پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          20 مهر 1392 - 12 October 2013


بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH وخطوط انتقال NRI

در قالب رساله دکتری در دانشگاه تبریز:
"بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH وخطوط انتقال NRI" مورد بررسی قرار گرفت
دانشجوی دکتری مخابرات میدان و موج دانشگاه تبریز با دفاع از رساله خود با موضوع "بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH وخطوط انتقال NRI" با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.
به گزارش  روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمد بمانی با دفاع از رساله خود تحت عنوان "بهبود پهنای باند آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی با استفاده از ساختار های CRLH وخطوط انتقال NRI" با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.
دانش آموخته دانشگاه تبریز در این رساله کارایی ساختارهای متامتریالی به ویژه در ادوات ماکرویوی غیر تشعشعی را تشریح و نحوه طراحی ساختارهای NRI-TL و NR-NRI-TL دوباندی را مورد بررسی قرار داده و به عنوان مطالعه موردی ادوات مایکروویوی متعددی را طراحی ساخته و اندازه گیری کرده است.
بمانی با بیان اینکه پیشرفت‌های اخیر در رادار‌های پهن باند و کاربردهای مخابرات بی سیم نیاز به طراحی ادوات مایکروویوی و آنتن‌های دو یا چند باندی کم حجم و فشرده را افزایش داده است، هدف اصلی کار پژوهشی حاضر را مطالعه روش‌هایی برای کوچک سازی و بهبود پهنای باند ادوات مایکروویوی غیر تشعشعی و آنتن‌های مسطح دو باندی ذکر کرد و افزود: بهبود پهنای باند تنها به معنای افزایش پهنای باند نمی‌باشد بلکه، چند بانده کردن ادوات و یا حفظ سایر مشخصات یک آنتن در یک گستره وسیعتر نیز به منزله‌ی بهبود مشخصه پهنای‌باند می‌باشد بنابراین در این رساله رهیافت‌های مختلفی بر اساس خطوط انتقال با ضریب شکست منفی (NRI-TL)و خطوط انتقال ترکیبی دست راستی و دست چپی(CRLH) و خطوط گسترده شدهCRLH(E-CRLH)برای طراحی آنتن‌ها و مدارات مایکروویوی دو باندی نظیر مقسم‌های توان، بالون‌ها، آنتن‌های مسطح و آنتن‌های آرایه‌ای ارائه شده است.
 وی گفت: NRI-TLها، NR-NRI-TLها و E-CRLHهاساختارهای مصنوعی هستند که ویژگی های از خود نشان میدهند که در خطوط انتقال متداول یافت نمی‌شوند و علاوه بر ویژگی کوچک سازی، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این مواد مشخصه‌ی فاز غیر خطی آنها می‌باشد که به مهندسان امکان طراحی ادوات و مدارات مایکروویوی پهن باند، دو و چند باندی را می‌دهد. در این رساله، به بررسی ویژگی‌ها و کاربرد‌های ساختار‌های متامتریالی به ویژه در ادوات مایکروویوی غیر تشعشعی پرداخته می‌شود.
نحوه طراحی ساختار‌هایNRI-TL و NR-NRI-TL دو بانده به طور مفصل تشریح می‌شود. تاثیر تعداد سلول‌های واحد بر مشخصه‌های این ساختارها مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین، نحوه محاسبه پارامتر‌های ساختارE-CRLH جهت تولید شیفت‌فازهای دلخواه در فرکانس‌های متفاوت توضیح داده می‌شود. علاوه بر این به کمک مشخصه فاز غیرخطی ساختار‌های مذکور، روش جدیدی برای کنترل مشخصه‌ی انحراف بیم آنتن‌های آرایه‌ای دو باندی معروف می‌شود.
بمانی در ادامه افزود نوآوری تحقیق فوق ارائه روش جدیدی برای کنترل تغییرات پترن تشعشعی آنتن‌های  آرایه‌ای دو باندی با استفاده از ساختار‌های متامتریالی می‌باشد و بر اساس این روش امکان کاهش یا افزایش تغییرات بیم اصلی پترن یک آنتن آرایه‌ای با تغییر فاصله بین المان‌ها و بدون تغییر فاصله بین المان‌ها و تنها با مهندسی المان‌های شبکه تغذیه امکان‌پذیر می باشد.
یادآور می‌شود: نتایج تحقیقات انجام یافته توسط این پژوهشگر با راهنمایی دکتر سعید نیک‌مهر منجر به ارائه 5 مقاله نمایه شده در ISI شده است.از این مقالات دو مورد دارای فاکتور تاثیر بالاتر از 5 بوده و سه مورد در مجموعه مجلات Transaction IEEEمنتشر شده است.

براساس همین گزارش، دکتر سعید نیک مهر، راهنمایی رساله و دکتر شهرام حسین‌زاده، مشاوره آن را بر عهده داشته‌اند. همچنین دکتر کیوان فرورقی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، دکتر محمد نقی آذرمنش از دانشگاه ارومیه و دکتر احسان خداپناه داورهای این رساله بوده‌اند.
گفتنی است: محمد بمانی، دانشجوه ورودی سال 88 دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی خود را نیز با کسب رتبه اول از دانشگاه تبریز کسب نموده است و هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی این دانشگاه مشغول به فعالیت می‌باشد.
لازم به ذکر است: گروه مخابرات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز از سال 1383 اقدام به پذیرش دانشجوی در مقطع دکتری در گرایش میدان و امواج نموده است.


تگ ها بهبود پهنای باند آنتن‌ها مدارات مایکروویوی ساختار های CRLH خطوط انتقال NRI

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی