پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالیارسال شده در   27 دی 1392 - 17 January 2014


توفیقی :هیات‌های امنای دانشگاه‌ها باید وحدت رویه داشته باشند

مشاور عالی وزیر علوم در نشست روسای کمیسیونهای دایمی هیات های امنای دانشگاهها و مراکز پژوهشی با اشاره به نقش و جایگاه هیات های امنا گفت : هیات امنا رکن اصلی آموزش عالی است و کمیسیونهای دایمی نیز مهمترین جایگاه تصمیم سازی برای هیات امنا هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر جعفر توفیقی اظهار داشت: هیات های امنای دانشگاه در یک سری اصول و قواعد بنیادی مشترک هستند و باید وحدت رویه داشتند ولی در بسیاری از امور دیگر باید مستقل و متناسب با موسسه خود تصمیم گیری کنند برای مثال نباید نحوه ارتقای عضو هیات علمی یک دانشگاه در حال توسعه شهرستانی با دانشگاههای برتر کشور یکسان باشد.

وی با اشاره به بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم و ماده 20برنامه پنجم توسعه که تصویب آیین نامه های اداری مالی دانشگاهها و پژوهشگاهها را منحصرا در اختیار هیات های امنا قرار داده است ، این موضوع را نشانه اوج اعتماد نظام جمهوری اسلامی به نهاد های علمی و آموزشی بیان کرد.

مشاور عالی وزیر علوم با اشاره به اینکه هیات های امنا برای ایفای صحیح نقش خود باید با ویژگی‌های دانشگاه مطلوب آشنا شوند گفت : دانشگاه علمی در سه بعد علمی ، فرهنگی و اجتماعی رسالت دارد .در بعد علمی وظیفه دانشگاه مطلوب روشن است که تربیت نیروهای متخصص و تولید دانش روزآمد است.

وی افزود : وظیفه دانشگاه مطلوب در بعد فرهنگی تربیت نیروهای آزاد اندیش ، نواندیش ، انتقادگر و معتقد به کار گروهی است تا حدی که محققان نیز خود انتقادی را فرابگیرند و ضعف ها و آسیب ها ی کار خودرا بیان کنند.

توفیقی گفت : در بعد اجتماعی دانشگاه مطلوب باید نسبت به جامعه مسئول و همدل و همزبان مردم باشد و علم را باید از حالت انحصاری نخبگان دانشگاهی خارج کرده و وارد درون جامعه برد و وارد شیوه زیست مردم کرد .نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید بازتاب مسائل و مشکلات جامعه باشد.

وی با تاکید براینکه در بعد پژوهش دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه و در خدمت مردم باشد گفت از نظر نظام مدیریت دانشگاه باید هوشمند و دانشگاه باید سازمان دانش محور و دارای نظام خود ارزیابی باشد به گونه ای که سایر سازمانها و دستگاهها سبک‌های جدید مدیریت هوشمند را از دانشگاههای ما اخذ کنند.

مشاور عالی وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشگاه نتواند برای تعالی و ساماندهی خود اقدام کند نهادهای دیگری از بیرون به خود اجازه خواهند داد در امور دانشگاه دخالت کنند.

دکتر توفیقی با ذکر اینکه دانشگاه نهاد ظرفیت ساز و توانمند ساز است تاکید کرد: وزارت علوم باید وزارت کارآفرین، ظرفیت ساز و توانمند ساز باشد نه اینکه به شکل متمرکز برای دانشگاهها عضو هیات علمی جذب کند یا دانشجوی دکتری پذیرش کند .

مشاور عالی وزیر علوم گفت : دردانشگاه مطلوب وظیفه استاد آموزش و توزیع دانش به دانشجو نیست بلکه ایجاد محیط های یادگیری است که دانشجو بتواند در آن تولید فکر و اندیشه کند و توانایی انتقاد کردن داشته باشد.

وی اظهار داشت : اعضای هیات علمی باید شیوه های جدید و نوین تدریس را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در این زمینه کار پژوهشی صورت بگیرد و بهترین روشها جایگرین شیوه های گذشته شود.

دکتر توفیقی گفت: دانشگاه مطلوب تقاضا محور و ماموریت محور است و نظام پژوهش آن نیز در جهت انجام پژوهش های آینده نگر حرکت می کند ، همچنین دانشگاه مطلوب، چابک ، منعطف و پاسخگو به محیط و مسئولیت پذیر است.

مشاور عالی وزیر علوم تاکید کرد : نگاه هیات‌های امنا به آیین نامه ها و قوانین باید تسهیل گری ودر جهت ایجاد نوآوری و خلاقیت باشد البته باید بسترهای قانونی هیات های امنا متنوع و متفاوت بوده و در همه کشور یکسان نباشد تا ویژگیهای خاص دانشگاهها و مراکز پژوهشی نیز مورد لحاظ قرار گیرد.

وی نیاز دانشگاهها به داشتن "دفاتر ارزیابی کیفیت" را ضروری دانست و گفت : در دنیا نظامهای مختلف تضمین کیفیت تدوین شده است و وجود این نظامها در دانشگاهها در رتبه بندیهای جهانی نقش مهمی دارد.

تگ ها هیئات آمنه دانشگاه ها دانشگاهها اخبار دانشگاهها آموزش عالی کشور

پر بازدیدترین موسسه آموزش عالی

اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت