پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          10 فروردین 1394 - 30 March 2015


نگرش دانشجويان دانشگاه گيلان به دوستی اینترنتی با جنس مخالف

محمدامين كنعاني استاديار گروه علوم اجتماعي دانشكده ادبيات دانشگاه گيلان، حميده محمدزاده كارشناس ارشد جامعه‌شناسي و مدرس دانشگاه پيام نور و فاطمه محمدزاده كارشناس ارشد جامعه‌شناسی و مدرس دانشگاه پيام نور پژوهش مستقلي تحت عنوان «بررسي استفاده از اينترنت با نگرش به دوستي با جنس مخالف» در دانشگاه گيلان را انجام و نتايج آن را در فصلنامه شماره ۴ زمستان ۱۳۹۳ تحقيقات فرهنگي با نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منتشر كرده‌اند.


 
در مقدمه اين پژوهش آمده است: «هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه استفاده از اينترنت با نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف در بين دانشجويان با تكيه بر ديدگاه‌هاي گيدنز است. روش پژوهش پيمايشي و داده‌ها از طريق پرسشنامه محقق ساخته گردآوري شده است. جامعه آماري پژوهش كليه دانشجويان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه گيلان تشكيل مي‌دهند.

نمونه آماري
در اين تحقيق ۱۹۴ نفر از دانشجويان دختر و ۱۷۸ نفر پسر بوده‌اند. دامنه سني پاسخگويان بين ۲۰ تا ۳۹ سال در نوسان بوده و بيشترين فراواني مربوط به ۲۲ سال و كمترين فراواني مربوط به ۳۳، ۳۵، ۳۹ سال است. ميانگين سن آنهان نيز ۲۳.۷ سال بوده است. ۸۹.۹ درصد (۳۳۰ نفر) از دانشجويان مجرد، ۸.۷ درصد(۳۲ نفر) متاهل و ۱.۴ درصد (۵ نفر) را سايرين تشكيل داده‌اند. ۷۸ درصد (۲۹۰ نفر) از دانشجويان در مقطع كارشناسي و ۲۲ درصد (۸۲ نفر) از دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد مشغول تحصيل بوده‌اند. ۷۱ درصد (۲۶۴ نفر) پاسخگويان پايگاه اجتماعي – اقتصادي خود را متوسط به پايين و ۲۹ درصد (۱۸ نفر) متوسط رو به بالا اعلام كرده‌اند.

متغير مستقل
ميزان استفاده از اينترنت در سه طبقه كمتر از سه سال، بين سه تا شش سال و بيشتر از شش سال مشخص شده است كه در بين كاربران دختر، ۲۸.۹ درصد كمتر از سه سال، ۳۹.۲ درصد بين سه تا شش سال و ۳۲ درصد بيشتر از شش سال از اينترنت استفاده مي‌كنند. در بين دانشجويان پسر نيز ۱۸ درصد كمتر از سه سال، ۳۴.۸ درصد بين سه تا شش سال و ۴۷.۲ درصد بيش از شش سال از اينترنت استفاده مي‌كنند. ميانگين سابقه استفاده از اينترنت كل دانشجويان ۳.۵۴ سال است.

 همچنين ميانگين سابقه استفاده از اينترنت براي دانشجويان دختر ۳.۴۱ سال و براي دانشجويان پسر ۳.۶۸ سال است. براي هر دو گروه دختران (۵۱ درصد) و پسران (۳۷.۱ درصد)، متوسط كمترين ساعات استفاده از اينترنت در طول هفته، يك ساعت و متوسط بيشترين ساعت استفاده، ۹ ساعت است. ۱۶.۵ درصد از دختران و ۲۲.۵ درصد از پسران بين ۱۹-۱۰ ساعت، ۱۸ درصد از دختران و ۲۰.۸ درصد از پسران ۲۹-۲۰ ساعت و ۱۴.۴ درصد از دختران و ۱۹.۷ درصد از پسران نيز بيشتر از ۳۰ ساعت در طول هفته از اينترنت استفاده مي‌كنند. متوسط ساعات استفاده از اينترنت در طول هفته براي كل دانشجويان ۱۷.۶۸ ساعت است.

همچنين ميانگين ساعات استفاده از اينترنت در طول هفته براي دانشجويان دختر ۱۵.۹۴ ساعت و براي دانشجويان پسر ۱۹.۵۶ ساعت است. از ميان مكان‌هاي استفاده از اينترنت توسط دانشجويان، بيشتتر درصد متعلق به خوابگاه (۳۴.۴ درصد) است و بعد از آن خانه با (۳۰.۱ درصد) مكان مناسبي براي استفاده از اينترنت اعلام شده است و اين امر به راحتي استفاده از اين ابزار ارتباطي در اين دو مكان برمي‌گردد. پس از خوابگاه و خانه، دانشگاه با ۲۸.۵ درصد مكان مناسبي براي استفاده از اينترنت بوده است. كمترين درصد (۷ درصد) نيز به كافي‌نت مربوط است. درصدهاي متناظر برحسب جنسيت تفاوت چنداني با هم نداشته‌اند، هر دو گروه دختران و پسران بيشترين استفاده از اينترنت را در خوابگاه و كمترين استفاده را در كافي‌نت داشته‌اند.

از بين امكانات اينترنتي اكثر پاسخگويان (۵۵.۵ درصد) از اينترنت استفاده علمي – پژوهشي كرده‌اند و دليل اين امر به خاطر جامعه آماري مورد مطالعه يعني دانشگاه است كه دانشجويان بيشتر دنبال كارهاي پژوهشي هستندد. بعد از آن استفاده از سرگرمي – تفنني با ۴۱.۸ درصد، ارسال يا دريافت ايميل با ۳۳.۷ درصد و ارتباط با دوستان و يافتن دوستان جديد با ۲۲.۳ درصد قرار دارند. كمترين استفاده از اينترنت يعني ۲ درصد براي بازديد از وبگاه‌هاي همسريابي بوده است.
 درصدهاي متناظر برحسب جنسيت تفات چنداني با هم نداشته‌اند و بيشترين و كمترين استفاده از اينترنتي براي دختران و پسران به ترتيب استفاده علمي – پژوهشي و بازديد از وبگاه‌هاي همسريابي است. از محيط‌هاي تعاملي اينترنت، اكثر پاسخگويان (۴۵.۹ درصد) از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و ۳۰.۷ درصد پاسخگويان از طريق ايميل با دوستان اينترنتي خود ارتباط برقرار مي‌كنند. در نهايت وبلاگ با ۱۰.۱ درصد كمترين كاربرد را براي ارتباط با دوستان اينترنتي دارا است. درصدهاي متناظر برحسب جنسيت تفاوت چنداني با هم نداشته‌اند و دختران وپسران بيشتر از طريق شبكه‌هاي اجتماعي ايميل با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند و كمترين كاربرد در برقراري ارتباط با دوستان مربوط به وبلاگ است.

متغير وابسته (نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف)
بررسي آماره‌هاي توصيفي مربوط به متغير وابسته نشان مي‌دهد كه بيشتر پاسخگويان (۵۱.۹ درصد) نگرش مخالف و كاملا مخالفي به دوستي اينترنتي با جنس مخالف دارند و ۲۳.۸ درصد نيز با اين امر موافق و كاملا موافق هستند، كه اين امر برحسب تفكيك جنسيتي نيز به همين صورت است؛ يعني اكثر دانشجويان دختر و پسر با دوستي اينترنتي با جنس مخالف، موافق نيستند.
ميانگين نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف در بين كل دانشجويان ۴۳.۲ درصد است، كه در سطح متوسط به پايين قرار دارد. همچنين ميانگين نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف در بين دانشجويان ۲۹.۲ درصد و پسران ۵۷.۲ درصد است. مقايسه ميانگين بين دانشجويان دختر و پسر نشان مي‌دهد كه ميانگين نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف در بين پسران بيشتر است.

برخي ديگر از نتايج پژوهش
۱- با افزايش سابقه استفاده از اينترنت در ميان پاسخگويان، نگرش به دستي اينترنتي با جنس مخالف نيز افزايش مي‌يابد.
۲- با افزايش ساعت‌هاي استفاده از اينترنت در طول هفته در ميان پاسخگويان، نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف افزايش مي‌يابد.
۳- با افزايش ارتباط با دوستان و يافتن دوستان جديد، نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف افزايش مي‌يابد.
۴- با افزايش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف افزايش مي‌يابد.
۵- با بالا رفتن سن نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف افزايش مي‌يابد.
۶- ميزان نگرش به دوستي اينترنتي با جنس مخالف در ميان افراد داراي پايگاه اجتماعي – اقتصادي متوسط رو به پايين و افراد متوسط رو به بالا تفاوت ندارند.

منبع : ساعت 24


تگ ها نگرش دانشجويان دانشگاه گيلان به دوستی اینترنتی با جنس مخالف بررسي استفاده از اينترنت با نگرش به دوستي با جنس مخالف جامعه آماري پژوهش

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی