پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          05 بهمن 1391 - 24 January 2013





جامعه مدرسین نماد حوزه است و  لزوم آینده‌نگری متولیان حوزه



یکی از مراجع تقلید شیعیان با تاکید بر این که جامعه مدرسین در حقیقت نماد رسمی حوزه است، برلزوم اطلاع رسانی از فعالیت‌های ارزشمند این نهاد حوزوی تأکید کرد.

پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی عبد الله جوادی آملی در دیدار دست اندرکاران همایش نیم قرن حضور با اشاره به جایگاه جامعه مدرسین حوزه، گفتند: جامعه مدرسین در حقیقت نماد رسمی حوزه است و  فعالیت‌های آن هم صبغه حوزوی دارد و هم صبغه سیاسی.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی از فعالیت جامعه مدرسین، ادامه داد: الحمد الله عملکرد جامعه مدرسین و اعضای آن از طریق رسانه‌ها به جامعه منتقل می‌شود و علاوه بر آن،  بیش از 600 امام جمعه در سراسر کشور مردم را با فعالیت‌های این نهاد حوزوی آشنا می‌کنند.

استاد برجسته حوزه با بیان این که در قبال هر نعمتی، مسئولیتی وجود دارد، افزود: اگر کسی نفوذ کلام داشت باید درجامعه اثر مثبت داشته باشد.



تاکید بر توجه به فعالیت‌های علمی ماندگار

وی با تاکید بر این که حوزه الان را نباید با گذشته مقایسه کرد، یادآور شد: حوزه به لطف الهی کارهای مثبت فراوانی انجام داده است، اما وقتی انسان به آینده می نگرد، متوجه می شود که کارهای انجام نشده ای هم وجود دارد که مهمترین آنها کارهای علمی ماندگار و اثرگذار است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: باید باور کنیم ما حرف علمی قوی و اثرگذار در عرصه‌های تفسیر، فلسفه، کلام، فقه و... داریم و با داشتن این همه سرمایه چرا باید در بعد علمی ضعیف باشد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: کاری که علامه امینی‌ها به تنهایی انجام دادند، لااقل ما باید به صورت گروهی انجام دهیم.


لزوم آینده‌نگری متولیان حوزه


وی با اشاره به این که یکی دیگر از وظایف حوزه و جامعه مدرسین تربیت رهبران، مراجع و اساتید آینده است، یادآور شد: اگر متولیان حوزه آینده نگر نباشند، حوزه در آینده به جایی نخواهد رسید.

این مفسر قرآن کریم، با اشاره به لزوم حفظ استعداد و با ذوق، افزود: حوزه باید با حفظ استعدادهای جوان، آنان را برای اداره آینده جامعه تربیت کند.

وی یکی دیگر از کارهای حوزه و جامعه مدرسین را توجه به نیازهای بین المللی عنوان کرد و تصریح کرد: به لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی در برخی کشورها همچون مصر بیداری اسلامی اتفاق افتاد و ما می توانیم با برقراری ارتباط مناسب با این کشورها، پاسخگوی نیازهای آنان باشیم.



امام خمینی(ره) اسلام و تشیع را احیا کرد


آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که جنگ‌های جهانی اول و دوم، حادثه تلخ مشروطه، حادثه شیرین انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی خاورمیانه برخی افراد را بیدار نکرده و همچنان در خوابند، گفتند: برخی هم مثل امام خمینی(ره) بیدارند و حوادث آنها را بیدارتر می کند؛ به طوری که امام راحل با طرح مسئله ولایت فقیه که یک امر فراموش شده ای بود، به اسلام و تشیع حیات دوباره ای بخشید؛ این معنای بیداری است.

وی یادآور شد: وظیفه حوزه و جامعه مدرسین این است که  بداند کشوری چون مصر چه چیزی از ما می‌خواهد؛ زیرا بسیاری از شبهاتی که در سالهای اخیر راجع به قرآن ، تحریف و وحی ... ایجاد شده است، ترجمه‌ای است که از غرب به مصر و از مصر به دیگر کشورها منتقل شده است و به تعبیری ما مصرف کننده شبهات آنهاییم.

تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در تبلیغ دین

این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر ضرورت برقراری رابطه علمی بین ایران و مصر، یادآور شد: حوزه باید از همه ظرفیت‌ها برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) بهره ببرد؛ چون بسیاری از مردم در غرب از کفر به سطوح آمده اند.


جامعه مدرسین مورد اعتماد مردم است


مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار گفت: جامعه مدرسین، مجموعه مورد اعتماد مردم است که در مناسبت های مختلف، نگاه مردم به این مجموعه بوده همان گونه که همه روحانیت، علماء ، بزرگان و مراجع مورد عنایت جامعه متدین کشور بوده وهستند.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به برگزاری همایش "نیم قرن حضور" اظهار داشت: جامعه مدرسین از نهادهای حوزوی پرسابقه ای هست که منشأ خیرات و برکاتی برای خدمت به اسلام، خدمت به جامعه شیعی و در صف مبارزین انقلاب بوده است

وی با بیان این که جامعه مدرسین  قبل و بعد از پیروزی انقلاب، برای  همراهی و همگامی با حضرت امام (قدس الله نفسه زکیه) و رهبر فرزانه انقلاب تلاش هایی فراوانی داشته است افزود: این جامعه، مجموعه مورد اعتماد مردم  است که در مناسبت های مختلف، نگاه مردم به این مجموعه بوده همان گونه که همه روحانیت و همه علماء ، بزرگان و مراجع مورد عنایت جامعه متدین کشور بوده وهستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش نیم‌قرن حضور، با بیان این که  شخصیت های جامعه مدرسین به عنوان یک مجموعه و یک نهادی که در عرصه علمی، سیاسی و مبارزاتی آن، منشأ خیرات و برکات بودنداظهار داشت:شخصیت هایی بزرگی در مجموعه جامعه مدرسین بودند که اکنون متأسفانه در میان ما نیستند؛ انسان موقعی که به یاد بزرگانی که سالیانی منشأ خیرات و برکات بودند و الان نیستند می افتد، واقعاً دچار یک حالت تأسف  می شودکه چه سرمایه هایی بودند و ازمیان رفتند.

وی با تاکید بر این که هنر ما باید این باشد که قدر شخصیت هایی که در محضرشان هستیم را بدانیم، خطاب به آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: حضرت عالی از شخصیت های بزرگواری هستید که به گونه ای در جامعه حضور داشته اید و امروز به عنوان یک چهره شاخص علمی، حوزوی و از مراجع بزرگواری هستید  که امیدواریم خداوند سایه شما را بر سر حوزویان و بر سر مردم مستدام بدارد و همان گونه که تا کنون آثار و خیرات و برکات شما به جامعه علمی و دینی کشور رسیده این فیوضات همچنین ادامه پیدا کند.

آیت الله حسینی بوشهری  با اشاره به اهداف همایش یک قرن حضور گفت: هدف اصلی ما بیشتر معرفی روحانیت، خدمات آن، خدمات علما در فضای کشور، در فضای بین اللملی می باشد و همچنین  از گذشتگان جامعه تجلیلی به وجود بیایدو نسبت به شخصیت های موجود جامعه هم یک قدرشناسی  انجام بگیرد.

وی بیان داشت: برخی از اعضای جامعه مدرسین، دوران مبارزات خود را در زندان‌ها و تبعیدگاه‌ها گذراندند، کاری که جامعه برای برگزاری این همایش انجام داده در استانها و حتی شهرستانهایی که اعضای جامعه و چهره های شاخص تبعید بودند از زبان مردم مصاحبه  گرفته شده و در حقیقت یادآور خاطره ای از دوران مبارزات جامعه مدرسین و شخصیت هایی که حضور داشتند، می باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امیدواریم در حوزه و در میان جامعه، دینی که برای معرفی خادمان دین بر عهده داریم بتوانیم گامی برداشته باشیم افزود: صدا و سیما همکاری های خوبی را انجام داده، در ایام برگزاری این اجلاسیه آرشیو هایی که دارند نسبت به جامعه مدرسین نسبت به مبارزاتی که علماء داشتند، ملاقاتهایی که جامعه با حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشتند پوشش خوبی را خواهند داد.

وی ابراز داشت: امیدوارم این همایش سنگ بنایی برای شناسایی بیشتر بزرگان حوزه باشد. مصاحبه هایی با شخصیت های مختلف انجام گرفته که این مصاحبه ها چاپ خواهد شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله حسینی بوشهری گفت: این همایش روزهای 25 و 26 بهمن ماه در قم برگزار می شود؛ در  روز اول، برگزاری کمیسیون هاست و روز دوم آن اجلاس عمومی است،دعوت هایی که به عمل آمده  فراگیر و گسترده است  که یک مجمع قوی علمایی در قم در آن ایام شکل خواهد گرفت.





تگ ها حوزه جامعه مدرسین

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی