پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشجويان خارجی          28 فروردین 1390 - 17 April 2011

افزايش مصرف قليان بين دانشجويان آمريكايي

تمايل به مصرف قليان بين دانشجويان آمريكايي به صورت گسترده‌اي افزايش يافته است. اكثر آ‌نان به غلط تصور مي‌كنند به خاطر شرايط متفاوت ورود دود به بدن، قليان ايمن‌تر از سيگار است. در حالي كه ميزان تركيبات سمي قليان به مراتب بيش از سيگار است.

قلیان

به گزارش خبرگزاري فارس، به رغم ممنوعيت استعمال هرگونه دخانيات از جمله سيگار و قليان، در بسياري از شهرهاي آمريكا، كلوپ‌ها و كافه‌هايي كه در آن قليان عرضه مي‌شود يكي پس از ديگري در هر نقطه از شهر ظاهر مي‌شوند، به اين ترتيب از كافه‌هاي شيك مركز شهر گرفته تا محوطه دانشگاه‌ها، جايي كه همواره مشترياني وفادار و ثابت به خصوص از ميان جوانان دارند روز به روز بر تعداد اماكني كه در آنها قليان عرضه مي‌شود، اضافه مي‌شود.

كشيدن قليان يكي از تفريحات مورد علاقه مردم شده است. محققان علوم پزشكي اين كشور اعلام كرده‌اند كه محبوبيت دود قليان در ميان جوانان موجب نگراني بيشتري است، زيرا اين افراد، به غلط بر اين باورند كه در مقايسه، مضرات دود قليان كمتر از دود سيگار است.

طبق آخرين آمار تهيه شده از دانشجويان 8 دانشگاه آمريكا، در ميان يك سوم از آنها، 40.3 درصد دود تنباكو و 46.6 درصد دود سيگار را تجربه كرده‌اند، البته در اين ميان هم 25 درصد از آنها به طور جدي قليان مي‌كشند و حدود 17.4 درصد نيز كاملاً سيگاري هستند.

اين تحقيق همچنين نشان داد دانشجويان تازه وارد و به ويژه مردان بيشتر از ساير افراد به كشيدن قليان رو مي‌آورند. بين افراد سيگاري و افرادي كه تمايل به قليان دارند نيز رابطه‌اي تنگاتنگ وجود دارد چرا كه افراد سيگاري بيشتر از ساير افراد به استعمال قليان، ماري جوانا، الكل و ساير مواد مخدر غير قانوني رو مي‌آورند و مي‌توان به صراحت گفت كشيدن سيگار مي‌تواند منشاء بسياري از اعتيادها باشد.

اگر چه قدمت پيدايش قليان به كشور هند باز مي‌گردد اما در حال حاضر بيشتر افراد كشورهاي آسيايي و به خصوص منطقه خاورميانه با مشكل و كاركرد آن آشنايي دارند، در آمريكا نيز اغلب كافه‌ها و كلوپ‌هاي عرضه قليان براي مشتريان خود منوي متنوعي از تنباكو دارند.

تنباكو با طعم شكلات، عسل، آدامس بادكنكي، انبه، ياس سفيد، نعناع و گلبرگ رز و انواع ميوه‌ها همراه با بو و مزه شيرين دود در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد.

دود قليان ملايم‌تر از دود سيگار است، چون قبل از عبور از مجراي پلاستيكي و ورود به دهان و استنشاق آن به وسيله آب سرد مي‌شود. با اين حال اين افراد حجم بيشتري از دود تنباكو را استنشاق مي‌كنند.

احتمالاً مصرف‌كنندگان قليان به خاطر طعم و بوي مطبوع دود آن براي مدت طولاني قليان مي‌كشند اين در حالي است كه دود سيگار بسيار تلخ و آزاردهنده است و همين تفاوت باعث شده تا 22 درصد از افرادي كه قليان مي‌كشند، پس از مصرف هرگز تمايلي به سيگار كشيدن نشان ندهند.

در ادامه اين تحقيق روشن شد كه بين تعداد دانشجوياني كه قليان مي‌كشند و جايگاه‌هاي عرضه قليان رابطه‌اي مستقيم وجود دارد. در يكي از دانشگاه‌ها حدود يك ميليون قليان وجود داشت و محوطه دانشگاه و محيط‌هاي اطراف آن به يكي از مراكز تجاري عرضه قليان تبديل شده بود،

البته تمام اين تحقيق و اطلاعات به دست آمده قبل از اجراي قانون ممنوعيت استفاده از قليان و سيگار گردآوري شده است، هر چند هنوز جاهايي هستند كه اين قانون را ناديده مي‌گيرند و به ازاي يك وعده غذا، قليان و الكل را نيز در اختيار مشتري قرار مي‌دهند.

اين كافه‌ها و كلوپ‌ها همواره طوري وانمود مي‌كنند كه كشيدن قليان يك تفريح سالم و ايمن است در حالي كه اين طور نيست.

يكي از موارد نگران‌كننده و قابل توجه، استفاده مشترك از يك قليان است كه به صورت متناوب توسط افراد مختلف به دهان گذاشته مي‌شود. است مطمئناً اين كار عاري از آلودگي و بهداشتي نيست و مي‌تواند منشاء انواع امراض عفوني و مسري و باعث انتشار آنها باشد.

پژوهشگران در يك جمع‌بندي كلي اعلام كرده‌اند دود قليان حاوي مقادير بسيار زيادي از تركيبات سمي شامل قير، منواكسيد كربن و فلزات سنگين است كه عامل ايجاد انواع سرطان‌هاي شيميايي است،در واقع دود قليان بيشتر از دود سيگار منواكسيدكربن آزاد مي‌كند و نيكوتين بيشتري را وارد بدن مي‌كند.

بيماري سرطان ريه، امراض و عفونت‌هاي تنفسي، تولد نوزادان كم وزن در ميان مادراني كه در دوران بارداري قليان كشيده‌اند و بيماري‌هاي دهان و دندان از جمله عوارض جدي مصرف قليان است.

به طور كلي قليان سلامت عمومي جامعه به خصوص جوانان را به خطر مي‌اندازد. كنترل اينگونه رفتارهاي پرخطر در جامعه تنها با بالا بردن سطح آگاهي عمومي و اتخاذ تدابير و سياست‌هاي محكم از طرف دولت و مردم امكان‌پذير است.

منبع: Sciencedaily

تگ ها افزايش مصرف قليان بين دانشجويان آمريكايي

پر بازدیدترین دانشجويان خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی