پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          07 اردیبهشت 1394 - 27 April 2015


گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام در دانشگاه‌های بزرگ کشور

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی ایران (ایکنا)، نشست خبری معرفی برنامه‌های موزه علم و فناوری با محوریت اولین جشنواره علم و عامه و پنجمین همایش بین‌المللی موزه با عنوان نقش موزه‌ها در ترویج علم سبز امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور سیف‌الله جلیلی، رئیس موزه علم و فناوری برگزار شد.

 ‌به گفته رئیس موزه علم و فناوری، پروژه‌‌ای تحت عنوان گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام تعریف شده است که در تمام دانشگاه‌های بزرگ از این گالری خاص، شعبه‌ای راه‌اندازی می‌شود.

در ابتدای نشست، جلیلی به تاریخچه تأسیس موزه اشاره کرد و گفت: موزه علم و فناوری در سال 84 به‌صورت رسمی اساس‌نامه‌اش مصوب شد و از سال 89 افتتاح شد. در همه جای دنیا مراکزی تحت عنوان مراکز علم وجود دارد. نقش این مراکز علم ارتباط مردم عادی با علوم و تکنولوژی عصر خودشان و اعصار قبل است.

وی افزود: در ایران جرقه‌های تأسیس موزه علم و فناوری به سال 1356 برمی‌گردد که تا سال 1384 به تعلیق افتاد. از آن زمان چندین گالری ایجاد شد مثل گالری مرکز علم که هدف آن گردآوری مطالب مفید برای دانش‌آموزان ویژه دوره دبیرستان و عامه مردم است. گالری دیگر گالری فناوری‌های بومی است که هدف آن جمع‌آوری‌ فناوری‌هایی است که از قدیم ر ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است، مثل آسیاب بادی، یخچال و ... .گالری دیگر از مورس تا موبایل است که تاریخ فناوری اطلاعات را به شکل ساده در معرض نمایش می‌گذارد.

جلیلی با اعلام خبر راه‌اندازی چندین گالری جدید در روز 16 اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد: گالری انرژی‌های نو یکی از این گالری‌هاست که روش‌های جدید تولید انرژی را به نمایش می‌گذارد که بخشی از آن انرژی هسته‌ای است. دو بخش دیگر انرژی باد و خورشیدی را هم خواهیم داشت. هدف ما این است انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی را نشان دهیم. گالری ابزار جراحی هم یکی دیگر از گالری‌هاست که در روز مذکور افتتاح می‌شود. هدف اصلی موزه علوم نگاه به گذشته، حال و آینده است. علاوه بر اینکه باید به گذشته نگاه کنیم باید به تکنولوژی‌های فعلی نیز نگاه کنیم.

وی افزود: گالری از چرتکه تا کامپیوتر گالری دیگری است که به دنبال افتتاح آن هستیم. هیچ صنعتی مثل کامپیوتر با این سرعت رشد نکرده است. گالری نجوم جزء مطالعات جدی ماست. گالری ارتباطات را با همکاری صدا و سیما راه‌اندازی می‌کنیم. گالری دیگر که تا پایان سال آماده می‌شود گالری هوا فضا است که با همکاری سازمان هوا فضا راه‌اندازی می‌شود و ماکت وسایلی که ساختند را اینجا به نمایش درمی‌آوریم. گالری شیمی، جهان ما و ... نیز در سال آینده افتتاح خواهند شد.

تأسیس پژوهشکده ترویج علم

رئیس موزه علم و فناوری گفت: یکی از برنامه‌ها تأسیس پژوهشکده ترویج علم است. موزه‌های علوم نیاز به نیروهای تخصصی دارند. ما برای تربیت نیروی تخصصی موزه و مراکز دیگر تصمیم به تأسیس این پژوهشکده گرفته‌ایم. یکی از برنامه‌های دیگر تأسیس شعب استانی است. در آن بخش شدیداً نیاز به نیرو داریم و این پژوهشکده می‌تواند در آن راستا به ما کمک کند.

وی با اشاره به برنامه‌های این موزه در حیطه کنفرانس‌ها و جشنواره‌ها عنوان کرد: در حیطه کنفرانس و جشنواره، دو برنامه داریم. اولین جشنواره علم و عامه را داریم که از 16 تا 22 آبان 94 برگزار می‌شود. این جشنواره عمومی است و شامل محورهای زیر است: طراحی و اجرای جنگ‌های علمی، ساخت کلیپ‌های علمی، اجرای تئاترهای علمی، عکاسی از پدیده‌های علمی و خورشید در آیین‌ها و فرهنگ‌های مختلف. در این حوزه‌ها تا 15 شهریور آثار را می‌پذیریم و بعد داوری می‌شوند.

جلیلی گفت: همچنین پنجمین همایش بین‌المللی موزه علم و فناوری را خواهیم داشت. شعار و موضوع اصلی آن را جامعه پایدار، جایگاه موزه‌ها در ترویج علم سبز قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا برای تأسیس گالری با محوریت اندیشمندان و دانشمندان مسلمان فکری شده است، گفت: ‌پروژه‌‌ای تحت عنوان مشاهیر ایران و جهان اسلام تعریف شده است که با همکاری وزارت علوم انجام می‌شود. در حال نهایی شدن محل آن هستیم. گروهی در حال کار روی آن هستند. خود وزارت علوم خواسته است که در تمام دانشگاه‌های بزرگ از این گالری خاص، شعبه‌ای ایجاد شود. این پروژه قرار شده که با ساخت تندیس همراه شود.

رئیس موزه علم و فناوری همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در مواجهه با تناقض این موزه در رابطه با شعار استفاده از انرژی‌های سبز و از سوی دیگر مسدود ساختن پنجره‌ها با تابلوهای فلزی بزرگ، گفت: در طرحی که برای ساختمان اصلی در نظر گرفته شده از پنل‌‌های خورشیدی استفاده خواهیم کرد. چون این ساختمان قدیمی است‌ (ساختمان قبلی کتابخانه ملی) امکان تغییر در آن را نداریم.

وی عنوان کرد: در سال 93 روزانه به‌طور متوسط روزانه حدود 300 نفر بازدید کننده داشتیم. در سال تقریباً حدود 50 هزار نفر از این موزه بازدید کردند که البته در مورد تعداد، محدودیت فضا داریم. همکاری با آموزش و پرورش داریم. بناست تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم و آموزش و پرورش امضا شود. این تفاهم‌نامه برای وزیر علوم و آموزش و پرورش ارسال شده است. یکی از آن‌ها بحث تخصیص فضاهای فیزیکی آموزش و پرورش برای تأسیس گالری‌هاست. یکی دیگر استفاده از موزه‌های علوم در بحث‌های آموزش دروس است و بحث دیگر بحث آموزش معلمان است.

جلیلی گفت: یکی از اهداف کنفرانس‌ها، توزیع مجموعه مقالات و نتایجی است که از آن همایش بیرون می‌آید. کنفرانسی که ما برگزار می‌کنیم با کنفرانس‌های علمی مرسوم فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌ها که برای توسعه پایدار مطرح است، بحث محیط زیست است، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در حوزه‌ها می‌توانیم آموزش‌های زیادی ارائه کنیم که چگونه از انرژی‌ها استفاده کنند که باعث آلودگی محیط زیست نشوند. هدف ما فرهنگ‌سازی است. قاعدتاً علم سبز از بحث‌های مهم در دنیاست؛ آنچه در دنیا مطرح است این است که امروزه از علوم استفاده شود تا آلودگی کمتری ایجاد شود. موزه‌های علوم، موزه‌های پویایی هستند که در دنیا تحت عنوان مراکز علم فعالیت می‌کنند.

رئیس موزه علم و فناوری گفت: بعضی از نمایشگاه‌های سیار را در تهران و شهرستان‌ها داریم. در سال 94 برای طرح‌ها و ... حدود 6 میلیارد تومان بودجه به ما تعلق گرفت.



تگ ها گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام دانشگاه‌های بزرگ کشور پژوهشکده ترویج علم موزه علم و فناوری جشنواره علم و عامه انرژی‌های سبز گالری هوا فضا

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی