پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          22 امرداد 1393 - 13 August 2014


سامانه مشابه‌ یاب متون برای جلوگیری از سرقت ادبی و علمی

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه مشابه‌یاب متون نور گفت: در پیچ تاریخی تولید علم در کشور قرار داریم و تولید این سامانه یک حرکت مهم در سطح کشور به شمار می‌رود.
خبرگزاری فارس: رونمایی از سامانه مشابه‌یاب متون

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری امروز در نشست خبری رونمایی از سامانه مشابه‌یاب متون نور با اشاره به اینکه فعالیت‌های ملی بر دوش پایگاه اطلاع رسانی مرکز نور است گفت: نام این سامانه «سمیم نور» بوده که مخفف سامانه مشابه‌یاب متون نور است و وظیفه اصلی آن اعلام مشابهت‌های متون علمی است.

وی با بیان اینکه باید ایران تا سال 1404 به یک کشور توسعه یافته تبدیل شود اظهار کرد: با این سامانه به دنبال رسیدن به یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران که جلوگیری از سرقت ادبی و علمی است، هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات که امروزه دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز با آنها مواجه هستند سرقت ادبی است که تاکنون سامانه‌ای برای کنترل این موضوع طراحی نشده بود و در راستای همین موضوع این سامانه راه‌اندازی شد تا مشخص شود مقالات و پایان‌نامه‌هایی که ارائه می‌شود تا چه اندازه دارای اصالت است.

وی با بیان اینکه این موضوع مشکلات زیادی برای اساتید دانشگاه‌ها و حوزه به وجود آورده بود گفت: این مشکل توسعه علمی کشور را با خطر جدی مواجه کرده بود به نوعی که نمی‌توانستیم نرخ توسعه عملی را تخمین بزنیم.

شهریاری با اشاره به اینکه سامانه سمیم، پایگاهی برای سنجش علمی در سطح کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: با توجه به گستردگی علمی و جغرافیایی کشور، در گذشته امکان کشف سرقت ادبی تقریبا غیر ممکن بود و یک استاد به راحتی نمی‌توانست این کار را انجام دهد چون به صورت طبیعی اساتید کنترل کامل بر روی تمام منابع و مقالات و پایان نامه‌ها ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با مطالعه در کشورهای دیگر متوجه شدیم سامانه‌هایی برای کنترل این موضوع طراحی شده است که مقالات و آثاری که از دیگر متون استفاده کرده‌اند مشخص می‌کنند برای همین سامانه‌ای با خط فارسی در این زمینه طراحی کردیم تا سرقت‌های ادبی را کشف کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار کرد: طراحی این سامانه در نگاه اول شاید راحت باشد اما با مشکلاتی روبه‌رو بوده است چون برای کنترل سرقت ادبی دانش فنی کافی در هوش مصنوعی باید وجود داشته باشد که بدون این دانش امکان کافی برای پیدا کردن سرقت ادبی فراهم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه سه سال طول کشیده است گفت: یکی از مشکلات دیگر نبود منابع اصیل برای تطبیق و کشف سرقت ادبی بود که طراحی این سامانه را با مخاطراتی مواجه کرد که با وجود بزرگترین بانک اطلاعاتی علوم انسانی این مرکز در ایران و خاورمیانه این مشکل رفع شد.

شهریاری بیان کرد: یکی از مشکلاتی که بعد از تولید این نرم افزار با آن برخورد کردیم وجود آیات و روایات مشابه در کتب اسلامی بود که به عنوان سرقت ادبی گزارش می‌شد به همین دلیل این مشکل را با گزینه‌ای که تطبیق ندادن آیات و روایات، شعر و نقل قول بود رفع کردیم.

وی تصریح کرد: این طرح بزرگترین سامانه فناوری اطلاعات در علوم انسانی است که دارای یک بانک اطلاعاتی پشتیبان قوی است.

شهریاری در پایان گفت: در پیچ تاریخی تولید علم در کشور قرار داریم و تولید این سامانه یک حرکت مهم در سطح کشور در این زمینه به شمار می‌رود و برای کار نهادهای مسئول در این مورد مانند وزارت علوم و حوزه علمیه بسیار کارساز است.

www.samimnoor.ir



تگ ها سامانه مشابه‌ یاب متون جلوگیری سرقت ادبی و علمی سمیم نور مقالات و پایان‌نامه‌ها مشابهت‌های متون علمی متون علمی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی