پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          26 تیر 1392 - 17 July 2013


۸۵ درصد توليدات علمی كشور پس از انقلاب اسلامی مربوط به هشت سال اخير است

 وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در آخرين ديدار اعضاي هيات دولت دهم با مقام معظم رهبري گزارشي از اهم تحولات انجام شده در حوزه آموزش عالي و پژوهش و فناوري در دوران دولت هاي نهم و دهم ارائه كرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از ايرنا، «كامران دانشجو» در اين نشست به جهت گيري وزارت علوم براي فعاليت دانشگاهها در حوزه مأموريت اصلي خود و پرهيز از كارهاي حاشيه اي كه دشمن تلاش داشت آنها را اصل وانمود كند، اشاره كرد و گفت كه در نتيجه اين رويكرد، آرامش روحي و رواني مناسبي در جامعه دانشگاهي ايجاد شده و فعاليت هاي بسيار مناسبي صورت گرفت.
وي در گزارش خود درباره جمعيت دانشجويي كشور در سال هاي اخير اظهار داشت: در حوزه آموزشي تعداد دانشجويان كشور از دو ميليون و ۳۰۰هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به چهار ميليون و ۴۰۰ هزار نفر رسيده و حدود دو برابر افزايش داشته است كه با توجه به تقاضاي اجتماعي براي تحصيلات تكميلي اين دوره ها بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

دانشجو ادامه داد: تعداد دانشجويان كارشناسي ارشد نيز در اين مدت از ۹۲ هزار نفر به ۴۶۰ هزار نفر رسيد كه پنج برابر افزايش را نشان مي دهد و همچنين تعداد دانشجويان دكتري تخصصي از ۱۹ هزار نفر در ابتداي فعاليت دولت نهم به ۵۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۱ رسيده و حدود سه برابر افزايش يافته است.

وي همچنين از جذب بيش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر عضو هيات علمي در سال هاي ۸۴ تا ۹۱ خبر داد و گفت: در همين راستا در دولت دهم حدود ۱۸ هزار نفر عضو هيات علمي جديد و دانشجوي بورسيه دوره دكتري براي هيات علمي دانشگاهها جذب شده اند.

وزيرعلوم با بيان اينكه تحقق ارتباط دانشگاه با صنعت از آرزوهاي ديرينه مقام معظم رهبري بوده است به اقدامات انجام شده براي ارتباط دانشگاهها با صنعت و رفع نيازهاي حوزه كاربرد پرداخت و گفت: با فعال سازي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) و تعيين اولويتهاي پژوهشي و فناوري دستگاههاي اجرايي كشور در اين شورا ۴۵ طرح كلان ملي با همكاري و تعامل نزديك با دستگاههاي اجرايي به تصويب رسيده كه اعتباري افزون بر دو هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي اجراي اين طرح ها در مدت سه تا پنج سال در نظر گرفته شده است.

وي خاطرنشان كرد: براي اجراي اين ۴۵ طرح كلان ملي مورد نياز دستگاههاي اجرايي و حوزه صنعت، ۵۵ دانشگاه و مركز پژوهش و فناوري فعاليت دارند كه اين اقدام ارتباط نزديك و برنامه ريزي شده دانشگاهها و مراكز پژوهش و فناوري با حوزه كاربرد را به دنبال دارد.

دانشجو همچنين از مطالعه و اجراي ۲۰۰ پروژه مورد نياز وزارت دفاع در قالب تعريف هزار رساله دوره دكتري با همكاري اين وزارتخانه و اجراي آن در بيش از ۶۰ دانشگاه كشور خبر داد.
عضو كابينه دهم كسب مقام اول علمي منطقه در سال ۱۳۹۰ يعني چهارده سال زودتر از افق سند چشم انداز بيست ساله و حفظ آن در سالهاي اخير را يادآور شد و گفت: در مجموع ۱۷۵ هزار سند و مقاله علمي پژوهشگران ايراني در پايگاه استنادي ISI (آي اس آي) از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به ثبت رسيده كه از اين ميزان بيش از ۱۵۰ هزار سند و مقاله علمي آن مربوط به سالهاي ۱۳۸۴تا ۱۳۹۲ است يعني ۸۵ درصد كل توليدات علمي ايران پس از انقلاب اسلامي در اين هشت سال صورت گرفته است و از اين تعداد، ۱۰۳ هزار مقاله و سند علمي آن در دولت دهم به ثبت رسيده است كه حدود ۶۰ درصد كل توليدات علمي ايران پس از انقلاب اسلامي را شامل مي شود.

وي تصريح كرد كه از مجموع نزديك به ۲۱۷ هزار سند و مقاله علمي پژوهشگران ايراني كه در پايگاه استنادي اسكوپوس Scopus از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به ثبت رسيده است بيش از ۱۹۲هزار سند و مقاله علمي آن مربوط به سالهاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲است كه بيانگر ۸۹ درصد توليدات علمي ايران پس از انقلاب اسلامي در هشت سال اخير است.
دانشجو متذكر شد: از مجموع ۲۱۷ هزار سند و مقاله علمي پژوهشگران ايراني در پايگاه استنادي اسكوپوس بيش از ۱۴ هزار سند مقاله علمي آن در دولت دهم توليد شده است كه به عبارت ديگر، ۶۵ درصد توليدات علمي ايراني ثبت شده در اين پايگاه پس از انقلاب اسلامي مربوط به چهار سال گذشته است.
دانشجو خاطرنشان كرد: به اين ترتيب رشد توليدات علمي ايران نسبت به متوسط سرعت رشد توليدات علمي جهان بين ۱۱ تا ۱۳ برابر است كه با اين رشد جهشي توانسته ايم مقام پانزدهم را در دنيا كسب كنيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فعاليت هاي انجام شده در حوزه فرهنگي و دانشجويي و فعاليت هاي سياسي دانشگاه ها طي دولت دهم را توام با ايمان، آرامش و عقلانيت توصيف كرد و گفت: در طي پنج ماه منتهي به برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري كه اوج هيجانات سياسي است و چهارمين دوره شوراي هاي اسلامي شهر و روستا بيش از سه هزار نشست انتخاباتي در كل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور برگزار شد كه خوشبختانه گزارشي از تشنج و حاشيه سازي در اين نشست ها وجود نداشت بلكه با كمال آرامش مباحث انتخاباتي مطرح شد و اين در حاليست كه در گذشته اينگونه نشست ها كه هيجانات خاص خود را دارد با مشكلات و تشنج همراه بود.

وي تدوين و اصلاح آئين نامه كرسي هاي آزاد انديشي با همكاري دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي و برگزاري بيش از هزار و ۴۰۰ كرسي آزاد انديشي را به عنوان ديگر اقدامات فرهنگي دانشگاه ها در سه سال اخير برشمرد.
دانشجو آمار تشكل هاي سياسي دانشجويي در آغاز فعاليت دولت نهم را ۱۶۲ تشكل ذكر كرد و از افزايش آنها به ۲۵۳ تشكل در پايان سال ۱۳۹۱ خبر داد.
وي ادامه داد: تعداد كانونهاي فرهنگي هنري دانشجويي نيز در اين مدت از ۴۹۵ به سه هزار و ۲۱۵ كانون رسيده و بيش از شش برابر شده است و آمار نشريات دانشجويي با رشد دو برابري از دو هزار و ۵۰۰ عنوان به پنج هزار و ۳۶۶ نشريه رسيده و تعداد انجمن هاي علمي دانشجويي نيز بيش از هفت برابر رشد داشته و از ۸۰۰ انجمن در سال ۱۳۸۴ به شش هزار و ۳۲۴ انجمن افزايش يافته كه بيانگر تنوع و افزايش فعاليت هاي سياسي، فرهنگي و هنري و علمي دانشجويان است.
وزيرعلوم همچنين به افزايش سفرهاي معنوي عمره و عتبات عاليات دانشجويان و اعضاي هيات علمي از سال ۱۳۸۸ تاكنون اشاره كرد و گفت: در سال ۱۳۸۸ تعداد ۱۶ هزار نفر از دانشگاهيان به سفرهاي زيارتي عمره و عتبات اعزام شدند كه در سال ۱۳۹۱ اين آمار به حدود ۱۳۰ هزار نفر رسيد.


تگ ها تولیدات علمی کشور تولیدات علمی آمار تولیدات علمی کشور

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی