پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          16 دی 1391 - 05 January 2013



گرد بی‌اعتمادی بر پیکر علم و پژوهش


بخشی از قفسه‌های مرجع کتابخانه‌های دانشگاه‌های کردستان را طرح‌های مطالعاتی تشکیل می‌دهند که بر اساس اظهار نظر کارشناسان این طرح‌ها بلااستفاده مانده است.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بخشی از قفسه‌های مرجع کتابخانه‌های دانشگاه‌های کردستان را طرح‌های مطالعاتی تشکیل داده که در قالب کتابچه‌ها با یک وجب گرد و خاک روی آن دارای عناوینی است که چشم‌ها را در گذار از مسیر آن به خود جلب می‌کند.

بررسی دلایل توسعه‌نیافتگی کردستان، شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کشاورزی، بررسی عقب‌ماندگی فرهنگی کردستان، بررسی درجه توسعه‌نیافتگی روستاها، شناسایی و ایمنی شناختی محیط زیست کردستان، نقش صنایع دستی در اشتغال روستائیان و ... این طرح‌های مطالعاتی که عمدتاً در دهه 80 نگاشته شده و لقب "دکتر" بر کنار مجری و مشاوران آن به چشم می‌آید که با درج شماره در کتابخانه‌ها بایگانی شده است.

اما با نگاهی گذرا به مطالب و محتویات آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که امروزه با سرعت سرسام آوری به پیش می‌رود را به ذهن انسان متبادر می‌کند و این سوال در ذهن نقش می‌بندد که اگر سال‌ها پیش چنین مشکلاتی شناسایی و به عوامل رفع و رجوع آن پرداخته شده چرا اقدامی انجام نشده است.



مشکلات استان کردستان باید علمی بررسی شود

رئیس دانشگاه کردستان در گفت‌وگویی اختصاصی در این باره با تأکید بر اینکه مشکلات استان کردستان باید علمی بررسی شود، می‌گوید: در تمام دنیا بخش اجرایی با دانشگاه و بخش خصوصی هماهنگ بوده و همه این‌ها متعلق به مردم بوده و در راستای خدمت به مردم کار می‌کنند.

جهانشیر امینی به لازم و ملزومی دانشگاه با مسائل و مشکلات استان اشاره کرد و گفت: اگر اعتماد ایجاد شود و مسئولین مشکلات استان را به دانشگاه بسپارند این مشکلات در مدت مناسب با طرح‌های پژوهشی به صورت سیستماتیک و علمی پردازش می‌شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر پردازش با روش‌های علمی و تحقیقی مشکلات در مدت مناسبی با توجه به بافت استان راهکارهای مختلف حل مشکلات هم با اساتید دلسوز بومی استان ارائه می‌شود.

امینی نبود اطمینان به بخش پژوهش را مشکلی فرهنگی خواند و گفت: هنوز برخی دانشگاه را فضای آموزشی می‌بینند و پژوهش‌محوری، تجاری‌سازی علم و رشد پارک فناوری در دانشگاه ناشناخته است.

دانش و تکنولوژی در کردستان ناشناخته است

و اما معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط می‌گوید: امروزه دانشگاه از مرتبه آموزش‌محوری فارغ شده و به مرحله پژوهش‌محوری وارد شده که با گذار از این مرحله به مرحله تبدیل علم و دانش به فناوری و تجاری‌سازی وارد می‌شود.

عطاءالله حیدری اظهار داشت: مدیران حل مسئله نمی‌دانند و به همین علت به کاربرد نتایج تحقیقاتی نمی‌پردازند.

وی اضافه کرد: دانشگاه مکانیسمی عمل می‌کند و کم کم کاربرد علوم روز بهینه می‌شود که اگر مدیران خود را با پیشرفت روز تطبیق ندهند باید از دانش و تکنولوژی وارداتی استفاده کنیم.

حیدری با تأکید بر اینکه تکنولوژی باید بومی باشد، گفت: دانش باید از دانشگاه به بیرون برود و چون در حال حاضر تکنولوژی امروز  ما بومی نیست، لذا دانش و تکنولوژی روز مورد استفاده باید بومی شود.

پژوهش عامل ارتقای استان کردستان است

سرپرست دانشگاه پیام نور استان کردستان روند پژوهش در این دانشگاه را با توجه نو بودن جذب هیئت علمی آن مناسب توصیف کرد و گفت: اگر پژوهش و پژوهش‌محوری افزایش یابد شاخص‌های توسعه‌ای استان هم ارتقای چشمگیری خواهد داشت.

ایوب مرادی به بالا بودن سطح پژوهش این دانشگاه در رقابت‌های بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد بالای مقالات بین‌المللی و در سطح کلان، با تعداد ارجاعات بالا نشان از غنای پژوهشی استان داشته و زمینه‌ساز انجام طرح‌های پژوهشی در استان می‌شود.



رفتار مدیران در مقابل پژوهش کج‌دار و مریز است

دستگاه‌های اجرایی بودجه نیم تا 3 درصدی برای بخش پژوهش دارند که این بودجه در استان کردستان بلااستفاده می‌ماند و مشخص نیست بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی کجا صرف می‌شود، هر چند در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی استان این میزان به 5 درصد ارتقا یافت اما سخنی از آن به میان نمی‌آید.

رئیس دانشگاه در کردستان در پاسخ به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان، تاکنون چه میزان بودجه طرح‌های پژوهشی را به دانشگاه اختصاص داده‌اند، گفت: تا به حال دستگاه‌های اجرایی به هیچ وجه در این رابطه اقدامی نکرده‌اند و طرح‌هایی که تاکنون انجام شده از محل اعتبارات پژوهشی خود دانشگاه پرداخت شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی هم با جواب منفی به این سؤال اظهار داشت: با وجود اعلام آمادگی‌های مکرر دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی استان به این موضوع پاسخی نمی‌دهند.

سرپرست دانشگاه پیام نور استان کردستان در این باره گفت: 14 طرح از 69 طرح پژوهشی انجام شده توسط این دانشگاه به صورت مشترک با دستگاه‌های اجرایی از قبیل اداره تعاون، بنیاد شهید، بانک ملت، بانک صادرات، فرمانداری و چند جای دیگر انجام شده است.

اما در بسته بخش کشاورزی و صنعت استان کردستان در مقابل پژوهشگران و اهل علم خود نکته دیگری بود که به چشم می‌آمد.



درهای کشاورزی و صنعت استان برروی علم بسته است

قریب به اتفاق تحصیلکردگان، استادان و مسئولین دانشگاه‌ها و اهل علم از عدم تعامل مدیران این بخش‌ها در ارتباط با علم و تکنولوژی روز گلایه داشتند و سنتی بودن و سنتی مدیریت شدن این بخش‌ها را دلیل آن ذکر می‌کنند.

امروزه بخش کشاورزی و صنعت از مرز صنعتی شدن هم گذشته و به سوی مراحل جدیدتر و پیشرفته‌تری قدم می‌گذارد اما در استان کردستان این مسئله تا جایی خودنمایی می‌کند که ظرفیت‌های استان در رده‌های بالای کشوری بوده در حالی که از نظر اقتصادی، کشاورزی، تکنولوژی و معیشتی استان کردستان در رده‌های آخر قرار دارد، که این مهم لزوم بازنگری این حیطه را می‌طلبد.

در نشست هم‌اندیشی هفته پژوهش که با حضور خبرنگاران رئیس دانشگاه کردستان و استاندار کردستان برگزار شد، استاندار کردستان در پی پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد طرح‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مربوط به مشکلات استان گفت: بر اساس مصوبات تمامی طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در ارتباط با مسائل، مشکلات و چالش‌های استان در ذیل اعتبارات استان قرار می‌گیرد و نیز دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند بودجه پژوهشی خود را صرف پژوهش و تحقیق کنند.

مصوبه دوای درد علم و پژوهش نبوده و نیست، ارتقای دانش و علم و انطباق آن با تکنولوژی روز همت جمعی و جهادی می‌طلبد. افزایش نجومی فارغ‌التحصیلان بیکار، بی‌اطلاعی مدیران از دانش‌های روز و بی‌میلی نسبت به استفاده از آن، بسته بودن درها به روی اهل علم، مهاجرت تحصیلکردگان به شهرها و کشورهای دیگر برای کار و نبود قانون مشخص و تعریف شده برای استفاده از علم و پژوهش چالش‌هایی است که نیاز به بررسی بیشتر و تأمل جدی‌تری دارد.

و اما سوالی اساسی اینکه آیا تصمیمات، سلایق و برخوردهای شخصی مدیران می‌تواند برون‌رفت از معضلات و مشکلات استان را در پی داشته باشد؟





تگ ها پژوهش علم بی اعتمادی علم و پژوهش پژوهش و علم

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی