آئيننامه انتقال دانشجويان ايراني خارج از كشور- ميزان شهريه دانشجويان انتقالي
خبرگزاري فارس: متن كامل آئيننامه انتقال
دانشجويان ايراني خارج از كشور به داخل و ميزان شهريه دانشجويان انتقالي منتشر شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، متن كامل آئيننامه انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارج از كشور به دانشگاهها، مؤسسههاي آموزش عالي و مراكز پژوهشي داخل كشور كه با امضاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري اجرايي شده، به شرح ذيل است؛
مقدمه
اين آئيننامه با توجه به تجارب حاصل از اجراي آئيننامههاي قبلي به منظور تسهيل،تشويق و ترغيب به بازگشت دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارج از كشور در مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري به داخل كشور و امكان ادامه تحصيل آنان در دانشگاهها، مؤسسههاي آموزش عالي و مراكز پژوهشي داخل تدوين گرديده است.
الف-تعاريف؛
ماده1- واژههاي استفاده شده جهت اختصار به شرح ذيل ميباشد:
1-1- آئيننامه: آئيننامه انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارج از كشور به دانشگاهها، مؤسسههاي آموزش عالي و مراكز پژوهشي داخل كشور
1-2- وزارت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
1-3- مؤسسه: دانشگاه، مؤسسه آموزش عالي يا مركز پژوهشي داراي مجوز از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و يا وزارت
1-4- شورا: شوراي انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارج از كشور به مؤسسههاي داخل كشور
1-5- كميته: كميته منتخب وزير علوم، تحقيقات و فناوري
1-6- دانشجو: دانشجوي داراي تابعيت ايراني شاغل به تحصيل در يكي از دانشگاهها و مؤسسههاي آموزش عالي خارج از كشور
1-7- مأمور: كارمند رسمي دولت، عضو هيئت علمي و دانشجوي بورسيه كه از طرف وزارت، سازمان مستقل دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به حكم رسمي به ترتيب جهت مأموريتهاي محوله، فرصت مطالعاتي و تحصيل، به خارج از كشور اعزام ميشوند.
ماده2- شورا: شورا متشكل از 12 نفر به شرح زير است:
- معاون دانشجويي وزارت (رئيس شورا)
- معاون آموزشي وزارت يا نماينده تامالاختيار ايشان (حداقل مديركل)
- مديركل امور دانشجويان داخل (دبير شورا)
- مديركل بورس و امور دانشجويان خارج
- مديركل امور دانش آموختگان
- رئيس مركز همكاريهاي علمي و بينالمللي وزارت
- رئيس دانشگاه آزاد اسلامي يا نماينده تامالاختيار ايشان
- رئيس دانشگاه پيامنور يا نماينده تامالاختيار ايشان
- رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي يا نماينده تامالاختيار ايشان
- نماينده تامالاختيار سازمان سنجش آموزش كشور
- دو نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاهها، با انتخاب و حكم رئيس شورا
تبصره: جلسات شورا با حضور حداقل هفت نفر از اعضاي شورا رسميت مييابد.
ماده3- كميته: متشكل از 5 نفر به شرح زير است:
- معاون دانشجويي وزارت
- مديركل حوزه وزارتي
- معاون آموزشي وزارت
- معاون فرهنگي اجتماعي وزارت
- رئيس سازمان سنجش آموزش كشور
ب- شرايط انتقال؛
ماده4- شرايط عمومي:
1-4- معتبر بودن دانشگاه مبدأ از نظر اداره كل امور دانش آموختگان وزارت
تبصره: انتقال از ديگر دانشگاههاي خارجي كه مورد تأييد وزارت ذيصلاح آن كشور باشد فقط براي دورههاي كارداني و كارشناسي و به مؤسسههاي پيام نور، علمي كاربردي، غيردولتي-غيرانتفاعي و آزاد اسلامي امكانپذير است.
2-4- نداشتن منع قانوني براي ادامه تحصيل از نظر مقررات آموزشي وزارت و خدمت وظيفه عمومي
3-4- نداشتن بيش از يك سال وقفه تحصيلي در زمان تسليم تقاضا
4-4- دارابودن مدارك تحصيلي مقاطع قبلي مورد تأييد مراجع ذيصلاح
تبصره1: در صورتي كه مدارك تحصيلي مقاطع قبلي در خارج از كشور اخذ شده باشند، مدارك ديپلم و پيش دانشگاهي بايد توسط وزارت آموزش و پرورش تأييد و مدارك مقاطع بالاتر بايد توسط اداره كل امور دانشآموختگان وزارت ارزشيابي گردد.
تبصره2: دانشجوياني كه با ديپلم 3 ساله دوره متوسطه در هر يك از دانشگاههاي خارج از كشور مشغول به تحصيل شدهاند براي انتقال و ادامه تحصيل در هر يك از مؤسسههاي داخل، دارابودن و ارائه مدرك پيش دانشگاهي يا پايه چهارم دوره متوسطه الزامي است و چنانچه مدرك مذكور پس از ورود به دانشگاه مبدأ نيز اخذ شده باشد، بلامانع است.
ماده5- شرايط اختصاصي:
5-1- دورههاي كارداني و كارشناسي (پيوسته و ناپيوسته): گذراندن حداقل 12 واحد درسي اصلي با ميانگين كل حداقل 12 از 20 يا معادل آن.
5-2- دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته: گذراندن حداقل 6 واحد درسي اصلي (غير از واحدهاي جبراني) با ميانگين كل حداقل 14 از 20 يا معادل آن.
5-3- دورههاي كارشناسي ارشد پيوسته و دكتراي حرفهاي دامپزشكي: گذراندن حداقل 30 واحد درسي اصلي با ميانگين حداقل 13 از 20 يا معادل آن.
5-4- دوره دكتراي تخصصي: ثبت نام و اشتغال به تحصيل حداقل دو نيمسال تحصيلي به صورت حضوري يا نيمه حضوري در دانشگاه مبدأ و دارا بودن گزارش پيشرفت تحصيلي.
ج- تقاضاي انتقال؛
ماده6- نحوه ارائه تقاضا:
دانشجويان متقاضي واجد شرايط در كليه مقاطع تحصيلي، اعم از دانشجويان اعزامي با هزينه شخصي و همسر و فرزندان مأمور ميتوانند تقاضاي انتقال و مدارك مورد نياز (كه شرح آن در شيوهنامه اجرايي الحاقي ذكر گرديده) را از طريق تكميل تقاضانامه اينترنتي ارائه نمايند.
تبصره1: متقاضيان ميبايست مؤسسههاي را براي انتقال پيشنهاد نمايند كه:
- رشته تحصيلي آنان در همان مقطع تحصيلي در آن مؤسسه وجود داشته باشد.
- متناسب با وضعيت تحصيلي (معدل و محل اخذ مدارك تحصيلي مقاطع قبلي، معدل و تعداد واحدهاي گذرانده در دانشگاه مبدأ) و همچنين سطح دانشگاه مبدأ
- جزو نزديكترين مؤسسهها به محل سكونت دائمي (خود يا والدين) در داخل كشور باشد.
تبصره2: متقاضيان انتقال دورههاي كارشناسي ارشد و دكتري در صورت داشتن پذيرش از مؤسسات داخل در اولويت انتقال خواهند بود.
ماده7- زمان ارائه تقاضا:
ارائه تقاضا پس از اخذ گواهي و ريزنمرات رسمي از دانشگاه مبدأ امكانپذير است و براي انتقال در هر نيمسال تحصيلي بايد حداكثر تا يك ماه قبل از شروع آن نيمسال تحصيلي تقاضا ارائه شود.
د- پردازش تقاضاي انتقال؛
ماده8- نحوه بررسي و رسيدگي به تقاضاها:
پس از تشكيل پرونده براي متقاضيان انتقال (متقاضياني كه تقاضاي خود را از طريق تكميل تقاضانامه اينترنتي و يا به وزارت ارائه مينمايند) در دبيرخانه شورا اعتبار دانشگاه مبدأ و مدارك تحصيلي دانشجو مورد بررسي قرار گرفته و پرونده جهت تصميم گيري و تعيين دانشگاه مقصد در شورا مطرح ميگردد.
تبصره1: تقاضاي دانشجوياني كه شرايط آنها با اين آئيننامه تطبيق ندارد و داراي شرايط خاص باشند به تشخيص رئيس شورا در كميته قابل طرح، بررسي و تصميم گيري ميباشد.
تبصره2: تقاضا فقط براي همان مقطع تحصيلي كه دانشجو در دانشگاه مبدا مشخص به تحصيل بوده و با مقطع تحصيلي پايينتر (در صورت عدم منع قانوني مانند مقررات نظام وظيفه براي آقايان) قابل بررسي است.
تبصره3: بررسي تقاضا با ارائه تصوير مدارك تحصيلي قابل انجام است ليكن در صورت موافقت با انتقال در زمان ثبت نام، ارائه اصل مدارك تحصيلي دانشجو كه با مهر صحت صدور و تعلق توسط نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در كشور محل تحصيل تاييد رسمي شده، الزامي ميباشد.
تبصره4: در صورتي كه رشته تحصيلي دانشجو در هيچ يك از موسسههاي داخل كشور وجود نداشته باشد تقاضا براي انتقال به رشتههاي مشابه يا مرتبط با واحدهاي گذارنده دانشجو در دانشگاه مبدا و به نزديكترين موسسه به محل سكونت دائمي دانشجو در ايران قابل بررسي خواهد بود.
تبصره5: در صورتي كه دانشجو متقاضي تغيير رشته همزمان با انتقال باشد، تقاضا فقط براي تغيير رشته به يكي از رشتههاي تحصيلي مشابه و يا رشته تحصيلي مرتبط با واحدهاي گذارنده قابل بررسي ميباشد.
تبصره6: موسسات مورد تقاضاي دانشجو براي انتقال، بايستي همتراز با سطح دانشگاه مبدا و همچنين متناسب با وضعيت تحصيلي دانشجو باشد و در هر صورت شورا حتيالمقدور با در نظر گرفتن محل سكونت دائم دانشجو يا والدين نسبت به تعيين نزديكترين موسسه كه از نظر علمي و هم ترازي تطبيق داشته باشد براي انتقال اقدام مينمايد.
تبصره7: تقاضا دانشجويان دوره دكتري براي انتقال به موسساتي كه پذيرش اخذ نموده باشند در اولويت بررسي خواهد بود.
تبصره8: انتقال دانشجويان مقاطع مختلف تحصيلي كه درخواست خود را مستقيما به موسسه مورد نظر ارائه مينمايند، در صورت موافقت موسسه، از نظر وزارت بلامانع است.
هـ - شهريه؛
ماده9- ميزان شهريه تحصيلي دانشجويان انتقالي:
شهريه تحصيلي بر اي دانشجويان مقطه دكترا در تمام دانشگاههاي كشور بر اساس مصوبه هيئت امناي موسسه پذيرنده دريافت خواهد شد، شهريه دانشجويان با هزينه شخصي در دانشگاه هاي برتر كه هر دو سال يك بار توسط وزارت علوم انتخاب و معرفي ميشوند، براي مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد مطابق شهريه مصوب هيئت امناي دانشگاه و براي همسر و يا فرزند موامور در اين دانشگاهها، حداكثر تا 2 برابر شهريه نوبت دوم دريافت ميشود.
همچنين شهريه تحصيلي براي همه دانشجويان اعم از همسر و يا فرزند مامور و يا دانشجوي با هزينه شخصي براي مقاطع كارداني و كارشناسي پيوسته و ناپيوسته حداكثر تا 2 برابر شهريه نوبت دومو براي مقطع كارشناسي ارشد حداكثر تا 1و نيم برابر شهريه نوبت دوم خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، شهريه تحصيلي دانشجويان با هزينه شخصي در دانشگاههاي پيامنور، جامع علمي كاربردي و ساير دانشگاههاي وابسته در اين مقاطع، حداكثر تا 2 برابر شهريه ساير دانشجويان داخل پذيرفته شده در موسسه از طريق آزمون و براي همسر و يا فرزند مامور برابر شهريه ساير دانشجويان پذيرفته شده از طريق آزمون است.
شهريه تحصيلي دانشگاههاي غيردولتي و دانشگاه آزاد اسلامي براي همه دانشجويان اعم از همسر و يا فرزند مامور و يا دانشجوي با هزينه شخصي براي مقاطع كارداني و كارشناسي و كارشناسي ارشد برابر شهريه دانشجويان پذيرفته شده از طريق آزمون خواهد بود و تمام دانشجويان منتقل شده به واحدهاي بينالملل دانشگاهها در مناطق آزاد نيز بايد برابر با شهريه موسسه پذيرنده، شهريه تحصيلي پرداحت كنند.
تبصره 1: در صورت موافقت با انتقال همسر و يا فرزند مامور به هر يك از دانشگاههاي برتر و يا دانشگاههاي دولتي 50 درصد شهريه (حداكثر به ميزان شهريه نوبت دوم) توسط دانشجو و 50 درصد باقيمانده توسط وزارت به موسسه پرداخت ميشود.
تبصره2: پرداخت 50 درصد شهريه مندرج در تبصره 1 براي مواردي كه موسسه مستقيما نسبت به پذيرش و انتقال آنان اقدام مينمايد، منوط به ارسال گزارش پذيرش و ثبتنام آنها به دبير خانه شورا ميباشد.
تبصره3: استفاده از تسهيلات شهريه براي همسر و يا فرزند مامور (ذكر شده در تبصره1) در صورتي امكان پذير است كه شروع به تحصيل آنان در دانشگاههاي خارج از كشور در زمان ماموريت يا فرصت مطالعاتي و يا تحصيل همسر با والدين بوده و تقاضاي انتقال دانشجو نيز حداكثر 6 ماه پبش يا پس از اتمام ماموريت مامور با اتمام تحصيل دانشجو بورسيه ارائه شود.
و- ارزشيابي و تطبيق واحدهاي گذارنده دانشجو؛
ماده 10- ارزشيابي و معادلسازي واحدهاي درسي:
معادلسازي و تطبيق واحدهاي درسي بر عهده موسسه ميباشد و موسسه موظف است حداقل 30 درصد واحدهاي اصلي دانشجويان انتقالي دورههاي كارداني و كارشناسي كه در دانشگاه مبدا با حداقل نمره 12 گذارنده را معادل سازي نمايد.
تبصره: دانشگاههاي برتر ملزم به رعايت اين امر نميباشند.
ماده 11- محاسبه سنوات:
سنوات دانشجو صرفنظر از تاريخ شروع و طول زمان تحصيل در دانشگاه مبدا، صرفا متناسب با واحدهاي معادلسازي شده وي محاسبه و منظور ميگردد و ميانگين نمرات واحدهاي معادلسازي شده آنها نيز در ميانگين كل منظور ميگردد.
ز- نظارت بر حسن اجراي انتقال؛
ماده 12- انتقال و ثبت نام دانشجويان توسط موسسه:
موسسه موظف است نسبت به ثبت نام دانشجوياني كه با حكم انتقال توسط شورا به موسسه معرفي ميشوند اقدام نمايد و گزارش ثبت نام كليه دانشجويان انتقالي اعم از دانشجوياني كه با حكم شوراي انتقال معرفي ميشوند و دانشجوياني كه موسسه راسا نسبتا به انتقال و ثبت نام آنان اقدام مينمايد را حداكثر تا 2 ماه پس از ثبت نام به دبير خانه شورا ارسال نمايد.
ماده 13- لازم الاجرا بودن تصميمها و احكام صادره از طرف شورا:
كليه مصوبات بخشنامهها و احكام انتقال صادره در مقاطع مختلف تحصيلي توسط شورا يا كميته، براي همه موسسات لازم الاجرا ميباشد.
هر گونه تخلف از آئين نامه يا عدم اجراي مصوبات و احكام انتقال، تخلف اداري محسوب و وفق مقررات عمل ميشود. همچنين در خصوص تمديد و يا اعطاي مجوزها، تسهيلات و هر گونه خدمات به موسسات ابتدا عملكرد آنها در خصوص چگونگي اجراي آئيننامه بررسي و سپس تصميم مقتضي اتخاذ خواهد شد.
ماده 14-
فرآينده و گردش كار اين آئيننامه بر اساس شيوهنامه اجرايي الحاقي ميباشد اين آئين نامه در 14 ماده و 18 تبصره در تاريخ 89/9/29 به تاييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري رسيد و از تاريخ تصويب به مدت 4 سال لازم الاجرا ميباشد، ضمنا از تاريخ ابلاغ اين آييننامه كليه آئيننامهها و بخش نامههاي قبلي انتقال فاقد اعتبار ميباشد.