پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          17 آذر 1392 - 08 December 2013


موفقیت محققان ایرانی در تولید نخستین الکترودهای جوشکاری نانواندود در جهان



الکترودهای جوشکاری سلولزی به کمک نانوذرات اکسید تیتانیم در پژوهشگاه مواد و انرژی تولید شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر محمد رضا واعظی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با اعلام این خبر گفت: استفاده از نانوذرات در روکش الکترودهای جوشکاری برای اولین بار در دنیا و به صورت کاملا صنعتی با ریز ساختار، خواص مکانیکی و رفتار اپراتوری بهتر نسبت به الکترودهای جوشکاری سلولزی رایج و صنعتی در پژوهشگاه مواد و انرژی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: نتایج حاصل از این تحقیق این امید را می دهد که با کمک نانوفناوری در آینده ای نه چندان دور نسل جدیدی از الکترودهای روکش دار جوشکاری با خواص مکانیکی بهتر و عیوبی کمتر نسبت به الکترودهای معمولی به بازار عرضه شود و از آنجایی که الکترودهای سلولزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع نظامی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهبود خواص ریز ساختاری و مکانیکی این الکترودها می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

مهندس مهدی فتاحی، دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری این طرح نیز گفت: با توجه به این که تاکنون نانوذرات در روکش الکترودهای جوشکاری به کار گرفته نشده است.

وی اظهار کرد: در این پروژه روش هایی ابتکاری و جدید برای افزودن نانو ذرات به روکش الکترودها مورد استفاده قرار گرفت که با توجه به نتایج حاصله، این روش ها می توانند برای افزودن نانو ذرات دیگر به روکش الکترودهای جوشکاری مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته وی در این پروژه نانو ذرات اکسید تیتانیم به صورت کاملا یکنواخت در روکش الکترود سلولزی 6010AWS E مورد استفاده قرار گرفت. این نانو ذرات در حین جوشکاری با قدرت یونیزاسیون بالایی که دارند سبب افزایش و بهبود نفوذ و پایداری قوس و همچنین کاهش پاشش که یکی از عیوب این نوع الکترودهاست می شوند.

فتاحی همچنین توضیح داد: بعد از جوشکاری این نانو ذرات وارد حوضچه جوش شده و تولید مراکزی برای جوانه زنی فریت سوزنی کرده و سبب افزایش مقدار فریت سوزنی و در نتیجه بهبود خواص مکانیکی مخصوصا چقرمگی (تافنس) جوش می گردند. از آنجایی که این الکترود در جوشکاری پاس ریشه خطوط لوله نفت وگاز مورد استفاده قرار می گیرد افزایش چقرمگی جوش می تواند روشی برای مقابله با ترک سرد هیدروژنی که سبب بروز خسارت زیادی در این صنایع گشته شود.

وی در پایان افزود: نانوذرات اکسید تیتانیم می توانند در سایر الکترودهای روکش دار و همچنین روش‌های دیگر جوشکاری از جمله زیرپودری و سیم جوش توپودری نتایج مشابهی داشته باشند و می توان این نانوذرات را در این روش ها نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

به گزارش ایسنا این پروژه با همکاری مشترک پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه صنعت نفت و شرکت الکترود سازی آما توسط مهندس مهدی فتاحی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بازرسی فنی و با راهنمایی دکتر محمدرضا واعظی و دکتر نادر نبهانی از سال 87 آغاز شده است و نتایج حاصل در مجلات ISI: 8039-8031 (2011) 528 Materials Science and Engineering A و 35-28 (2013) 55-54 Micron به چاپ رسیده است.

تگ ها اخبار علمی و فرهنگی اخبار علمی اخبار فرهنگی موفقیت های علمی دستاوردهای علمی کشور تولید نخستین الکترودهای جوشکاری نانواندود الکترودهای جوشکاری نانواندود تصویر الکترودهای جوشکاری نانواندود

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی