پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          06 بهمن 1391 - 25 January 2013




حوزه های علمیه برای چشیدن حقیقت فقه باید از فقه امام خمینی(ره) بهره ببرند




رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر نقش امام خمینی(ره) در فقه اسلامی گفت: حوزه های علمیه برای چشیدن حقیقت فقه، باید از فقه امام خمینی(ره) بهره ببرند.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در همایش "تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات" که پیش از ظهر پنج شنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، گفت: روشن است که امام خمینی(ره) داخل کردن حواشی کتاب وسیله را در متن آن تنها برای فتوا نبوده است.
وی ادامه داد: ایشان توجه داشتند که این عنوان متن را دارد و با این دید این نگارش را انجام دادند، در واقع کسی که می خواهد یک متن کامل بنویسد باید احاطه کاملی بر همه فقه داشته باشند.

فاضل لنکرانی افزود: یکی از برجستگی هایی در این کتاب به چشم می آید مشی فقهی امام (ره) است که اعتقاد زیادی به نصوص داشتند، موارد زیادی را در فتواوای ایشان می بینیم که همانند فقهای قریب به دوران غیبت که سخنان معصومین عمل کردند.


امام خمینی (ره) برتوجه به روایات تاکید داشتند


وی اظهار داشت: توجه به این روش برای جامعه حوزوی بسیار حیاتی است، امام تاکید داشتند که در تعارض بین دلیل عقلی و نقلی باید بر روایات تکیه داشت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه امام خمینی(ره) تاکید زیادی بر روایات داشتند، گفتند: بعضی از بزرگان قبل از انقلاب اسلامی عقیده داشتند که مقابله با طاغوت حرجی و دارای ضرر است اما امام خمینی تاکید می کردند که اینجا نباید بحث حرج و ضرر مطرح شود.

وی ادامه داد: این موضوعی که سایر علما می گفتند در شرایط عامه وجود دارد و قواعد آن شامل موارد شخصیه است اما امام (ره) گفتند که مسائل اسلام مطرح باشد مجالی برای طرح این قواعد نیست.


ما وظیفه داریم تا به نظرات امام خمینی (ره) توجه داشته باشیم



فاضل لنکرانی گفت: ما وظیفه داریم نه به خاطر حقی که امام بر این کشور و بر انقلاب و برهمه ما دارند، توجه بیشتری به نظرات ایشان داشته باشیم، ما اگر دلسوز رشد فقه هستیم و می خواهیم همچنان پویا باشد باید در تحقیقاتمان به این امور توجه کنیم.


وی تصریح کرد: حوزه های علمیه اگر می خواهند حقیقت فقه را بچشند باید از فقه امام (ره) استفاده کنند و امام واقعا فقه را از بسیاری از خروارها خاک بیرون آوردند.


وی افزود: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نوشتن شرح بر کتاب امام خمینی (ره) را وظیفه خود می دانستند و کسی که قصد چنین کاری دارد باید برمبانی اصولی امام به طور کامل واقف باشد.






تگ ها فقه امام خمینی یادگیری حقیقت فقه

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی