پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / علمی فرهنگی          17 اردیبهشت 1394 - 07 May 2015


دعوت پژوهشگران دانشگاهی آمریکایی و انگلیسی به ایران

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از گروه فرهنگی آنا، ساسان گلفر: همایش بین‌المللی حافظ در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران، فرصت مناسبی به وجود آورد تا با یک حافظ‌شناس برجسته از دانشگاه UCLA در کالیفرنیا آشنا شوویم. دکتر دومنیکو اینجنیتو ( Domenico Ingenito) آمریکایی است با اصالت ایتالیایی و ساکن لس‌آنجلس. همانطور که از یک استادیار رشته زبان فارسی دانشگاه انتظار می‌رود، خیلی خوب به زبان فارسی صحبت می‌کند.

دکتر دومِنیکو اینجنیتو، استادیار رشته زبان فارسی در دانشگاه UCLA کالیفرنیا همایش بین‌المللی حافظ در تهران را از چند جنبه با اهمیت ارزیابی می‌کند.

مدتی پیش مقاله‌ای از شما خواندم در مورد گوته و حافظ. بحث اصلی شما در آن مقاله این بود که گوته نگاه‌ها در مورد حافظ را از خاکی به آسمانی برگرداند. می‌خواستم اگر ممکن است کمی بیشتر در این مورد توضیح بدهید.

مقاله‌ای بود که با دوست صمیمی‌ام خانم دکتر کامیلا میلیو (Dr. Camilla Miglio) که ادبیات آلمانی در دانشگاه لا ساپینِزا تدریس می‌کنند، نوشته بودیم. ما همراه با هم، «دیوان شرقی و غربی» گوته را با حافظ مقایسه کردیم و سعی کردیم ببینیم چه نقطه مشترکی بین آنها وجود دارد که به این ترتیب بتوانیم به‌طور واضح نشان بدهیم که گوته تا چه حد از حافظ الهام گرفته است.

چه مقاله تازه‌ای در زمینه حافظ‌شناسی در دست دارید؟
یک مقاله در مورد ارتباطات بینامتنی بین حافظ و امیر خسرو دهلوی به زبان انگلیسی زیر چاپ است و مقاله‌ای که در اینجا ارائه کرده‌ام، چکیده فارسی آن است.

کتابی در این زمینه در دست انتشار دارید؟
کتابی در مورد غزلیات سعدی در دست دارم.

ممکن است برخی از مقالات و کتاب‌های قبلی خود را در این مورد معرفی کنید؟
مقاله‌ای دارم در مورد ارتباطات شاعری بین شیراز و تبریز در دوره ایلخانی، بخصوص بین هُمام تبریزی و سعدی شیرازی که پارسال چاپ شده، مقاله‌ای در مورد ترجمه‌های ایتالیایی و فرانسوی دیوان حافظ و یک مقاله که زیر چاپ است و پنج یا شش ماه دیگر در آمریکا چاپ خواهد شد، در مورد اشعار جهان‌مَلک خاتون که هم‌عصر و همشهری حافظ بود.

چند سال است که به عنوان حافظ پژوه کار می‌کنید؟
من در دوره دکتری در مورد حافظ و شاعرانی که به استقبال حافظ رفتند، پژوهش کردم. الان تقریباً پنج سال است که در مورد حافظ کار می‌کنم.

چند سال است که در رشته زبان فارسی فعالیت می‌کنید؟
هشت، نُه سال.

همایش بین‌المللی حافظ را که الان در حال برگزاری است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خصوصیت این همایش این است که خیلی از حافظ شناسان غیر ایرانی به آن دعوت شده‌اند، مخصوصاً از کشورهایی مثل بنگلادش، هندوستان، ترکیه و تاجیکستان. این نکته بسیار مهم است چون علاوه بر آنکه نشان می‌دهد که حافظ‌شناسی جنبه بین‌المللی دارد، نشان‌دهنده این نیز هست که چقدر فعالیت در این زمینه در حال حاضر وجود دارد، چقدر پژوهشگران ایرانی ترجیح می‌دهند که به دنبال پژوهش‌های خارجی هم بگردند، از خارجی‌ها هم یاد بگیرند و ببینند حافظ‌شناسی در خارج از ایران چه بازتاب‌هایی دارد.، نه فقط در داخل کشور.

در آمریکا پتانسیل حافظ‌شناسی را چطور می بینید؟

نکته جالب این است که تاکنون در آمریکا ترجمه کامل و شاعرانه دیوان حافظ به زبان انگلیسی چاپ نشده است. ترجمه‌های مختلف خیلی خیلی خوب از حافظ به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی داریم با یک ارزش هنری بسیار بسیار خوب. ولی به زبان انگلیسی هنوز در مورد ترجمه خوب کمبود داریم. فکر می‌کنم اولین قدم این است که پژوهشگران آمریکایی یا انگلیسی به ایران دعوت بشوند تا هم فارسی‌شان بهتر شود و هم با شعرای معاصر آمریکایی و انگلیسی همکاری کنند. به نظر من این باید اولین قدم باشد برای آنکه بتوانیم حافظ‌شناسی را در آمریکا یا انگلیس گسترش بدهیم.



تگ ها دعوت پژوهشگران آمریکایی انگلیسی به ایران حافظ‌شناسی را در آمریکا همایش بین‌المللی حافظ دانشگاه UCLA کالیفرنیا دانشگاه لا ساپینِزا

پر بازدیدترین علمی فرهنگی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی