ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال حاضر 250 رشته کاربردی و بین رشته‌ای تعیین کرده است و به شورای گسترش ارائه داد که تعدادی از آنها تصویب شدند.

معاون فرهنگی وزارت علوم در مورد فعالیت‌های دیگری که در حوزه علوم انسانی در وزارت علوم انجام شده است، اظهار داشت: از دیگر اقدامات جدا کردن بخش علوم انسانی از جشنواره خوارزمی و تبدیل آن به یک جشنواره مستقل با نام فارابی است.

وی در مورد زمان برگزاری جشنواره فارابی گفت: جشنواره فارابی ویژه علوم انسانی و معارف اسلامی شنبه ششم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

خواجه سروی در مورد رویکرد جشنواره تصریح کرد: رویکرد جشنواره به ۲ بخش کاربردی و ترکیبی برمی‌گردد و البته سایر بخش‌ها که به حوزه کاربردی علوم انسانی کمک می‌کنند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان و حوزوی‌ها برای شرکت در جشنواره استقبال خوبی داشتند، گفت: وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور یونسکو و آیسسکو در برگزاری این جشنواره همکاری می‌کنند و همچنین این جشنواره مورد توجه اسلام شناسان و ایران شناسان در جهان قرار گرفت.

خواجه سروی با بیان اینکه هنوز رشته‌های هنر و معماری زیرمجموعه‌های جشنواره‌های دیگر هستند، اظهار داشت: اولین جشنواره زیتون ویژه هنر و معماری به زودی برگزار خواهد شد که این نقص بزرگ را در حوزه هنر معماری جبران می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم در مورد تجدید نظر آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: در این آئین‌نامه سعی شده است مقالاتی که در حوزه کاربردی علوم انسانی ارائه می‌شود از امتیازات بیشتری برخوردار باشد.

خواجه سروی با تاکید بر اینکه ارتباط نزدیکی بین علوم انسانی و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: با ارتقاء رشته‌های علوم انسانی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود؛ از این رو معتقدیم هر میزان علوم انسانی را تقویت کنیم پایه‌های هویت ملی را تقویت کردیم.

وی در مورد تعداد آثاری که به دبیرخانه جشنواره فارابی ارسال شده است، گفت: تاکنون 299 اثر از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شده است و همچنین 12 گروه در این جشنواره از داخل کشور و یک گروه نیز از بخش خارجی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه سال گذشته 2 هزار و 33 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، اظهار داشت: مشاهده می‌شود که تعداد آثار اصلاح شده در این دوره افزایش یافته است و همچنین می‌توان گفت 50 درصد آثار ارائه شده نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

خواجه‌سروی با بیان اینکه بیشترین آثار به گروه فقه، اصول علوم قرآنی و حدیث اختصاص دارد، تصریح کرد: 415 اثر به گروه فقه، اصول علوم قرآنی و حدیث اختصاص دارد و کمترین اثر نیز به مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) با 48 اثر اختصاص دارد.

وی افزود: تعداد 312 اثر از خارج از کشور برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته ثابت است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: برای پالایش اولیه آثار هزار و 285 نفر ساعت وقت گذاشته شده است و همچنین 2 هزار و 598 ساعت نفر برای ارزیابی آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره زمان برده است.

خواجه سروی در مورد برندگان این جشنواره نیز گفت: در دوره قبل 60 اثر برگزیده انتخاب شد ولی در این دوره 43 اثر برگزیده خواهد شد و همچنین 899 داور ارزیابی مقالات را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه با کاهش بودجه‌های کشوری مواجه هستیم، اظهار داشت: با توجه به کاهش بودجه‌های کشوری میزان جوایز جشنواره فارابی کاهش ندارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در مورد برندگان خارجی در جشنواره فارابی گفت: در بخش‌های خارجی سه نفر از کشورهای سوئیس، آمریکا و گرجستان در این جشنواره برنده شدند.

خواجه‌سروی در مورد کسانی که در این جشنواره از آنها تقدیر می‌شود، تصریح کرد: در این جشنواره از پیشکسوت علوم انسانی ایران، مفاخر پروژه برجسته، مترجم برجسته، نظریه‌پرداز برجسته و موسسه پژوهشی برتر تقدیر و تشکر می‌شود و همچنین از شخصیت پیشرو در حوزه علوم انسانی که نتوانستیم در دوران حیات از وی تقدیر کنیم، در این جشنواره تقدیر می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در مورد اعتبارات و جوایز این جشنواره نیز گفت: بخشی از جوایز اعتبارهایی است که به آثار پژوهشی داده می‌شود و این اعتبارات از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پرداخت می‌شود.

خواجه سروی ادامه داد: بقیه جوایز به صورت نقدی بین 5 میلیون تا 12 میلیون به برندگان اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه 15 کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند، اظهار داشت: فرانسه، تاجیکستان، ازبکستان، مصر، سوریه، عراق، پاکستان، هند، آمریکا، هلند، بلژیک، چین، آلمان و... در جشنواره فارابی شرکت می‌کنند.

خواجه سروی در مورد تعداد مقالات و کتاب‌هایی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، گفت: هزار و 714 اثر در غالب کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که 57.3 درصد آثار ارسال شده به دبیرخانه است.

وی افزود: 220 اثر در غالب گزارش پایانی، 392 اثر در غالب رساله دکتری، 672 اثر در غالب پایان نامه‌های کارشناسی ارشد به دبیرخانه جشنواره فارابی ارسال شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: 33.61 درصد آثار به حوزه‌های پژوهشی اختصاص دارد که تقریبا هزار و 8 اثر است.

خواجه سروی در مورد دیگر آثار نیز گفت: 293 اثر در حوزه پژوهش‌های توسعه‌ای، هزار و 235 اثر در حوزه پژوهشی کاربردی و 459 اثر در حوزه پژوهش‌های ترکیبی است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در مورد رده سنی شرکت کننده در جشنواره فارابی اظهار داشت: از نظر سنی 65.5 درصد رده بزرگسالان و 34.5 درصد در رده جوانان است و همچنین 18.5 درصد به اساتید خانم اختصاص دارد.

خواجه سروی با بیان اینکه جشنواره فارابی هر ساله با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، تصریح کرد: رئیس جمهور،‌معاون علمی فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم در این جشنواره جوایزی را به نخبگان اهدا خواهند کرد.

وی در مورد بخش خارجی آثار جشنواره فارابی نیز گفت: در بخش خارجی تعداد بیشتری از آثار در حوزه اسلام شناسی است و تعداد کمتر آنها در حوزه ایران شناسی ارتباط دارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم از برگزاری جشنواره زیتون خبر داد و گفت: در صورتی که تامین اعتبار صورت گیرد، این جشنواره در هفته پاسداشت شهدای جهاد علمی ویژه هنر و معماری اسلامی ایرانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: گروه‌های علمی جشنواره زیتون هم اکنون تشکیل شده است و فراخوان‌های آن نیز آماده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه داوری آثار ارائه شده به جشنواره در سه مرحله انجام می‌شود، اضافه کرد: آثار ارائه شده باید نوآوری علمی داشته باشد.

خواجه‌سروی ادامه داد: آثار ارائه شده باید کاربردی باشد و بتواند مسئله‌ای از جهان اسلام و ایران را حل کند و همچنین از دیگر ملاک‌های ارزشیابی این است که حتما مقاله این آثار منتشر شده باشد و مورد توجه دانش پژوهان قرار گرفته باشد.

تگ ها جشنواره علوم انسانی فارابی ۶ آبان ‌

پر بازدیدترین همايش سمينار

خبرنامه - شبکه های اجتماعی