پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی          21 دی 1392 - 11 January 2014


 درخواست نمایندگان 3 استان از وزارت علوم و دانشگاه های برخوردار منشأ توسعه آموزش عالی



نخستین نشست مشترک وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نمایندگان استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در محل وزارت علوم به منظور توسعه آموزش عالی براساس آمایش سرزمین، برگزار شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرگزاری مهر، در ابتدای این جلسه، مجتبي صدیقی - معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان پس از ارائه توضیحاتی درباره ساختار این سازمان، گفت: سیاست کلی اين سازمان در این دوره، افزایش کمیت، شفافیت بیشتر در کارها، عدالت در توسعه و توزیع امکانات، قانون گرایی و دفاع از حیثیت آموزش عالی به طور خاص است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره قبل، سه هزار نفر بدون آزمون وارد دوره دکتری شده اند، ادامه داد: وزارت علوم به تعهدات قبلی خود پایبند است ولی در حال حاضر داوطلبان بورس داخل و بورس خارج باید از طریق رقابت در آزمون وارد این دوره ها شوند و تبدیل بورس خارج به داخل هم غیر ممکن است.

سپس ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور طی گزارشی، وضعیت ورودی های سه استان خراسان رضوي، شمالي و جنوبي را خوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع 31 استان کشور، خراسان جنوبی در دوره های روزانه کنکور سراسری، دارای رتبه 2 کشوری، خراسان رضوی دارای رتبه 14 کشوری و خراسان شمالی دارای رتبه 7 کشوری و در کنکور کارشناسی ارشد، رتبه خراسان جنوبی 2 ، خراسان رضوی 4 و خراسان شمالی 30 است.

در ادامه اين نشست، وحيد احمدی - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نيز گزارشی از چگونگی توزیع مراکز رشد و پژوهش و میزان تولید علم در اين سه استان ارائه و تاکید کرد که سیاست وزارت علوم، توسعه فناوری و مراکز رشد است و این امر باید بر اساس آمایش سرزمین صورت گیرد و سیاست کلان وزارت علوم، آمایش پژوهش و فناوری در کشور است.

محمد حسين امید - معاون اداری، مالی وزارت علوم نیز بر توزیع عادلانه اعتبارات تاکید کرد و سیاست وزارت علوم را توزیع اعتبارات ستاد برحسب شاخصها و ساماندهی نیروی انسانی دانست.

حسين سالار آملی - قائم مقام وزير علوم و رئيس مركز همکاری های علمی بین المللی در گزارش خود، عدم وجود دانشگاههای ایران در لیست 500 دانشگاه اول دنیا را کمبود و نبود ارتباطات علمی بین المللی دانست و گفت: سیاست ما بازتعریف و سازماندهی روابط علمی بین المللی و محور آینده، توسعه دیپلماسی علم و فناوری است.

در ادامه این نشست، جعفر میلی منفرد - معاون آموزشی وزارت علوم، گزارشي تفصیلی از وضعیت آموزش عالی در هر سه استان را ارائه و تاکید کرد که اهم سیاستهای اجرایی وزارت توجه به محوریت و اجرای آمایش در آموزش عالی و برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی مبتنی بر آن است.

وی همچنين توجه به رویکرد گسترش و تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفیت و تغییر رویکرد آموزش عالی از عرضه گرایی به ماموریت گرایی و توجه به رویکرد تمرکز زدايي را از دیگر سیاستهای اجرایی برشمرد.

معاون آموزشي وزير علوم در این نشست، متناسب سازی پذیرش دانشجو در راستای نیازهای کشور، توسعه ماموریت گرایی تخصصی، حرفه ای و کاربردی در آموزش عالی و بهره گیری از ظرفیت استانها و مناطق مختلف کشور در توسعه آموزش عالی را مهمترین راهکارهای در نظر گرفته شده برای توسعه آموزش عالی کشور دانست.

همچنين نمایندگان مردم در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی پس از استماع سیاستهای کلان و وضعیت موجود آموزش عالی در استان خود، مسائل و مشکلات آموزش عالی منطقه و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و برای حل آنها براساس پتانسیل های کمی و کیفی این استان ها، ابراز امیدواری کردند.

پیشنهادهای نمایندگان استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی حول این محورها اعلام شد: تناسب میان رشته های کاردانی و کارشناسی، ارائه مجوز رشته دامپزشکی در شهرهایی که دامداری در آنها پررونق است، ایجاد شعبه دانشگاه های بزرگ در شهرستانهای استان، ایجاد هیات امنای مشترک برای سه استان، استفاده بهینه از پژوهشکده زعفران، توسعه دانشگاههای دولتی برای رسیدن به شاخص های کشوری، توجه ویژه به خراسان شمالی و توزیع دانشگاهها در شهرستانها، تبدیل مجتمع های آموزش عالی با ایجاد دانشکده های جدید به دانشگاه، تبدیل دانشگاههای موجود به قطب کشاورزی، ایجاد رقابت سالم در شهرهای استان، افزایش فضای امید و نشاط و اعتماد به نفس در دانشجویان و استفاده بهینه از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان.

رضا فرجی دانا - وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع بندی دیدگاه ها و نظرات اين نشست ضمن تشکر از حضور نمایندگان ملت در وزارت علوم، گفت: در آنچه مطلوب حوزه آموزش عالی است، به هیچ وجه نباید از ایده آل ها کوتاه بیاییم و در راه بلندی که در پیش داریم، باید حتی یک گام به جلو را هم غنیمت بشماریم و برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم که بهترین تصمیمها اتخاذ و مزیت های منطقه ای لحاظ و شاخصهای علمی و متقن در نظر گرفته شود.

وزیر علوم، با تاکید بر اینکه نداشتن یک الگوی جامع در آموزش عالی کشور راه پیشرفت ما را ناهموار کرده است، اظهار داشت: در حال مطالعه جدی هستیم که دانشگاههای برخوردار را منشأ توسعه آموزش عالی سازیم.

فرجی دانا ابراز امیدواری کرد که با داشتن دیدگاهها و نظرات نمایندگان مجامع استان ها و همفکری و همکاری آنان، سند آمایش سرزمین وزارت علوم هرچه سریع تر در خدمت توسعه آموزش عالی کشور قرار گیرد.


تگ ها موسسه آموزش عالی آموزش عالی موسسات آموزش عالی مصوبات آموزش عالی

پر بازدیدترین موسسه آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی