پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          21 دی 1393 - 11 January 2015


تألیف 2000 عنوان کتاب برای تحول در علوم انسانی

 جلسه نود و هشتم شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر غلامعلی حدادعادل و با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل هم در این جلسه طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول و ارتقا علوم انسانی تعمیق و گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در ابتدای کار شورای تحول و ارتقا علوم انسانی 15 رشته به عنوان رشته‌های دارای اولویت انتخاب شدند و بعد از حدود یک سال، کارگروه‌های مربوط به این 15 رشته با حضور قریب به 200 نفر از اساتید حوزوی و دانشگاهی کار خود را آغاز کردند.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: از همان ابتدای کار بر این موضوع تأکید داشتیم که کار تحول و بازنگری در علوم انسانی، به دست اساتید این علوم انجام شود.

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: در انتخاب اساتید برای عضویت در کارگروه‌های شورای تحول و ارتقا، اعتقاد به تحول و بازنگری در این زمینه و برخورداری از وجاهت علمی و سابقه مقبول معیارهای اصلی محسوب می‌شوند و به نظر من تحول و ارتقا در همه رشته‌های دانشگاهی لازم است و در علوم انسانی لازم‌تر.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علوم انسانی رایج که ریشه در تمدن غیر الهی غرب دارد، از منظری متفاوت و بعضا متضاد با نگرش اسلام به جهان می‌نگرد و به همین منظور باید این علوم با نگاه انتقادی مورد بازنگری و ویرایش قرار گیرند.

دکتر حداد عادل گفت: مسلم است که همه علوم انسانی رایج را مردود نمی‌دانیم، بلکه در همین علوم انسانی هم مطالب و مباحث معقول و مقبول زیادی مشاهده می‌شود که ما حتماً از این مطالب استفاده می‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما خلا و کمبود متخصصان علوم انسانی چندان برای مردم محسوس نیست در حالیکه خلاء و کمبود پزشک و مهندس در جامعه به سرعت احساس می‌شود و باید افکار عمومی جامعه نسبت به متخصصان علوم انسانی حساس‌تر باشند.

لزوم توجه بیشتر به علوم انسانی

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: حل بسیاری از مشکلات موجود در اداره کشور مانند اعتیاد، طلاق، فساد اداری و ... تنها از طریق توجه بیشتر به علوم انسانی و نظریه پردازی در این زمینه مقدور است.

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: حوزه‌های محتوای کتب درسی و آموزشی، اساتید و اعضای هیئت علمی، دانشجو، مؤسسات و پژوهشگاه ها و پایان‌نامه‌ها و مجلات علمی حوزه‌هایی هستند که توسط شورای تحول و ارتقا علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه محتوای آموزشی برخی ازدوره‌ های آموزشی یا کم است و یا زائد است و برخی از سرفصل‌های هم در این دوره‌ها همینگونه است و عزم داریم تا این معضل را حل کنیم.

وی افزود: ساماندهی گزینش و پذیرش استاد و دانشجو به منظور جذب استعدادهای توانمند برای ورود به علوم انسانی همه به طور جدی مورد توجه است.

دکتر حدادعادل ادامه داد: در بازنگری علوم انسانی از کار جناحی، سیاسی و شعارزدگی جداً خودداری کرده و می‌کنیم و معتقدیم این کار، یک کار فرادستگاهی است که به ماهیت انقلاب اسلامی مرتبط است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: بیش از 1200 جلسه کارگروه های ذیل شورای تحول در 5 سال فعالیت شورا تشکیل شده است و با استعانت از خداوند متعال تاکنون 20 برنامه درسی در مقاطع و گرایش‌های مختلف از تصویب گذشته است.

وی افزود: به منظور هماهنگی بیشتر با وزارت علوم و طبق تفاهم نامه منعقد شده با این وزارتخانه، کارگروه‌های ذیل شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با کارگروه‌های متناظر ذیل شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم ادغام شدند.

درخواست اصلاح آیین نامه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نمایندگانی از شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در شورای برنامه ریزی و شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو باشند و به همین منظور ما خواستار اصلاح آیین‌نامه این دو شورا هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحول و ارتقا علوم انسانی یک پروژه و یک کار چندان محسوس نیست بلکه این کار یک روند آرام و معقول است.

وی افزود: تمدن سازی نوین اسلامی تا حدود زیادی به بازنگری در مبانی و مبادی علوم انسانی بستگی دارد.

دکتر حداد عادل ادامه داد: تغییر در متون آموزشی و کتب درسی طبق برنامه‌های مصوب شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، مستلزم تألیف بیش از 2 هزار عنوان کتاب است و به همین منظور و با هدف بازنگری و به روز رسانی مدام مباحث مطرح شده در این کتب ما خواستار تأسیس « پژوهشگاه مطالعات راهبردی علوم انسانی» توسط وزارت علوم هستیم.

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: آگاه سازی اساتید از روند فعالیت‌های شورای تحول و ارتقا علوم و احتساب ساعات همکاری اساتید عضو کارگروه‌های شورا در سوابق کاری این اساتید هم از دیگر درخواست ‌های ما از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رقیب وزارت علوم نیست و همه فعالیت‌های این شورا با هماهنگی وزارت علوم پیش رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به خدمات متخصصین علوم انسانی به کشور به ویژه درسال های اخیر، تأثیر متقابل استاد و دانشجو در رشته‌های علوم انسانی، لزوم تبعیت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه ابعاد، تدوین معیارهای مختص سنجش علوم انسانی به منظور دستیابی به نتایج دقیق‌تر، برنامه‌ریزی به منظور پذیرش دانشجویان دارای مدرک مرتبط در مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، تقویت ارتباط بین مجریان و سیاستگذاران، بومی سازی علوم انسانی به منظور رفع معضلات کشور و توجه به تاریخ و فلسفه علوم انسانی در تمدن غرب و تمدن اسلام.


تگ ها تحول در علوم انسانی تألیف کتاب برای تحول در علوم انسانی

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی