پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          24 امرداد 1393 - 15 August 2014


نخستین زن برنده نوبل ریاضی در جهان: در آمریکا بارها مجبور شدم شرح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه دارم

 

نظام آموزشی در ایران آن گونه که در اینجا تصور می شود نیست. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد بارها مجبور شدم کاملا توضیح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه را داشتم.
نخستین زن برنده "نوبل ریاضی" در جهان: در آمریکا بارها مجبور شدم شرح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه دارم
 
پروفسور مریم میرزاخانی دانشمند جوان ایرانی که موفق به دریافت جایزه معتبر بین المللی فیلدز به خاطر تحقیقات خود در زمینه علم ریاضی شده است در مصاحبه ای با وب سایت " clay mathematics institute" گفت به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد آمریکا بارها مجبور بوده توضیح دهد که زنان در ایران امکان راه یابی به دانشگاه را دارند.نخستین زن برنده نوبل ریاضی در جهان: در آمریکا بارها مجبور شدم شرح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه دارم

جایزه فیلدز به لحاظ اعتبار و اهمیت، به عنوان "نوبل ریاضیات" توصیف می شود.

میرزاخانی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تفاوت های نظام آموزشی در ایران و آمریکا می گوید: نظام آموزشی در ایران آن گونه که در اینجا تصور می شود نیست. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد بارها مجبور شدم کاملا توضیح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه را داشتم.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا با اشاره به این مصاحبه می نویسد: پیام تبریک حسن روحانی رییس جمهور ایران به این زن نخبه ایرانی همزمان با پدیده شایع فرار مغزها از این کشور اتفاق می افتد.

میرزاخانی از سال 1999 و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ریاضی در دانشگاه هاروارد به آمریکا مهاجرت کرد. وی در سال های 1994 و 1995 برنده مدال المپیاد بین المللی در ریاضی شد.

بر اساس این گزارش و طبق تخمین بانک جهانی تنها در فاصله سال های 2009 تا 2013(از سال 1388 تا 1392) بیش از 300 هزار ایرانی تحصیل کرده دانشگاهی این کشور را ترک کرده اند.
واشنگتن پست می نویسد : آمار دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی تکمیلی در داشگاه های آمریکا رو به افزایش است.

نخستین زن برنده واشنگتن پست می نویسد : زنان ایرانی با وجودی که بیش از 60 درصد ورودی دانشگاه ها را تشکیل می دهند اما در مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه های ایران ، شانس کمتری نسبت به مردان دارند.

بر اساس این گزارش تنها در سال 2012 میلادی، 36 دانشگاه در ایران تحصیل زنان را در 77 رشته تحصیلی از جمله مهندسی نفت و فیزیک هسته ای ممنوع کردند.

واشنگتن پست می نویسد این در حالی است که طبق آمارهای ورودی دانشگاه های دولتی در ایران زنان از سال 2001 به لحاظ حجم ورودی دانشگاه ها بر مردان فزونی یافتند و از این سال همواره آمار ورودی دختران به دانشگاه از پسران بیشتر بوده است.

به نوشته سایت ویکی پدیا، جایزهٔ فیلدز یا نشان فیلدز (Fields Medal) هر چهار سال یک بار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلد در کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از 40 سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود.

جایزه فیلدز به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود. این جایزه را «نوبل ریاضیات» می‌خوانند.
جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی‌شود.

این جایزه شامل یک مدال به همراه  15 هزار دلار کانادا است. سکه از طلا ساخته شده و روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حک شده ‌است.


تگ ها نوبل ریاضیات نخستین زن برنده نوبل ریاضی در جهان آمریکا جایزه فیلدز جایزه نوبل در رشته ریاضی جایزه نوبل Fields Medal پروفسور مریم میرزاخانی دانشمند جوان ایرانی دانشگاه هاروارد کارشناسی ارشد المپیاد بین المللی ریاضی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی