پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          20 بهمن 1392 - 09 February 2014



معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا:

در اعتبارات پژوهشی از برنامه سوم هم عقب ماندیم


معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد چهارم انقلاب اسلامی در بحث علم و فناوری باید توسعه فناوری و تولید ثروت از دستاوردهای پژوهشی و کارآفرینی باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: دکتر وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با توضیحی از وضعیت تولید علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران در سه دهه انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب و در واقع در دهه اول انقلاب اسلامی، موضوع توسعه علمی بر مبنای توسعه آموزشی مد نظر بود و تمامی تمرکز ما بر افزایش رشته‌ها و شمار دانشجویان و همچنین مراکز آموزش عالی بود و در این دوره بحث دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز مطرح گردید.

وی ادامه داد: در دهه دوم انقلاب نیز با شکل گرفتن دوره‌های دکتری بحث آموزش پژوهش محور مطرح شد و در دهه سوم با توجه به این که حجم زیادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری وارد بازار کار شدند؛ن نگرش مجموعه کشور به توسعه علمی با دو دهه اول انقلاب متفاوت شد و در واقع در این دهه شکل‌گیری فناوری و توسعه پژوهش به صورت جدی مطرح شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: در دهه چهارم انقلاب که در آن قرار گرفته‌ایم باید علاوه بر ایجاد یک دیدگاه منسجم‌تر میان حلقه علم، پژوهش و فناوری، توسعه فناوری و تولید ثروت از دستاوردهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد تا کشور ایران در این مسیر هماهنگ با کشورهای توسعه یافته حرکت کنند.

به گفته وی معیارهای ارزشیابی علم و فناوری در کشور در دهه اول انقلاب تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان و همچنین توسعه دوره های کارشناسی ارشد بود و در دهه دوم انقلاب معیارهای ارزشیابی تعداد مقالات و در دهه سوم تعداد مراکز رشد و ارتباط با صنعت بود و در دهه چهارم انقلاب باید میزان تولید ثروت از دستاوردهای پژوهشی و این موضوع که چه میزان از نیازهای کشور و صنعت بر مبنای دانش و فناوری برآورده می‌شود، مدنظر قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: در واقع باید بررسی شود که چند درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور توسط پژوهش و فرآیندهای علمی تامین می‌شود و چند درصد GDP صرف پژوهش و فناوری می‌شود.

وی با بیان این که بر اساس برنامه پنجم توسعه، سه درصد از تولید ناخالص داخلی باید صرف پژوهش و فناوری شود، ابراز تاسف کرد که در حال حاضر این رقم تنها 7 تا 8 دهم درصد است و در این زمینه حتی از برنامه سوم توسعه نیز عقب هستیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه به ارائه برخی از دستاوردهای پژوهشی در دهه چهارم انقلاب پرداخت و گفت: در حال حاضر ما از نظر تعداد نشریات شاهد ارقام خوبی هستیم به نحوی که دارای حدود 980 نشریه علمی می‌باشیم. همچنین تعداد انجمن‌های علمی به 322 انجمن و تعداد قطب‌های علمی نیز به حدود 153 قطب افزایش یافته است.

وی با بیان این که در حال حاضر دارای حدود 750 موسسه پژوهشی هستیم، تصریح کرد: از این تعداد 30 درصد موسسات غیر دولتی هستند اما در این حوزه از نظر اعتبارات پژوهشی و مباحث مالی عدد چندان خوبی را شاهد نیستیم.

احمدی تعداد پارک‌های علم و فناوری را 33 پارک عنوان کرد و گفت: همچنین در حال حاضر دارای 150 مرکز رشد می باشیم که سه هزار و 500 واحد فناور یا شرکت دانش بنیان در این مراکز فعال هستند.

تگ ها اخبار علمی کشور اخبار علمی و فرهنگی دستاوردهای علمی دستاوردهای علمی و فرهنگی اعتبارات پژوهشی اعتبارات پژوهشی کشور

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی