پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          21 امرداد 1393 - 12 August 2014


نامه به رئیس جمهور برای تدریس زبان مادری اقوام غیر فارس در مدارس و دانشگاه
 
بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
زبان مادری، زبان شریف و مقدس هر قوم و ملتی است که خداوند متعال به عنوان نعمتی بزرگ به انسانها موهبت فرموده است. زبان مادری کُردی، ترکی، بلوچی، ترکمنی و ... از همان زبانهای شریف و مقدس سرزمین پر گُهر و پر افتخارهزاران ساله ی ایران ما می باشد و شک و تردیدی وجود ندارد که عدم تلاش در جهت توسعه و پیشرفته کردن آن در مدارس و دانشگاه در کنار زبان فارسی از طریق خلق آثار علمی،ادبی، فرهنگی، هنری و ترجمه ی زبانهای دیگر با آنها، ناسپاسی ورزیدن به چنین نعمت خدادادی بوده که به ما ایرانیان عزیز ارزانی فرموده است.
رئیس جمهور محترم! برای کودکان عزیز اقوام و ملل ایرانی غیر فارس، هیچ چیز به اندازه ی تربیت، پرورش و آموزش آنان به زبان مادریشان خوشایند، مفید و کارساز نیست؛ زیرا زبان مادری، اولین و مؤثرترین ابزار ارتباط عاطفی بین مادر و کودک می باشد و نیز مهمترین وسیله، جهت تشکیل ساختار شخصیتی اش در خانواده می باشد؛ بطوریکه اولین لایی لایی مهربانی و عطوفت مادر با این زبان، به روح لطیف و نازک کودک منتقل می گردد و کم کم با روح شخصیتش عجین می شود و نیز برای اولین بار با این زبان، مهربانی و دوست داشتن را تجربه خواهد کرد، بنابراین ارزش نهادن به زبان مادری چنین کودکانی در مدارس، در اصل ارزش نهادن به شخصیت، حیثیت و کرامت انسانی نسل آینده ی ایران زمین بوده که توجه جدی و اقدام فوری را می طلبد؛ زیرا این امر واقعاً برای آینده ی کشور عزیز ما ایران، مهم و حیاتی بوده و نیز روح پاک شهیدان والامقام ما را هم بیشتر، شاد و خشنود خواهد کرد. کودکان عزیز اقوام و ملل مختلف ایرانی ما با زبان شیرین مادریشان به خودباوری بیشتر خواهند رسید و ضامن توازن اخلاقی، رشد عاطفی و حفظ هویت اصیل ایرانی و اسلامی شان خواهد شد.
رئیس جمهور بزرگوار! این کودکان با زبان کودکانه ی خود، رو به آستانه ی لطف و بزرگواریتان نهاده و فطرتاً خواستار اقدام جدی و فوری این مسأله هستند، اگر چنانچه اقدامی در این رابطه صورت نگیرد و این امر در کانون توجه و مهرورزی مسئولان دولت قرار نگیرد، نسل فردای ایران اسلامی ما، هیچ گاه نسل امروز ما را نخواهد بخشید. چرا باید تنها زبان مادری کودک عزیز فارس، شایسته ی تربیت و آموزش و پاس داشتن آن در مدارس و دانشگاه باشد؟! کودک قوم فارس، چه برتری ای نسبت به کودکان دیگر اقوام ایرانی دارد؟! آیا کنار نهادن زبان مادری کودکان این اقوام در مدارس و دانشگاه، باعث سرخوردگی، حقارت و خودکم بینی آنان در برابر کودک قوم فارس در آینده نخواهد شد؟! لذا ما دست اندرکاران فصلنامه ی چند زبانه و چند ادبیاته ی ایرانی «هزار قلم»؛ خاضعانه از محضر مبارک شما تقاضامندیم که ترتیبی اتخاذ بفرمائید تا از پاییز امسال، کودکان عزیز اقوام و ملل مختلف ایرانی ما در مدارس و مراکز آموزشی، با زبان مادریشان بخندند، بخوانند، بنویسند، بازی کنند و بیندیشند.

رئیس جمهور عزیز! زبانهای مادری این اقوام و ملل شریف ایرانی، نقش و نگار رنگارنگ فرش زربافت فرهنگ اصیل ایرانی می باشد که اگر قدمهای اساسی و فوری برای آنها برداشته نشود، کم کم روح بزرگ ایرانی شان را از دست خواهند داد و برای همیشه خواهند مُرد و مرگ چنین زبانهایی هم به منزله مرگ و نابودی هویت و فرهنگ اصیل ایران زمین می باشد.
کاش همان مسئولانی که با دید سیاسی و امنیتی به زبان مادری اقوام و ملل غیر فارس در ایران می نگرند و آنرا توطئه ی بیگانگان شمرده و برای زبان و ادبیات فارسی خطرناک می انگارند و بطور جدی مانع چنین اقدام مهمی هستند، خودشان کُرد یا ترک یا بلوچ یا ترکمن می بودند، آنوقت می فهمیدند که عدم توجه و بی مهری به زبان مادری ــــ در ایرانی که متعلق به همه ی اقوام و ملل ایرانی بوده و آن را میهن و سرزمین واقعی خود می شمارند ــــ چقدر ناروا و ناخوشایند می باشد.

فصلنامه ی چند زبانه و چند ادبیاته ی ایرانی « هزار قلم »، صدای زنده ی زبان مادری هزاران کودک ایرانی کُرد، ترک، بلوچ، ترکمن و ... بوده که به خاطر فراهم نمودن زمینه ی احترام، توجه و مهرورزی به ادبیات و زبانهای مادریشان، در مدارس و دانشگاههای سراسر کشور در میان مسئولان محترم دولت، قدم در وادی روزنامه نگاری نهاده است، اگر چنانچه این مسأله ی مهم و حیاتی، مورد توجه قرار نگیرد و به زودی اقدام جدی برای آن صورت نگیرد، کم کم صدای هزار قلم هم روح تلاش و فعالیتش را از دست خواهد داد و مرگِ سکوت و منفعل بودنش، فرا خواهد رسید و برای همیشه خواهد مُرد. در نتیجه، دست اندکاران این فصلنامه، انگیزه شان را از دست خواهند داد و از ادامه ی راه، باز خواهند ماند و مجبور به ترک فعالیت روزنامه نگاری شان خواهند شد.
رئیس جمهور گرامی! در حق این کودکان معصوم، پدری کنید و در کنار کودکان عزیز فارس گوشه نگاه مهربانانه و دلسوزانه ای به آنان نیز داشته باشید، تا این بار آنان نیز با همان زبان شیرین مادریشان با ما بخندند، شادی کنند، بخوانند، بنویسند و بیندیشند و ما را فطرتاً دوست داشته باشند و برای میهن و سرزمین ایرانی خود؛ صالح، صادق، مخلص، دلسوز و وفادار به آرمانهای اصیلِ ایران اسلامی مان باشند.
کودکان دوست داشتنی اقوام و ملل ایرانی ما! گریه نکنید؛ زیرا آمدن روز تحقق خواسته ی کوچک و کودکانه تان نزدیک است اگر خداوند متعال بخواهد.
دست اندرکاران فصلنامه ی هزار قلم در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


تگ ها نامه به رئیس جمهور تدریس زبان مادری اقوام غیر فارس مدارس دانشگاه اقوام ملل ایرانی غیر فارس هزار قلم

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی