پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          28 آذر 1392 - 19 December 2013


رتبه 38 ایران در حوزه «علوم اعصاب و شناختی» در جهان



دبیر ستاد توسعه علوم شناختی گفت: ایران رتبه 38 دنیا در علوم اعصاب و شناختی و رتبه سوم علوم و فناوری‌های شناختی در خاورمیانه را بعد از رژیم اشغالگر قدس و ترکیه دارد.

به گزارش
پرتال دانشگاهی به نقل از : خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کمال خرازی که در دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در سالن همایش‌های رازی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: علوم و فناوری‌های شناختی حوزه جدیدی است که با سایر رشته‌های نوین مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی، مجموعه‌ی هم‌گرای NBIC را تشکیل می‌دهد که امید است تحولات چشمگیری در زندگی بشر ایجاد کند.

وی افزود: علوم شناختی از علوم بین رشته‌یی است که علوم اعصاب مادر این رشته است. علوم شناختی یک علم سرحدی است و تلاش زیادی برای توسعه این علم و تعامل دانشمندان جهان برای کشف اسرار مغز انسان صورت می‌گیرد. علوم شناختی امیدوار است با تقویت ارتباطات انسانی، تغییرات موثری در سیاست‌های اجتماعی نیز ایجاد کند.

خرازی خاطرنشان کرد: اهمیت علوم شناختی در آن است که به درک تفاوت‌های فردی از نظر ساختارهای مغزی و بازتوانی شناختی و همچنین معالجه بیماری‌های روانی می‌انجامد و در حوزه آموزش و پرورش به پرورش و بهره‌گیری از استعدادهای دانش‌آموزان کمک می‌کند و به همین دلیل امروز آموزش و پرورش شناختی به شاخه‌ای از شعبات علوم شناختی تبدیل شده و مدارس شناختی در جهان رو به توسعه است.

به گفته وی همچنین فناوری‌هایی که بر اساس مدل مغز در حال توسعه هستند مورد توجه تحقیقات جدید قرار گرفته‌اند و حجم عظیمی از اطلاعات در این باره در حال جمع‌آوری است.

وی تاکید کرد: باید همکاری جدی بین رشته‌یی بین استادان علوم رفتاری، فیزیک، مهندسی آمار و فلسفه برای درک ماهیت ذهن انسان و ارتباط آن با مغز شکل بگیرد.

دکتر خرازی با اشاره به این که کشورهای پیشتاز در دستیابی به شناخت اسرار مغز امروز با هم در رقابت هستند و سرمایه‌گذاری وسیعی در این باره انجام می‌دهند، گفت: امروزه در دنیا پروژه‌های بسیار مهمی در دست انجام است که امید می‌رود منجر به ترسیم مدارهای مغزی انسان شود.

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی همچنین افزود: پایه‌گذاری تحقیقات جدید مغز بر اساس فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و به دنبال طراحی روش‌های جدید برای درک تعاملات شبکه‌ای مدارهای مغزی با استفاده از سامانه‌ها و مدل‌های تجربی مناسب است.

به گفته وی، طی سالهای گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه فناوری‌های علوم شناختی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به پروژه دست مصنوعی، ارتباط مغز و رایانه، معالجه پارکینسون و در اختیارگیری مغز حیوانات اشاره کرد که در ایران هم گروهی مشغول به کار و تحقیق بر روی این موضوعات هستند.

خرازی با اشاره به تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه علوم شناختی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علوم شناختی از اولویت‌های اول نقشه جامع علمی کشور است.

همچنین ستاد علوم شناختی تلاش‌هایی برای تصویب برنامه‌های درسی علوم شناختی در دانشگاه‌ها و راه‌اندازی پایگاه‌ اطلاعاتی ستاد علوم شناختی انجام داده که پروژه‌های زیادی تا کنون به این پایگاه اطلاعاتی معرفی شدند. همچنین حمایت‌هایی از رساله‌های دکتری و مقالات محققان انجام داده و اولویت‌های تحقیقاتی علوم و فناوری‌های شناختی را شناسایی کرده است.

وی تاکید کرد: آنچه که اکنون اهمیت دارد آن است که تعامل و مشارکت همه دانشمندان در این حوزه صورت گیرد و شاهد مهاجرت دانشمندان به این حوزه روبه رشد باشیم.

تگ ها علوم اعصاب شناختی جهان بهترین جایگاه علمی اخبار علمی جهان

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی