پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          23 امرداد 1392 - 14 August 2013


تعداد مقالات ایران در اسکوپوس از ۲۲ هزار مقاله گذشت و  ۳ کشور اسلامی در لیست ۳۰ کشور برتر علمی دنیا

سرپرست ISC با بیان اینکه در 21 روز گذشته تعداد مقالات ایران در پایگاه اسکوپوس از ۲۲ هزار مورد گذشته است، گفت: از 57 کشور اسلامی، تنها سه کشور ایران، ترکیه و مالزی در جمع 30 کشور برتر تولید کننده علم حضور دارند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با بیان اینکه ارزیابی توسعه علمی کشور موضوعی است که از آغاز دهه گذشته در حوزه آموزش و پژوهش مورد توجه جدی سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزش عالی است، گفت: دستیابی به توسعه علمی، سلامت و رفاه را برای مردم کشور به ارمغان می‌آورد. از اینرو، شناسایی مولف‌‌های اثرگذار و مرتبط با تولیدات علمی می‌تواند زمینه را برای این باور که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات علمی کشور در مسیری درست و منطبق با سیاست‌های کلان کشور به ویژه اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی، سند چشم انداز و برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت می‌کنند، بوجود آورد.

وی افزود: رایج‌ترین روش ارزیابی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هر کشوری استفاده از تکنیک های علم سنجی است که بر اساس پدید آورندگان، حجم تولیدات علمی، استنادها و نشریات علمی صورت می‌گیرد. البته، ارزیابی بر این منوال تنها یکی از شاخص‌های معتبر است. شاخ‌ های دیگری مانند تعداد اختراعات، میزان نوآوری‌ها، تجاری‌سازی تولیدات علمی، تولید ثروت و ده‌ها شاخص دیگر وجود دارد که بر اساس یک یا گروهی از این شاخص‌ها می‌توان فعالیت‌های علمی هر کشور را رصد، ارزیابی و رتبه‌بندی کرد.

مهراد ادامه داد: در آخرین خبری که از تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ارائه می‌شود، در اینجا ملاک ارزیابی تعداد مقالات نمایه شده اعضای هیئت علمی و پژوهشگران در نظام استنادی اسکوپوس (Scopus) است.

سرپرست ISC اظهار داشت: باوجود انتقادات نه چندان مطلوبی که از سوی برخی از افراد نسبت به شتاب تولیدات علمی ایران صورت می‌گیرد، هنوز بر این باورم که چاپ مقالات دانشمندان و پژوهشگران در مجلات معتبر بین المللی و نمایه شدن آن در نظام‌های استنادی کیفیت پژوهش‌های علمی را می‌نمایاند. به عبارت دیگر، کیفیت در پژوهش توسط مطالعات استنادی مشخص می‌شود.

مهراد افزود: در 29 تیرماه امسال، آماری که از میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مستخرج از پایگاه اسکوپوس ارائه کردم، این تعداد برابر با 19 هزار و 882 مقاله بود. تا این زمان ایران 6/1 درصد از کل تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: اکنون 21 روز از تاریخ مزبور سپری شده است. در این تاریخ یعنی 21 مردادماه امسال تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در اسکوپوس به 22 هزار و 457 مقاله بالغ شده است. در این فاصله 21 روزه شاهد افزایش تعداد 2575 مقاله هستیم. تا اینجا نیز سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان به 61/1 درصد رسیده است که این میزان از پیشرفت علمی، ایران را در جایگاه 15 تولید علم جهان نشانده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطر نشان کرد: 14 کشوری که پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند عموماً کشورهایی هستند که تقریباً ثابت مانده و تغییر عمده‌ای در آن مشاهده نمی‌شود. کشورهای ایالات متحده آمریکا، جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هندوستان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و اسپانیا 10 کشور برتر جهان هستند که از نظر تولید علم رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم آمریکا در تولید علم جهان 15/21 درصد و سهم کشور اسپانیا تا این بازه زمانی 09/3 درصد است.

وی افزود: استرالیا، کره جنوبی، برزیل و هلند با کسب رتبه‌های 11 تا 14 به ترتیب 40 هزار و 561 مقاله، 38 هزار و 582 مقاله، 29هزار و 307 مقاله و 27 هزار و 956 مقاله تولید کرده‌اند.

مهراد ادامه داد: تایوان، سوئیس، ترکیه، فدراسیون روسیه و سوئد، 5 کشور دیگری هستند که از نظر تولید علم با اخذ رتبه‌های 16 تا 20 بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

وی تصریح کرد: میزان تولیدات علمی ترکیه 20 هزار و 467 مقاله است (46/1 درصد از کل تولید علم جهان) که تفاوت فعلی این میزان با تولیدات علمی ایران (22 هزار و 457 مقاله) رقمی برابر با 1990 مقاله است.

سرپرست ISC ادامه داد: کشورهای هلند، بلژیک، دانمارک، استرالیا، پرتغال و رژیم غاصب صهیونیستی، نروژ، فنلاند و یونان 10 کشور بعدی هستند که رتبه‌های 21 تا 30 را به خود اختصاص داده‌اند.

مهراد اظهار داشت: از مجموع 57 کشور اسلامی، تنها سه کشور به ترتیب ایران رتبه 15، ترکیه رتبه 18 و مالزی با تولید 11361 مقاله در رتبه 24 در جمع 30 کشور برتر تولید کننده علم حضور دارند.

تگ ها آمار مقالات علمی کشور آمار مقاله های علمی دانشجویان کشور مقاله های علمی برتر دنیا

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی