پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          17 امرداد 1392 - 08 August 2013



رويكرد فرهنگی رييس دولت يازدهم و فرهنگ و هنر به عنوان نماد عقبه

تهران- حوزه بسيط فرهنگ و هنر به خاطر رويكرد و ماهيت فرهنگي انقلاب اسلامي همواره نزد دولت هاي مختلف طي ۳۴ سال گذشته از اهميت خاصي برخوردار بوده است.


فرهنگ و هنر به عنوان نماد عقبه و زيست مايه هاي هويتي، نقش مهمي در ارتقا جايگاه اقوام و ملت ها نزد ساير ملل دارد و هر دولتمردي موظف است با تكيه بر اين پشتوانه غني به تقويت مولفه هاي آن بپردازد.
هرچند از فرهنگ وهنر به خاطر ماهيت انتزاعي(اوبژكتيو) نمي توان به تعريفي دقيق و جامع الاطرافي دست يافت، اما تجلي اين امر در قالب هاي عيني(سابژكتيو) از جمله سينما، تئاتر، تجسمي و ادبيات كمكي شاياني در شناخت آنها مي كند.
در اين پيوند سياستگذاري صحيح، اتخاذ رويكرد مبتني بر تحليل و آسيب شناسي، دوري از هرگونه شعار زدگي و پرهيز از افراطي گري مي تواند مسيرهاي پيشرفت و ترقي فرهنگ وهنر را در ابعاد ملي و بعد كلان و جهاني آن هموار سازد.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر «حسن روحاني» رييس جمهوري اسلامي ايران در ايام رقابت هاي انتخاباتي و در فرصت هايي به بيان و طرح صريح ديدگاه هاي خود در مورد حوزه فرهنگ وهنر پرداختند.
دكتر روحاني ۱۵ خرداد ماه در مناظره تلويزيوني با رويكرد تبيين برنامه هاي فرهنگي خود به ارائه تعريفي جديد از فرهنگ پرداخت و گفت: «فرهنگ همان چشمه‌هاي جوشاني است كه در نهاد مردم هست و بايد شرايط را آماده كنيم تا همه از فرهنگ درست در جامعه استفاده كنند.»
نظر به اين تعريف شفاف و جامع از «فرهنگ» از سوي رييس جمهوري، انتظار مي رود توجه به عوامل قوام دهنده اين مقوله بايد بيش از پيش در دستور كار دولت يازدهم قرار گيرد.
«علي جنتي» به عنوان وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته(يكشنبه) از سوي دكتر روحاني به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد؛ هرچند تا كسب قطعي راي اعتماد و در دست گرفتن سكان هدايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد منتظر ماند، اما تحقق وعده ها و رويكردها رييس دولت يازدهم در مقوله فرهنگ، نظر به دامنه گسترده آن نكته اي است كه نبايد مغفول بماند.
آنچه در پي مي آيد بازخواني ديدگاه هاي فرهنگي دكتر حسن روحاني در باب مقولات فرهنگي نظير سينما، تئاتر، موسيقي، گردشگري، دانشگاه و دانشجويان، رسانه و اخلاق مداري بوده كه در موقعيت هاي مختلف بيان شده است:

** هنرمندان يك قشر بسيار فرهيخته و تأثيرگذار در جامعه اسلامي ما هستند و برخي فكر مي‌كنند كار هنرمندان كار تزييني است و فرق نمي‌كند كه سينما و تتا‌تر تعطيل شود و اين مغازه نيست كه مردم در تأمين معيشت خود دچار مشكل شوند و حتي اين چنين تفكري در كشور وجود دارد كه سينما و تئا‌تر از غرب بر ما تحميل شده است.

** گاهي يك فيلم پيامي را به مردم منتقل مي‌كند كه هيچ زباني به خوبي آن نمي‌تواند اين پيام را بيان كند.

** اگر بخواهيم عشق به وطن در جامعه به اوج برسانيم هيچ زباني بهتر از فيلم و موسيقي نمي‌تواند اين كار را براي ما انجام دهند و اگر ما نيز بخواهيم اخلاق و تعالي فكري در جامعه اتفاق بيفتد بهترين زبان، زبان هنر است.

** ما بايد دنياي سينما و موسيقي را باز بگذاريم و چتر امنيتي كه بر روي اين فضا گسترده شده است را برداريم. دولت اگر نظر و حرفي دارد با جامعه هنري در ميان بگذارد و راه اين ارتباط نيز تشكل‌هاي هنري است.

** هنرمندان مي‌تواند بالا‌ترين كمك را به كشور هم در بخش توسعه اقتصادي و هم در بخش توسعه فرهنگي داشته باشد.

** وقتي در رسانه عمومي سخني گفته مي شود كه آشكارا اغراق و مبالغه صورت مي گيرد گاهي آمار غير دقيق و نادرست ارائه مي شود. افرادي از مسوولين از رسانه استفاده مي كنند و به ديگران تهمت و افترا مي بندند بدون اينكه حكم قضايي اي صادر شده باشد.

** تا زماني كه فرهنگ ما دولتي است مسايل ما حل وفصل نمي شود و تا زماني كه به جاي تعميق به ترويج فرهنگ بپردازيم مسايل همچنان باقي مي ماند

** چرا همه كارها به دست دولت است، درست است كه دولت در حوزه فرهنگ بايد سياستگذار باشد و نظارت و حمايت كند و اولين حمايتش هم بايد شفافيت در مقررات و ايجاد فضاي امن در جامعه باشد اما ما بايد كار را به صاحبان اصلي و اصحاب هنر واگذار كنيم و دولت از آنها حمايت كند.

** مساله فرهنگ و آسيب‌هاي اجتماعي يكي از مهمترين مسايل اجتماعي و ملي ماست. اساسا انقلاب ما انقلاب فرهنگي بود اما متاسفانه امروز پس از ۳۵ سال در زمينه فرهنگ آنچه بايد مردم ما شاهد باشند، نيستند.

** اخلاق كه رفت، اعتماد عمومي هم از بين مي‌رود و ما چك‌هاي بي‌محلي مي‌بينيم كه هر روز بر تعداد آنها اضافه مي‌شود.

** من مهمترين راهكار را تمركززدايي مي‌دانم تا زماني كه فرهنگ ما دولتي است مسايل ما حل و فصل نخواهد شد تا زماني كه به جاي تعميق به ترويج بپردازيم مسايل حل نمي‌شود تا زماني كه به جاي توجه به كيفيت هر روز آمار دهيم آمار توليد كنيم يا نه حتي آمارهاي دقيق بدهيم و دنبال اثربخشي نباشيم مسائل حل نمي‌شود.

** راه حل اين است كه بسياري از امور را بوسيله قانون شفاف كنيم و به انجمن‌هاي حرفه‌اي و نظام‌هاي صنفي استفاده كنيم. پيشكسوتان هر بخش مي‌توانند آن بخش را بهتر كنترل كنند. مگر فرهنگ چيزي است كه دولت به تنهايي بتواند آن را كنترل كند؟ اخلاق مطلوب كمال اخلاق مورد نظر انقلاب اسلامي امروز مشاهده نمي‌شود.

** اينكه باورها و مقدسات مردم بايد مورد احترام باشد درست است ولي آيا مقدسات ما را آن كارمندي مي‌شناسد كه مي‌خواهد مميزي كند يا پيشكسوتاني كه در اين زمينه كار كرده‌اند آيا نبايد اين بخش را به آن‌ها واگذار كنيم؟

** به رسانه‌ها و مطبوعات آزادي بدهيم وقتي به آنها آزادي داديم بايد جلوي فساد را بگيريم نبايد به نهادهاي رسمي اكتفا كنيم.

** اشكال ما اين است كه فرهنگ را همانند آبشاري مي‌دانيم كه بايد بر سر مردم باز كنيم. فرهنگ همان چشمه‌هاي جوشاني است كه در نهاد مردم هست و بايد شرايط را آماده كنيم تا همه از فرهنگ درست در جامعه استفاده كنند.

** شرايط امروز ما بگونه‌اي است كه نگاه قيم‌مآبانه ايجاد شده است ما قيم نمي‌خواهيم، قوام مي‌خواهيم ما اگر به فرهنگ قوام دهيم موفق شده‌ايم.

** براي مبارزه با فساد در هر امري بايد به رسانه‌ها و مطبوعات توجه كنيم و به آنها آزادي بدهيم و فقط نبايد به نظارت شكلي اكتفا كنيم.

** من معتقدم فرهنگ تزريقي نيست

** آن روزي كه محيط دانشگاه محيط صفا و نشاط و علم و دانش بود آن روز من جشن مي گيرم

** نقد خيلي زيباست و خيلي قشنگ است اگر كسي قدر نقد و نقاد را بداند نقد، نقد دلسوزانه، نقد، نقد سازنده به اين معناست كه نقاد به آن نقاط ضعف نگاه مي كند و آن نقاط ضعف را برملا مي كند و آن وقت مي شود آن نقطه ضعف را برطرف كرد آن وقت مي شود تصحيح كرد تصميمات را، تصميم خيلي مهم است آمادگي براي تصحيح تصميمات گاهي مهمتر از خود تصميمات است در مقام عمل گاهي بسياري از تصميمات بايد اصلاح بشود در مقام تصميم سازي و تصميم گيري گاهي بايد اصلاح شود نقاد بهترين خدمت به كشور مي كند و به دولت مي كند اگر نقد سازنده داشته باشد من دست همه نقادان دلسوز را مي بوسم مخصوصا دانشگاهيان نخبگان تحصيل كردگان مخصوصا جوان هاي عزيزي كه زندگي شان وقتي با نقد توام مي شود شيرين تر مي شود بانشاط تر مي شود و انسان لذت بيشتري از نشاط جواني آنها حس مي كند و مي برد.

** بايد انقلابي در سينما شود اول، واقعا ما سينمايي را مي بينيم باقي مانده باشد! چقدر از فيلمها ساخته شده كه در داخل نشده است استفاده بشود امروز در بيرون پخش مي شود و مردم از رسانه هاي ديگر دارند اين فيلمها را نگاه مي كنند بالاي دويست فيلم در همين چند سال اخير آيا اين شايسته ما هست؟ از سينما بحث شد، چه خبر است سينما؟ ‌فروش بليت ها چه وضعي دارد؟ همان روزهاي سه شنبه كه نصف قيمت است چه خبر است؟ مقايسه كنيم سال ۹۱ كه بعضي ها گفتند سال سياه بود براي فروش بليت سينما، مقايسه كنيم با سال ۶۳ زمان جنگ ببينيم چقدر فاصله دارد فروش بليت در سال ۶۳ چند ميليون بوده در ۹۱ چند ميليون بوده است.

** بياييم سينما را به سينما فهمان به آنهايي كه فيلم ساز هستند هنرمند هستند به آنها واگذار كنيم. سينما را ندهيم دست چهار تا افرادي كه جوان هستند تازه روزهاي اوليه شان است رشته هاي ديگر خوانده اند آنها بخواهند قضاوت كنند راجع به سينماي ما سينما را به ملت واگذار كنيم مردم بهترين انتخاب را خواهند كرد افرادي هستند كه در بيرون بايد جايزه ببرند اما در داخل به آنها توجه نشود حتي بعضي ها ناچار شوند بروند بيرون فيلم بسازند فضا را باز كنيم جوانها را بگذاريم بيايند در صحنه دلسوزان را بگذاريم فعاليت كنند

** يادمان باشد اخلاق با زبان سينما بهتر در دل ها جا مي گيرد يادمان باشد كه ايمان با سينما بهتر در دل جوانهاي ما جايگزين مي شود يادمان باشد كه وطن دوستي از طريق هنر و سينما بهتر جايگزين مي شود در اذهان مردم ما يادمان باشد كه زيباترين راه براي بيان فرهنگ در جامعه ارتقاء فرهنگ در جامعه سينما است به سينما اهميت بدهيم

** بگذاريم تشكل هاي سينمايي آزاد باشند مميزي را به خودشان واگذار كنيم قانون شفاف بنويسيم به خودشان واگذار كنيم چرا خيلي از كارها به اصناف به تشكلهاي صنفي خودشان واگذار شده است؟ چطور نظام مهندسي ما درست كرديم، نظام پزشكي درست كرديم، نظام سينمايي هم درست كنيم.

** به پيشكسوتان سينما احترام كنيم بدانيم كه آنها دلسوز كشور هستند دلسوز مردم هستند دلسوز انقلاب هستند سينما خيلي خوب است به شرط اينكه يك انقلابي در سينما ما انجام بدهيم من در دولت آينده كاري خواهم كرد كه مردم در همه زمينه ها بويژه در سينما بتوانند آنچه مد نظر آنها است اهداف آنها است به خوبي دست پيدا كنند قيد و بندهايي كه خيلي مفيد نيست آن قيد و بندها را به كنار خواهم گذاشت يك چيز مهم است فرهنگ ايراني فرهنگ اسلامي، هويت ايراني هويت اسلامي، به همين توجه كنيم كافي است براي اينكه سينماي ما در اين چارچوب بدرخشد.

** خرد جمعي همه جا بايد بدرخشد خرد جمعي معنايش اين است كه ما بايد از صاحب نظران استفاده كنيم در دولت من نه تنها از كارشناسان دولتي كه زحمتكش هستند و كار كردند و تلاش كردند استفاده مي شود بهره برداري مي شود بلكه از بخش خصوصي هم استفاده مي شود از كارآفرينان هم استفاده مي شود از تشكلهاي مردمي هم استفاده مي شود.

** گردشگري مي تواند مشكل اشتغال را حل كند

** توريسم يك عامل اصلي براي رشد كشور به حساب مي آيد.

تگ ها رویکرد علمی و فرهنگی رویکرد علمی دولت یازدهم رویکرد علمی و فرهنگی دولت یازدهم

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی