پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          14 اسفند 1391 - 04 March 2013





جداسازی چهار باکتری ضدسرطان توسط محقق ایرانی خانم




یک محقق ایرانی، در تحقیقات رساله دکتری خود، موفق به جداسازی چهار باکتری با خاصیت ضدسرطانی از خاک نقاط مختلف ایران شد.

الهام معظمیان، مجری این طرح گفت: عنوان این پروژه «تاثیر توکسین باکتری باسیلوس تورنجینسیس بر روی سلول های سرطانی روده و خون» است. در این طرح باکتری هایی از مناطق مختلف جغرافیایی ایران با شرایط آب و هوایی مختلف جدا سازی شده اند که از چهار هزار و ۱۴۶ باکتری باسیلوس تورنجینسیس جداسازی شده تنها توکسین (سم) چهار باکتری توانایی از بین بردن سلول های سرطانی روده و خون را داشتند.

وی ادامه داد: پس از انجام مراحل آزمایشگاهی مشخص شد که این چهار باکتری توانایی از بین بردن سلول های سرطانی روده تا ۷۰ درصد و سلول های سرطانی خون در حدود ۴۰ درصد را دارا هستند.

معظمیان گفت: تاکنون تحقیقی بر روی خاک های ایران در زمینه شناسایی باکتری هایی که اثر ضد سرطانی دارند انجام نشده بود که این پروژه به این موضوع پرداخت.

وی اضافه کرد: ویژگی جالب دیگر این چهار باکتری آن است که سم این باکتری ها به صورت اختصاصی عمل می کند یعنی بر روی سلول های نرمال خون انسانی هیچ گونه اثر سلول کشی ندارند در حالیکه در استفاده از داروهای شیمی درمانی علاوه بر سلول های سرطانی تا حدودی به سلول های سالم هم آسیب می رسد.

نگار آذرپیرا، عضو هیات علمی گروه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز درباره طرح این محقق شیرازی گفت: بعد از تهیه و جمع آوری مقادیری از خاک نقاط مختلف ایران و انجام آزمایش های لازم برروی باکتری های جدا شده از این نمونه ها، مشخص شد که توکسین (سم) باکتری ها توانایی از بین بردن سلول های سرطانی روده و خون را دارند.

وی گفت: تاکنون در ایران چنین تحقیقی انجام نشده و اثر سرطانی این سم مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. باید به این نکته توجه داشت که این تحقیق اکنون فقط در مرحله آزمایشگاه و محیط کشت انجام شده است.

آذرپیرا گفت: در مرحله بعد با استفاده از نظر متخصصان سم شناسی، انجام تحقیقات بر روی مدل حیوانی باید انجام شود که در صورت نتیجه بخش بودن تحقیقات باید طی سه مرحله کارآزمایی بالینی بر روی انسان هم صورت گیرد تا بتوان از خاصیت دارویی سم این باکتری ها اطمینان حاصل کرد که طی کردن این مراحل، حداقل سه تا چهار سال طول می کشد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: این طرح اکنون فقط در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و هرگز بنا بر اعلام «امکان دستیابی به داروی ضدسرطان از باکتری های خاک» را نداریم و نیاز به آزمایش های فراوان در فاز حیوانی و سپس انسانی داریم.






تگ ها جداسازی باکتری ضدسرطان محقق ایرانی موفقیت محقق ایرانی در مبارزه با سرطان

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی