پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشجويان خارجی          07 آبان 1392 - 29 October 2013



دانشجویان غیرایرانی دست به گریبان مشکلات مالی

بخشی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین به دلیل افزایش شهریه‌های آموزشی و رفاهی این دانشگاه قادر به تأمین هزینه‌های تحصیلی خود نیستند و این در حالی است که رئیس این دانشگاه از کاهش شهریه‌ها خبر می‌دهد!

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، هر ساله دانشگاه بین‌المللی امام خمینی با جذب دانشجویان غیرایرانی در مسیر تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت بین‌المللی خود حرکت می‌کند و هم‌اکنون قشر عظیمی از دانشجویان این دانشگاه را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

به گفته رئیس این دانشگاه « بر اساس آماری که امروز از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود دارد، حدود یک‌هزار و 500 دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند» که البته تعداد زیادی از این دانشجویان از اتباع افغانی هستند.

به دلیل افزایش دو برابری شهریه‌های آموزشی و رفاهی دانشگاه امام خمینی قزوین بخشی از دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه برای ادامه تحصیل دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و قادر به تأمین هزینه‌های تحصیلی خود نیستند.

با توجه به صحبت‌های تعدادی از دانشجویان مبنی بر افزایش هزینه‌های تحصیلی دانشگاه امام خمینی، هزینه‌های این دانشگاه باید به صورت تومان طبق نرخ ارز مرجع یورو دریافت شود و دریافت شهریه نرخ ارز مبادلاتی بر خلاف ضوابط است.

یکی از دانشجویان غیرایرانی در این خصوص می‌گوید که هزینه‌های آموزشی و رفاهی این دانشگاه بیش از دو برابر شده و افزایش این‌چنینی هزینه‌ها فشار اقتصادی را بر روی دانشجویان غیرایرانی بیشتر می‌کند که البته در برخی موارد انصراف دانشجو را نیز به همراه داشته است.

با این حال عبدالعلی آل‌بویه در خبری که روابط عمومی این دانشگاه منتشر کرده، مطرح کرده است که دانشگاه از سال 86 بر اساس بخشنامه‏ شماره‏ 4773/11 مورخ هشت تیرماه 84 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به پذیرش دانشجویان غیربورسیه غیرایرانی اقدام کرده است.

وی افزود: طبق بخشنامه‏ فوق، شرایط پذیرش و مسائل مالی مربوط به آن باید بر اساس شیوه‌نامه‏ مصوب هیئت امنای دانشگاه باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی از سال 86 تاکنون نه تنها هیچ افزایشی در شهریه‌های آموزشی و رفاهی دانشجویان غیرایرانی اعمال نکرده بلکه شهریه‌های مصوب را کاهش نیز داده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بیان کرد: این در حالی است که بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده این دانشگاه از سال 86 هر ساله مجاز شده است که 15 درصد شهریه‌ها را افزایش دهد.

آل‌بویه اضافه کرد: دانشگاه با توجه به اساس‌نامه و مأموریت‌هایی که دنبال می‌کند از اعمال مصوبه مذکور خودداری کرده است و در بین چهار دانشگاه بزرگ تهران، شهید بهشتی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی و دانشگاه فردوسی مشهد، که بیشترین دانشجوی غیرایرانی در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند، این دانشگاه کمترین شهریه را دریافت می‌کند.

وی ابراز داشت: مبنای دریافت شهریه‌های دانشگاه از دانشجویان غیرایرانی بر اساس مصوبات هیئت‌امنا واحد پول یورو است که مطابق روال، دانشجویان غیرایرانی شهریه‏ مذکور را به حساب ارزی دانشگاه واریز می‌کنند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین ادامه داد: اما دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان کشور افغانستان که در ایران مقیم هستند موافقت کرد که آنها معادل ریالی شهریه‏ خود را بر اساس نرخ تعیین شده یورو از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند تا مجبور نشوند برای پرداخت ارز آن را به نرخ آزاد تهیه کنند.

آل‌بویه اضافه کرد: دانشجویان کشور افغانستان تا سال 91 مطابق این رویه در این دانشگاه نام‌نویسی کرده‌اند، اما مشکل از آن‌جا مطرح شد که بانک مرکزی نرخ ارز را از مرجع به مبادلاتی تغییر داد و در عمل مطابق بخشنامه‏ شماره‏ 1029/60 مورخ 13 آذرماه 91 بانک مرکزی تمام مؤسسات آموزش عالی ایران ملزم به رعایت تغییر مذکور هستند.

* شهریه دانشجویان غیرایرانی افزایش نداشته است

این مسئول عنوان کرد: بر این اساس حتی تمام دانشجویان و استادان ایرانی که قصد عزیمت به خارج از ایران برای تحصیل و یا فرصت مطالعاتی دارند مشمول بخشنامه‏ مذکور هستند و باید ارز به قیمت مبادلاتی دریافت کنند، بنابراین معادل ریالی بالا رفته و شهریه‌ها هیچ‌گونه افزایشی نداشته است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین با بیان اینکه انصراف از دانشگاه یک موضوع طبیعی است و امسال نیز سیر طبیعی داشته است، افزود: هر ساله طی انجام فرآیند ثبت‌نام یا پس از بررسی مدارک برخی از افراد که دارای شرایط ثبت‌نام نیستند و یا پس از برآورد هزینه‌ها به علت عدم تمکن مالی از ثبت‌نام منصرف می‌شوند.

آل‌بویه با ذکر نمونه‌ای بیان کرد: به عنوان مثال در بین دانشجویان کشور دوست و برادر افغانستان در سال 90 از مجموع 61 دانشجو 23 نفر و در سال 91 از مجموع 106 دانشجو 45 نفر و در سال‌جاری از مجموع 775 نفر دانشجوی افغانی تا این لحظه فقط سه نفر از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند.

این مسئول ابراز داشت: در هنگام فراخوان ثبت‌نام تمام شهریه‌های مورد نظر برای رشته‌های مختلف تحصیلی به اطلاع متقاضیان می‌رسد و همه می‌توانند شرایط و زمان‌بندی، رشته‌های تحصیلی، شهریه‌های تحصیلی و فرم‌های ثبت‌نام را در صفحه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در وب سایت دانشگاه به آدرس ikiu.ac.ir به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مشاهده کنند.

* تحصیل حدود یک هزار و 500 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه امام خمینی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که امروز از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود دارد، حدود یک‌هزار و 500 نفر دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 50 درصد این دانشجویان در بخش آموزش زبان فارسی مشغول تحصیل هستند.

آل‌بویه ادامه داد: این آمار در تاریخ دانشگاه بی‌سابقه بوده است زیرا به طور معمول بین 100 تا 200 دانشجو در بخش آموزش زبان فارسی داشته‌ایم و این عدد نشان‌دهنده افزایش این تعداد دانشجو است.

تگ ها مشکلات دانشجویان خارجی در ایران مشکلات مالی دانشگاه ها مشکلات مالی دانشگاه امام خمینی

پر بازدیدترین دانشجويان خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی