پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همايش سمينار          24 دی 1392 - 14 January 2014


تقدیر رییس جمهور از برترین‌های تحقیقات سلامت کشور در جشنواره رازی



مراسم تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره علوم پزشکی رازی امروز با حضور رییس جمهور و معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر بهداشت و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمع دیگری از اساتید، محققان، دانشجویان و مسوولان تحقیقات علوم پزشکی کشور در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : سرویس پژوهشی ایسنا، در این مراسم از برگزیدگان نهایی حقیقی و حقوقی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شامل 18 محقق، هفت محقق جوان، دو محقق دانشجو، سه دانشگاه علوم پزشکی، شش مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد و فناوری، سه کمیته تحقیقات و دانشجویی و چهار مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی تقدیر شد.

رییس جمهور: اعتبارات پژوهشی باید صرف تحقیقات اولویتدار و کاربردی شوند

دکتر روحانی، رییس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم با تبریک به اندیشمندان و برگزیدگان این جشنواره، اظهارداشت: ملت ایران خوشحال و خرسند است که جوانان، اساتید و فرهیختگان برای اینکه کشور در مسیر پیشرفت و تعالی قرار بگیرد همه کوشش و تلاش خود را در مسیر تحقیق و پژوهش به کار می‌برد.

وی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت و نظام سلامت ویژگی‌های خاص خود را دارد و اگر بگوییم توسعه پایدار بدون سلامت و ارتقای سلامت امکان‌پذیر نیست، سخنی درست است که با واقعیت منطبق است و در واقع بیانگر آن کلام معروف است که می‌گوید روح و یا جان سالم در بدن سالم است و به عبارتی دیگر باید گفت شرایط جسمی در روح و شرایط روحی در جسم انسان تاثیرگذار است و ما را به اینجا می‌رساند که حتی آرامش، درست فکر کردن و درست اندیشیدن بدون سلامت و بدون جسم سالم یا امکان‌پذیر نیست یا بسیار سخت و پیچیده است.


رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که نظام سلامت مشکلات خاص خود را دارد، گفت: گرچه همه کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته نتوانستند همه مشکلات و معضلات نظام سلامت‌شان را از بین ببرند، اما در عین حال در دنیای پیشرفته گام‌های بسیار بلندی در این ارتباط برداشته شده است. این گام‌ها فقط در مرحله تشخیص، درمان، دارو یا خدمات پزشکی نیست، بلکه فراتر از این مسائل است و در واقع باید گفت ما نیاز به ساختار صحیح، شبکه قوی و نیاز به نهادهایی داریم که بتوانند رابطه بیمار با درمان را به صورت عادلانه و سالم تسهیل کنند.

روحانی با تاکید بر این‌که تحقیق در نظام سلامت منحصر به تحقیق در علوم پزشکی نیست،تصریح کرد: باید در رشته‌های مختلف پژوهشگران در این عرصه مشغول به تحقیق شوند. از جمله در ارتباط با مدیریت سلامت، اقتصاد سلامت، اخلاق سلامت و فلسفه سلامت و همه این تحقیقات باید در کنار هم قرار بگیرند و به صورت میان بخشی دیده شود.

رییس‌جمهور گفت: در کنار مراکز پژوهشی مربوط به نظام سلامت و وزارت بهداشت، وزارت علوم هم باید به میدان بیاید، سایر موسسات تحقیقاتی نیز باید در این عرصه وارد میدان شوند و از سوی دیگر معاونت علمی نیز باید در این زمینه گام‌های بلندی را بردارد و بخش خصوصی نیز باید وارد شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تحقیقات برای دستیابی به نظام سلامت نسبتا مطلوب نیاز به همکاری، همدلی و هم‌افزایی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش اصلی سلامت دارد تا ما بتوانیم بیماران را راحت‌تر، آسان‌تر، با مخارج کمتر و با آثار جانبی کمتر درمان کنیم. بسیاری از درمان‌هایی که انجام می‌شود، ممکن است برای از بین بردن آن درد مشخص موفق باشد، ولی از سوی دیگر ما باید تلاش کنیم که آثار سوء جانبی درمانی که صورت می‌گیرد را کاهش دهیم و کمتر کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که ما در بخش سلامت نیاز به راه طولانی داریم، تصریح کرد: دولت بحث سلامت را بحث استراتژیک و بلندمدت می‌بیند و باید برنامه‌ریزی بلندمدت در ارتباط با آن انجام دهد، همچنان که برنامه‌ریزی کوتاه مدت نیز مدنظر است.

روحانی به مشکلات دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود در ارتباط با دارو اشاره کرد و گفت: ما در آغاز این دولت در بخش سلامت یعنی بخش دارو شاهد یک نوع شبه بحران بودیم و ناچار بودیم با اقدامات فوری در راستای حل این شبه بحران در بخش دارو برنامه‌ریزی و تلاش کنیم تا این موضوع را حل کنیم. دولت در این راستا با تمام توان ضمن این‌که مشکلات مالی فراوانی داشت و دارد و تلاش می‌کند که مشکلات را پشت سر بگذارد در بخش دارو قدم‌های فوری برداشت. البته به این معنا نیست که تمام مشکلات بخش دارو حل شده است، ولی ما توانسته‌ایم از آن شرایط فوق‌العاده عبور کنیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توجه دولت به بخش سلامت در بودجه سال 93 اشاره کرد و افزود: در بودجه سال 93 گرچه ممکن است ارقام بودجه در بخش سلامت همچنان رافع تمام مشکلات نباشد، اما اقدامات قابل توجه دولت در حد توان خود انجام داده است.

روحانی ادامه داد: امید دولت این است که در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم شرایط نظام سلامت به شرایط نسبتا مطلوبی برسد.

وی با اشاره به نیاز کشور به واردات در امر واکسن، گفت: اینکه کشور برای واکسن نیازمند واردات است بر دوش دولت سنگینی می‌کند و من از دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) می‌خواهم که بحث واکسن در طول فعالیت دولت یازدهم و در پایان این دولت به نقطه‌ای برسد که ما بی‌نیاز از واردات واکسن شده و در این زمینه خودکفا شویم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در بخش‌های دیگر سلامت نیز دولت برنامه‌ریزی‌های مفصلی دارد و مشغول برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: چند هفته قبل یک جلسه دولت به طور کامل به بحث و بررسی در ارتباط با وضعیت سلامت کشور اختصاص داشت و تاکنون در چندین جلسه اقتصادی که با حضور رییس‌جمهور برگزار شده بحث‌ها پیرامون حل مشکلات سلامت بوده است.

روحانی گفت: در این زمینه در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قدم‌های بلندتری را برمی‌داریم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در زمینه تحقیق و پژوهش در ارتباط با بخش سلامت، گفت: در زمینه تحقیقات دولت باید منابع بیشتری را در اختیار این بخش قرار دهد و ما در اینجا قول خواهیم داد که اگر هر تحقیقی برای جامعه امروز ضروری باشد، کاربردی باشد و تبدیل به محصول شود و به عنوان محصول دانش‌بنیان بتواند در اقتصاد ملی ما حضور پیدا کند دولت منابع مالی مربوط به آن را به هر صورتی که باشد تامین می‌کند.

روحانی با بیان این‌که دنیای تحقیقات دنیای بی‌انتهایی است و تحقیقات مسیر شکوفایی است، افزود: شکوفایی در بخش علم و سلامت تنها از مسیر پژوهش می‌گذرد و اگر پژوهش نباشد علم به معنای انباشت داده‌ها خواهد بود و این ما را به توسعه و پیشرفت نمی‌رساند.

وی با تاکید بر این‌که جامعه ما برای وارد شدن به عرصه پژوهش و تحقیق نیاز به شک و پرسش دارد، گفت: در واقع تحقیق از شک مقدس آغاز می‌شود همان چیزی که به عنوان فرضیه معروف است. شک یک آغاز است که اگر درست حرکت کنیم ما را به علم و یقین می‌رساند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که اساس رشد یک انسان پرسش است و انسانی موجودی پرسشگر، جستجوگر و انتخاب‌گر است، تصریح کرد: نباید بگذاریم که فضای جامعه به گونه‌ای باشد که خدای ناکرده پرسش، اندیشه‌ای و یا نقدی زیرزمینی شود. پرسش و نقد از بین نمی‌رود و اگر نگذاشتیم که بروز و ظهور پیدا کند به ناچار زیرزمینی می‌شود و این به نفع جامعه نخواهد بود. باید بگذاریم فضا باز شود که هر کسی سوال و نقدی دارد مطرح کند؛ چرا که تنها در سایه برخورد اندیشه‌های مختلف می‌توانیم به رشد و تعالی دست پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد که دانشگاه باید مرکز اندیشه‌ورزی، پرسشگری، نقادی و حقیقت‌جویی باشد و اگر چنین فضایی ایجاد شد این دانشگاه است که باید محقق را تربیت کند و از این دانشگاه باید پژوهشگران و صاحب‌نظران به صحنه علم و تحقیق قدم بگذارند.

نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

وی با بیان این‌که پژوهش و تحقیق باید در راستای بهبود زندگی مردم باشد، گفت: به عنوان کسی که سال‌ها در یک مرکز تحقیقاتی حضور داشتم می‌گویم منابع مالی در زمینه تحقیقات کافی نیست و این منابع باید افزایش پیدا کند اما باید توجه داشت که منابعی که اختصاص داده شده آیا درست و بهینه بوده است؟ در واقع می‌خواهم بگویم که در بحث پژوهش، منابع مالی بی‌پایان نیست حتی برای کشورهای توسعه یافته، اما باید اولویت‌ها در این زمینه مشخص شود. در نظام سلامت هم باید پژوهش‌ها بر اساس اولویت‌ها باشد.

روحانی اضافه کرد: نمی‌گویم که تحقیق را محدود کنیم، اما دولت باید منابع خود را برای پژوهش‌های اولویت‌دار برای حل معضلات امروز جامعه ایران تخصیص دهد. باید نتایج تحقیقات منجر به بهداشت قوی‌تر برای پیشگیری، درمانی کوتاه مدت‌تر و به دارویی کم‌قیمت‌تر و موثرتر برای مردم تبدیل شود و اگر تحقیقی ما را به این نقاط رساند آن موضوع تحقیقی دارای اولویت است. دولت برای تحقیقات اولویت‌دار آماده تامین هزینه است به نحوی که همان‌طور که گفتم آن تحقیق تبدیل به محصول شود و به بازار بیاید.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با مقایسه پزشکی در زمان گذشته و اکنون، گفت: امروز ابزار و فناوری به کمک شما در جهت تشخیص و درمان آمده است.

وی با بیان این‌که ما در زمینه پزشکی از گذشته تاکنون شخصیت‌های بزرگی داشته‌ایم به فعالیت‌های رازی اشاره کرد و گفت: او شیمیدان بزرگی بود و در عین حال که نه منابع مالی داشت، نه پارک و علم و فناوری ، خودش با کمک شاگردانش به مراتب بالایی رسید.

روحانی با بیان این‌که ما از بزرگان‌مان در این عرصه دو مقوله درک و درد می‌خواهیم، افزود: باید بزرگان ما در این عرصه درد مردم را داشته باشند، درد کشور و درد تعالی کشور و درد حل معضلات مردم را داشته باشند و دردکش در این راستا باشد که کشور ما اگر بخواهد به قدرت و ثروت برسد راهی جز پژوهش ندارد. باید تحقیق و پژوهش کنیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که اقتصاد ما باید دانش‌محور باشد و محصولات دانش‌محور نیز بخش بزرگی از محصولات جامعه ما باشد، تاکید کرد: پژوهشگران و محققان ما باید در این راستا انگیزه، اراده و اعتماد به نفس لازم را داشته باشند و دولت نیز موظف است که در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهد.

وی خطاب به پژوهشگران و محققان در این عرصه، گفت: در زمینه نظام سلامت و تحقیقات در رشته‌های مختلف اولویت را به آن بیماران و اقشاری از جامعه اختصاص دهیم که دارای مشکلات بیشتری هستند، زندگی آنها با رنج توام است مثل جانبازان، معلولین، بیماران خاص،‌ بیماران صعب‌العلاج. شما اگر یک قدم در راستای حل مشکلات آنها بردارید تاثیر زیادی نه تنها در زندگی خود این بیماران، بلکه در زندگی خانواده آنها نیز خواهد گذاشت.

روحانی تاکید کرد که تمام پژوهش مقدس و ارزنده است، اما باید به پژوهش‌هایی که درد و رنج این عزیزان را کم می‌کند و کاهش می‌دهد اولویت دهید.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی و تحقیق بر روی آن، گفت: مصرف دارو در کشور ما زیاد است و ما باید به سمتی برسیم که یک پزشک با شهامت برای خوشایند یک بیمار صفحه نسخه دارو را پر نکند و آنچه که برای بیمار ضروری است بنویسد البته می‌فهم این کار سختی است و اگر یک پزشک به یک بیمار بگوید که شما نیاز به دارو ندارید و با استراحت مشکلت حل می‌شود ممکن است آن بیمار بگوید که دکتر سواد نداشت. ما در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه داریم. در واقع نظام سلامت ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. ما باید به سمتی برویم که اگر یک بیمار اصرار کرد که پزشک برای او MRI‌ بنویسد و دکتر تشخیص دهد که بیمار به این موضوع نیاز ندارد بگوید که تو نیاز به MRI‌ نداری.

وی با تاکید بر این که ما نیاز به شهامت در امر پزشکی داریم و الگوی ما باید در این زمینه رازی باشد، گفت: رازی گفته پزشکی حق دارد بیمار را درمان کند که علم و اخلاق لازم این کار را داشته باشد بنابراین همه بیاییم در نظام سلامت یک بخشی از تحقیقات را به مسائل اخلاقی و جامعه‌شناسی در این حوزه اختصاص دهیم، ما باید کل نظام سلامت را ارتقا دهیم و سلامت فقط درمان، دارو و تجیهیزات پزشکی و مسائل این‌چنینی نیست.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما باید در این ارتباط از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده کنیم، گفت: باید ارتباط‌مان را با آنها قوی‌تر کنیم و راه رفت و آمد آنها به ایران را تسهیل دهیم و دولت آماده است که تسهیلات لازم را در هر بخشی که لازم است برای ورود و خروج آنها فراهم کند.

روحانی تصریح کرد: من در نیویورک نیز گفتم که این حق مسلم هر ایرانی است که بیاید کشور خود را ببیند و با کشور خود رفت و آمد داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم از سرمایه فکری، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، استفاده کنیم؛ چرا که آنها نیز مثل ما دلسوز ایران و کشور هستند. ما همه باید دست به دست هم بدهیم که پژوهش و تحقیق و نظام سلامت و همه چیز ما در گرو آشتی است. همه با هم آشتی کنیم، به امید فردای بهتر و ایرانی سربلندتر.

معاون علمی رییس جمهور: اعضای هیات علمی «پژوهشی»، نباید «درجه دو» تلقی شوند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم در این مراسم از تدوین آیین‌نامه‌ای خبر داد که براساس آن بخشی از درآمدهای فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

دکتر سورنا ستاری وزارتخانه بهداشت را یکی از وزارتخانه‌های فعال در همکاری با معاونت علمی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ما با یکدیگر جلو رویم موفق خواهیم بود و زمانی که شکافی در روابط ایجاد شود، می‌بازیم.

وی با اشاره به نشست‌ها و جلسات برگزار شده توسط این معاونت با وزارت بهداشت از برنامه‌ی توسعه‌ی فاز دو پارک علم و فناوری پردیس در حوزه سلامت خبر داد و گفت: در این زمینه شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت در فاز 2 پارک علم و فناوری پردیس توسعه خواهند یافت.

ستاری با بیان این که بخشی از مسائل اقتصاد دانش بنیان مربوط به تفکرات مسوولان است که باید تغییر یابد، تصریح کرد: به عنوان نمونه هیات علمی آموزشی با هیات علمی پژوهشی خیلی تفاوت دارد و اعضای هیات علمی پژوهشی موجوداتی دست دو محسوب می‌شوند که این نگرش و رفتار باید تغییر کند.

ستاری گفت: حجم بازار سلامت در کشور بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان است که این موضوع برای شرکتهای دانش بنیان مهم می‌باشد.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن دانشمندان برجسته در حوزه پزشکی گفت: برگزیدگان جشنواره رازی همچون سالهای گذشته از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شود و در این جشنواره نیز امتیازی ویژه مبنی بر کریدور تجاری سازی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که براساس آن، طی تماسی با برگزیدگان تمام ملزومات مورد نیاز برای توسعه تحقیقات‌شان تا حد توان بنیاد در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که حمایت‌ها باید از فرد نخبه به سمت دانشگاه‌های نخبه‌پرور حرکت کند، تصریح کرد: ما در این زمینه برنامه‌هایی را در نظر داریم که باید در این مسیر گام برداریم.

وی با اشاره به چارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیروهای 150 نفره آن تصریح کرد: قرار نیست که معاونت بزرگ شود بلکه این معاونت در نظر دارد که حمایت‌های خود را از محققان و شرکت‌های دانش بنیان ادامه دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که سهم قابل توجهی از بازار سلامت در اختیار محققان و شرکتهای دانش بنیان قرار گیرد.

وزیر بهداشت وعده داد: کاهش 25 درصدی واردات دارویی تا پایان دولت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طی سخنانی در جشنواره رازی گفت: تا پایان این دولت در نظر داریم 25 درصد وابستگی‌های خود را در حوزه دارو کاهش دهیم و همچنین در زمینه واکسن نیز که در حال حاضر در همه اقلام وارد کننده هستیم باید بتوانیم این وابستگی‌ها را کاهش دهیم.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی با بیان این که در بحث پژوهش در علوم مختلف از جمله علوم پزشکی علی‌رغم موفقیت‌های چشمگیر هنوز در ابتدای راه هستیم، تصریح کرد: هنوز پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است.

وی با بیان این که در طول یک دهه گذشته رشد چشمگیری در زمینه تولید علم را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: از این پس باید به سمت توسعه‌ی کیفیت گام برداریم و ممکن است در این مسیر طی یکی، دو سال آینده یک دوره رکود از لحاظ تعداد انتشار مقالات را پشت سر بگذاریم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: تحقیق نباید صرفا برای چاپ مقاله زیاد مد نظر باشد بلکه باید اهداف بالاتری را در نظر گرفت به نحوی که تحقیقات مراکز پژوهشی در خدمت توسعه کشور باشد.

نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

وزیر بهداشت با تاکید بر این که ما در حال حاضر نیازمند تحقیقات مولد و نافع هستیم، تصریح کرد: اکنون نیاز کشور به تحقیقاتی است که منجر به دانش فنی شود و در حوزه پزشکی نیز باید محصولات ما به سمت دارو، روش‌های جدید درمانی و غیره پیش رود.

به گفته وی در محتوای جشنواره‌های معتبری همچون جشنواره رازی باید مشخص شود که برگزیدگان چه سهمی را در حوزه علوم و فناوری داشته‌اند و همچنین سهم برگزیدگان در حوزه علوم و فنون پزشکی مشخص شود به نحوی که هر طرحی که در راستای تحقیق دانش فنی و همچنین کاهش وابستگی کشور بود، باید امتیاز بیشتری را کسب کند.

به گفته وزیر بهداشت در موضوع تحقیقات مولد و نافع باید به مقوله اخلاق پزشکی نیز توجه داشته باشیم به نحوی که در آثار پزشکان بزرگ تمدن ایران، طب روحانی و طب جسمانی هر دو مورد توجه بوده‌اند. به عنوان نمونه زکریای رازی به جسم و روح توامان توجه داشته است.

وزیر بهداشت خطاب به رییس جمهور گفت: طی پنج ماه گذشته در حوزه سلامت و همچنین حوزه پژوهش با حمایت وافر جنابعالی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که اگر نتایج این موضوعات به ثمر رسد در آینده کشور شاهد تحولات جدی و محتوایی خواهیم بود.

وی گفت: نخبگان و رتبه‌های اول کنکور کشور که به حوزه‌های مختلف وارد می‌شوند، باید در همان ابتدای امر در موضوع دانش و فن پژوهش نیز متبحر شوند تا بتوانیم گام‌های موثری را در کشور برداریم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: مجلس، یک بار هم درباره علت عدم تحقق بودجه پژوهش سوال کند

دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: طی سال‌های برگزاری جشنواره 511 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند که در این دوره، بیشترین توجه ما در بحث برگزیدگان به ارتقاء کیفی بوده و تلاش شده است تا شاخص‌هایی را به کار ببریم تا کیفیت کارها افزایش یابد.

وی از ارسال 634 اثر به نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خبر داد و گفت: در این میان پس از داوری‌های به عمل آمده 27 نفر به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شدند که هفت نفر آنها استاد تمام و دو نفر نیز دانشجو بودند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اضافه کرد: 11 درصد از شرکت کنندگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی را خانم‌ها و مابقی را آقایان تشکیل می‌دادند و بیشترین برگزیدگان با 10 برگزیده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.

ملک زاده ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، مشهد و شیراز هر کدام سه برگزیده داشته و مابقی برگزیدگان هم هر یک از یک دانشگاه‌ دیگر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، گروه‌های تخصصی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی را شامل "علوم بالینی داخلی"، "علوم بالینی جراحی"، "علوم بهداشتی، مدیریت، تغذیه و تحقیقات نظام سلامت"، "علوم پایه"، "علوم توانبخشی و پیراپزشکی"، "علوم دارویی"، "علوم دندانپزشکی"، "طب سنتی ایرانی و اسلامی" و "ابداعات و اختراعات" عنوان و از افزایش میزان جوایز نقدی برگزیدگان حقیقی به میزان دو برابر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس جایزه رتبه اول محققان 100 میلیون ریال، رتبه دوم محققان 90 میلیون ریال، رتبه سوم محققان 80 میلیون ریال و محقق برگزیده جوان و دانشجو 80 میلیون ریال است.

ملک‌زاده با بیان این که به طور متوسط بیش از 38 درصد کل تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه علوم پزشکی است، تصریح کرد: این در حالی است که در کل بودجه تحقیقاتی کشور سهم وزارت بهداشت کمتر از 10 درصد می‌باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به گذشت سه سال از برنامه پنج ساله پنجم توسعه تصریح کرد: علی‌رغم این که بر اساس این برنامه، سهم پژوهش باید سه درصد تولید ناخالص ملی باشد، در حال حاضر این سهم نیم درصد است.

وی با بیان این که رشد بودجه وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته چندان زیاد نبوده است، تصریح کرد: در این میان سهمی که به تحقیقات در وزارت بهداشت از این بودجه داده شده، دو درصد است.

ملک‌زاده به تحقیقات منتشر شده در مجله نیچر در سال 2006 اشاره کرد و گفت: در این نشریه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تولید علم در کشورهای اسلامی با توجه به نیرو و ثروت کم است، پژوهشی انجام شده که یکی از نتایج حاصل این است که مسوولان این کشورها به فکر تولید علم نیستند.

وی تاکید کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کنار تمام سوالاتی که از مسوولان می‌شود یک بار نیز سوال کنند که چرا بودجه تحقیقات به اندازه کافی ارائه نشده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین در سال 2011 نشریه نیچر در بررسی انجام داده در زمینه توسعه منتشر کرد که ایران بیشترین رشد تولید علم را داراست که در این راستا ما باید علاوه بر بحث تولید علم به موضوع تولید فناوری نیز توجه کنیم و در این راستا گام برداریم.

وی یکی از دلایل رشد تولید علم در کشور را نشریات خوب و نمایه شدن آنها در پایگاه‌های معتبر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 1251 مجله علمی در کشور داریم که 315 مجله مربوط به وزارت بهداشت است.

ملک‌زاده اضافه کرد: کل نشریات نمایه شده کشور ما در پایگاه‌های مستند بین‌المللی شامل 224 نشریه است که از این تعداد 163 نشریه مربوط به وزارت بهداشت است.

وی یکی از راه‌های توسعه علم و فناوری در کشور را تربیت نیروهای انسانی متخصص و ایجاد محیطی امن با نیت اقتصادی، سیاسی و غیره عنوان کرد.

ملک زاده با بیان این که ماموریت‌های سنگینی برای دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان تعریف شده‌اند، تصریح کرد: در این راستا نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هستیم . به عنوان نمونه کشور آمریکا سالانه 120 میلیارد دلار در زمینه تحقیقات خود سرمایه‌گذاری می‌کند.همچنین اروپا سالانه 80 میلیارد دلار و ژاپن سالانه 30 میلیارد دلار صرف تحقیقات خود می‌کنند.

به گفته وی کشور چین بیشترین رشد را در سرمایه‌گذاری تحقیقاتی داشته است و در حال حاضر در این زمینه جایگاه دوم را از نظر رشد به دست آورده است و کشور ایران نیز باید توجه داشته باشد با وجود بودجه‌های کم نمی‌تواند برنامه‌ها و چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده را پیش برد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نخبگان را ستون امنیت ملی دانست و گفت: باید توجه داشت که ایده‌های زیادی در کشور تولید می‌شود که تنها بخشی از آنها به محصول تبدیل خواهد شد که باید از آن‌ها حمایت کرد.

به گفته وی اگر بخواهیم علم در کشور پیشرفت کند، باید ابزارهای آن را برای محققان فراهم کنیم . به عنوان نمونه سرعت اینترنت در کشور پایین است و همچنین ما نیازمند 40 میلیارد تومان اعتبار هستیم تا مجلات علمی را برای دانشگاه‌ها خریداری کنیم که این موضوع هنوز محقق نشده که بخشی از آن نیز به دلیل تحریم‌ها می‌باشد.

ملک‌زاده در پایان سخنان خود با تاکید بر حمایت ویژه از افراد محقق تصریح کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های مهم ما آغاز دانشمند پروری از دوران دانشجویی است که امیدواریم با کمک مسوولان این اقدام صورت گیرد.

نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

به گزارش ایسنا، برگزیدگان نهایی حقیقی و حقوقی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند شامل 18 محقق، هفت محقق جوان، دو محقق دانشجو، سه دانشگاه علوم پزشکی، شش مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد و فناوری، سه کمیته تحقیقات و دانشجویی و چهار مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی تقدیر شد.

برگزیدگان حقیقی نوزدهمین دوره جشنواره علوم پزشکی رازی شامل 27 پژوهشگر برگزیده در کمیته های تخصصی علوم بالینی جراحی، علوم دندانپزشکی، علوم دارویی، علوم توانبخشی و پیراپزشکی، علوم بالینی داخلی، علوم بهداشتی، مدیریت و تغذیه، علوم پایه، طب سنتی ایرانی - اسلامی و ابداعات و اختراعات هستند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

کمیته تخصصی علوم بالینی جراحی

برگزیده رتبه اول گروه محققان: وفا رحیمی موقر از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: فهیمه رمضانی تهرانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: شاهین یزدانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برگزیده گروه محققان جوان: محمدرضا رسولی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

کمیته تخصصی علوم دندانپزشکی

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: محمدحسن نکوفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: رضا فکر آزاد از دانشگاه علوم پزشکی ارتش

کمیته تخصصی علوم دارویی

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: محمدعلی فرامرزی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: محمدعلی ابراهیم زاده از دانشگاه علوم پزشکی مازندران

برگزیده گروه محققان دانشجو: امیرحسین احمدی خلردی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده گروه محققان جوان: علی شایان فر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز

کمیته تخصصی علوم توانبخشی و پیراپزشکی

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: هادی اسنادی مقدم از دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: رضا نگارنده از دانشگاه علوم پزشکی تهران

کمیته تخصصی علوم بالینی داخلی

برگزیده رتبه دوم گروه محققان: علیرضا استقامتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: بیتا گرامی زاده نائینی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برگزیده گروه محققان جوان: سیدفاضل نبوی پنبه چوله از دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج)

برگزیده گروه محققان جوان: امیرحسین مدبرنیا از دانشگاه علوم پزشکی تهران

کمیته تخصصی علوم بهداشتی، مدیریت و تغذیه

برگزیده رتبه دوم گروه محققان: کاظم زنده دل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: محمدجواد نجف زاده از دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: مهرداد عسگریان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز

برگزیده گروه محققان جوان: امیر پاکپور حاجی آقا از دانشگاه علوم پزشکی قزوین

برگزیده گروه محققان جوان: بهاره نیکویه از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

کمیته تخصصی علوم پایه

برگزیده رتبه دوم گروه محققان: محمدسعید حجازی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: محمدرضا عباس زادگان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برگزیده گروه محققان جوان: مهدی جای مند از دانشگاه علوم پزشکی تبریز

کمیته تخصصی طب سنتی ایرانی - اسلامی

برگزیده گروه محققان جوان: آرمان زرگران از دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کمیته تخصصی ابداعات و اختراعات

برگزیده رتبه اول گروه محققان: علیرضا احمدیان از دانشگاه علوم پزشکی تهران ( با پروژه سامانه بلادرنگ جراحی)

برگزیده رتبه سوم گروه محققان: علی حسنی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ( با پروژه قلم محافظ عصب دندانی تحتانی)

به گزارش ایسنا در بخش حقوقی جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی رازی امسال هم دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی، کمیته های تحقیقات دانشجویی، مجلات و مراکز فناوری برتر براساس ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی سال 1391معرفی شده اند.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزیده

رتبه اول تیپ یک: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

رتبه اول تیپ دو : دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

رتبه اول تیپ سه : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد

مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی برگزیده

رتبه اول مراکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجه مستقل در حوزه بالینی: مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه اول مراکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجه مستقل در حوزه بیومدیکال: مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه اول مراکز تحقیقاتی فاقد ردیف بودجه مستقل با بیش از سه سال فعالیت در حوزه بالینی: مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه اول مراکز تحقیقاتی فاقد ردیف بودجه مستقل با بیش از سه سال فعالیت در حوزه بیومدیکال: مرکز تحقیقات ریزفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه اول مراکز تحقیقاتی فاقد ردیف بودجه مستقل با با 1 تا 3 سال فعالیت در حوزه بالینی: نقص ایمنی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران

رتبه اول مراکز تحقیقاتی فاقد ردیف بودجه مستقل با با 1 تا 3 سال فعالیت در حوزه بیومدیکال: مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کمیته های تحقیقات دانشجویی علوم پزشکی برگزیده

رتبه اول تیپ یک: کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

رتبه اول تیپ دو: کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

رتبه اول تیپ سه: کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

مرکز رشد فناوری برگزیده

مرکز رشد واحدهای فناوری فراورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نشریات علوم پزشکی برگزیده

مجله Asian Journal of sports Medicine دانشگاه علوم پزشکی تهران به زبان انگلیسی. مدیرمسوول و سردبیر: دکتر وحید ضیایی

مجله International Journal of Endocrinology and Metabolism دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زبان انگلیسی. مدیرمسوول: دکتر فریدون عزیزی

و سردبیر: دکتر آزیتازاده وکیلی

مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زبان فارسی . مدیرمسوول: دکتر علیرضا یوسفی و سردبیر: دکتر طاهره چنگیزی

مجله سلامت کار ایران دانشگاه علوم پزشکی ایران به زبان فارسی. مدیرمسوول: دکتر احمد عامری و سردبیر: دکتر علی اصغر فرشاد



تگ ها برترین‌های تحقیقات سلامت کشور در جشنواره رازی جشنواره رازی گزارشی از جشنواره رازی برترین های تحقیقات سلامت کشور

پر بازدیدترین همايش سمينار

خبرنامه - شبکه های اجتماعی