پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همايش سمينار          01 شهریور 1392 - 23 August 2013



حضور 165 اختراع در سومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل از حضور 165 اختراع در سومین جشنواره منطقه ای اختراعات کوهساران خبرداد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات کوهساران که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه اقتدار، عزت و امنیت هر کشوری در گروی پیشرفت دو سلاح علم و فناوری است، گفت: موضوع علم و فناوری باید به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی و توسعه پایدار بیش از پیش مورد توجه همه ارگان­های کشور و به ویژه جوانان تحصیل­کرده این مرز و بوم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: چند دهه­ای است که در بحث توسعه مفهومی به نام سرمایه انسانی (human Capital) وارد حوزه نظری شده است و تئوری­های متأخر در میان عوامل متعدد دیگر، بیشترین نقش را به این سرمایه در کنار سرمایه اجتماعی در توسعه متوازن و پایدار قائلند. مرور تاریخ توسعه کشورها نشان می­دهد کشورهایی ثروتمند به مفهوم واقعی کشورهایی نیستند که حجم عظیمی از منابع زیر زمینی را در اختیار دارند، بلکه کشورهایی اند که سرمایه­های قید شده (انسانی و اجتماعی) را تولید و انباشت کرده­اند.

وی افزود:ما شاهد بودیم که در جنگ جهانی دوم کشورهایی چون آلمان و ژاپن تا سرحد اضمحلال ملی رفتند اما چون متن جامعه آموزش توسعه را در خود درونی کرده بود، دوباره توانستند به عنوان اقتصادهای برتر جهانی سر برآورند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: این مهم همان چیزی است که ما بایستی در عرصه سیاست‌گذاری علم و تکنولوژی مد نظر قرار دهیم. به گمان بنده ما مدتی است که در یک دوره‌گذار تاریخی قرار داریم و آن عبارتست از تبدیل سرمایه­ای ثابت و فیزیکی (مواد خام که به عنوان ودیعه­ای الهی در اختیار ماست) به سرمایه انسانی و تنها در صورتی می­توان از کشور ما به عنوان کشور توسعه یافته یاد کرد که بتوانیم از این گذار تاریخی موفق و سربلند بیرون آئیم.

وی با بیان اینکه برپایی جشنواره­ها و نمایشگاه ها در عرصه علم و فناوری و ارایه تسهیلات به مخترعان و شرکت­های دانش­بنیان در بعد تجاری­سازی و ارایه تسهیلات به نخبگان برای ادامه تحصیل از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان به شمار می­آید،افزود: بنیاد ملی نخبگان امسال هفت جشنواره را در مناطق مختلف کشور به منظور تجاری­سازی نوآوری­ها و اختراعات برگزار می­کند که در شناسایی، جذب و حمایت استعدادهای برتر و مخترعان نقش ویژه­ای را ایفاء می‌کند.

 شایقی ادامه داد: این جشنواره و به خصوص جشنواره­های منطقه­ای اختراعات و تجاری­سازی که با همت مسئولان بنیاد ملی نخبگان برگزار می­شود چون از دایره شمولیت و فراگیری گسترده­ای برخوردار است می­تواند با هدف ایجاد روحیه خود باوری در راستای این گذار مهم گام بردارد و نیروی انسانی کارآمد و توانمندی را در راستای پاسخگویی به نیازهای متغیر جامعه پرورش داده و موجبات تعالی مادی و معنوی را برای منطقه و میهن عزیزمان هموار سازد. چرا که چنانچه شما جوانان عزیز اگر با روحیه نشاط و مسئولیت پذیری نسبت به آینده کشور در مسیر پیشرفت­های علم و فناوری گام بردارید آحاد جامعه از این سرمایه شخصی­تان که همان دانش شماست، نهایت سود را خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برپایی چنین جشنواره هایی در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مزین شده است، در حقیقت جلوه گاهی هر چند محدود از کوشش دست اندرکاران بنیاد ملی نخبگان در حمایت از فرآیند ارتقاء سطح فعالیت های تجاری سازی و فناورانه کشور محسوب می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت که نخبگان به عنوان پیش­قراولان علم و فناوری بوده و افزایش ثروت علمی کشور یکی از دستاوردهای آنها محسوب می شود که باعث شده کشور، از لحاظ تولید علم تا ماه هشتم سال  2013 ، در رتبه 16 جهان قرار گیرد. با استفاده از این پتانسیل بالای جامعه علمی کشور و از آنجائی که کشورمان یکی از غنی ترین کشورهای جهان در زمین داشتن منابع و ذخایر طبیعی است، با بسترسازی و بومی سازی فناوری نوین و تجاری سازی اختراعات داخلی می‌توان به جای صادرات ثروت­های ملی به صورت خام و بهای کمتر، فرآورده های آنان را به چندین برابر قیمت روانه بازارهای خارجی کرد و با ایجاد اشتغال­زایی، توسعه پایدار، رونق اقتصادی ملی را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره اختراعات شمال غرب کشور با حضور استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،زنجان و اردبیل برگزار می‌شود،تصریح کرد: این جشنواره دارای چهار بخش ارزیابی اختراعات، تجاری سازی اختراعات و محصولات دانش بنیان،اتاق تعامل مخترع و سرمایه‌گذار و بخش معرفی ایده ها، طرح‌ها و محصولات در حوزه انرژی به ویژه انرژی‌های نو و دوستدار محیط زیست و همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی است.

شایقی ادامه داد: اهداف این جشنواره فراهم‌سازی محیطی است که در آن مخترعات و مبتکران منطقه شمال غرب کشور طی سه روز اختراعات خود را در معرض نمایش گذاشته و طی آن در شش گروه علمی، توسط داوران مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی افزود:در طی سه روز برگزاری جشنواره حدود 165 اختراع از بین 220 اختراع ثبت نام شده و راه یافته به جشنواره، داوری خواهد شد. طرح‌های راه یافته به مرحله داوری به ترتیب در حوزه برق 52 طرح، حوزه مکانیک و مواد 53 طرح، 32 طرح در زمینه شیمی، نفت و گاز، 11 طرح در زمینه پزشکی، 22 طرح در بخش کشاورزی، 5 طرح در زمینه کامپیوتر و 14 طرح در حوزه­ عمران است. از لحاظ سطح تحصیلات 15 درصد از بین اختراعات راه یافته به جشنواره دارای مدرک دکتری و حدود 38 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 38 درصد طرح ها هم به کارشناسان اختصاص دارد. شایقی تاکید کرد:استقبال مخترعان تحصیل کرده ، به ویژه از جشنواره بیانگر توجه به توسعه نوآوری و فناوری در بین دانشگاهیان و توجه­شان به اهمیت جشنواره اختراعات و نوآوری است.

وی با بیان اینکه تجاری‌سازی اختراعات یکی دیگر از بخش‌های اصلی و جزء هدف­های مهم این جشنواره است،گفت: در این بخش مخترعان سطح 3 بنیاد ملی نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، محصولات خود را جهت بازاریابی و جذب سرمایه­گذار به نمایش می­گذارند. شناسنامه  40 طرح فناورانه عرضه شده در این بخش در کتابچه­ای تدوین شده و در اختیار علاقمندان و سرمایه­گذاران و بازرگانان قرار می­گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: بخش سوم جشنواره، برپایی اتاق تعامل بین سرمایه­گذاران بخش خصوصی و صاحبان طرح های فناورانه است که برای مذاکره مستقیم مخترعان و شرکت­های دانش­بنیان با سرمایه گذاران تدارک دیده شده است. ایجاد محیطی برای آشنایی و تفاهم میان سرمایه­گذاران با عرضه­کنندگان فناوری و ذی­نفعان تجاری­سازی اختراعات و ارایه راهکارهایی در راستایی تسریع فرآیند تجاری­سازی دستاوردهای مهم علمی از اهداف اصلی این بخش جشنواره است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات دانش­بنیان در اقتصاد مقاومتی، باید به سمتی حرکت کنیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی به جای سرمایه­گذاری در پروژه­هایی با ریسک بالا ، به سمت انبوه سازی اختراعات جوانان نخبه و مبتکر حرکت کنند که قطعاً با بازده بالایی همراه شده و به اعتلای علمی و اقتدار ایران اسلامی منتهی خواهد شد.

 شایقی در ادامه افزود: یکی دیگر از بخش های این جشنواره، بخش انرژی­های نو است که با توجه به کاربرد فراوان این بخش در تأمین انرژی تجهیزات و صنایع گوناگون و همچنین پتانسیل بالای کشورمان از لحاظ منابع انرژی های تجدیدپذیر همچون باد و خورشید، هدف جشنواره فرهنگ­سازی و سوق دادن جوانان مخترع و نخبه در بومی سازی فناوری های موردنیاز این حوزه است. طرح ها و ایده های رسیده در این بخش نیز مورد داوری قرار خواهد گرفت.

به گفته وی تسهیلات پژوهانه 30 تا 50 میلیون ریال، تسهیلات نظام­وظیفه ویژی آقایان، از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان جشنواره است که تعداد آنها محدودیتی ندارد و به نفرات برتر با نظر و انتخاب هیأت داوران تقدیم خواهد شد

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل در پایان گفت: از آنجایی که اردبیل یکی از استان­های علم­خیز کشور است و برپایی نمایشگاه و فروشگاه دائمی اختراعات در استان، ایجاد اتاق دایمی تعامل مخترع و سرمایه گذار تحت حمایت یکی از ارگانهایی ذیربط استان و با هدایت افراد مجرب می­تواند زمینه­ساز تحول  علمی و بومی سازی فناوری شود. از این رو  از استاندار اردبیل در خواست داریم که با حمایت ویژه از ایده برپایی این نمایشگاه و فروشگاه اختراعات بستر مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای علمی نخبگان جوان این مرز و بوم فراهم آورد.

تگ ها سومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات اختراعات منطقه ای

پر بازدیدترین همايش سمينار

خبرنامه - شبکه های اجتماعی