پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی          01 بهمن 1392 - 21 January 2014


 فانی :

راهی جز تقویت آموزش و پرورش برای توسعه پایدار در کشور وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر به دنبال کاهش فرار مغزها و توسعه پایدار هستیم و می خواهیم نسل آینده، کشور را حفظ کند، راهی جز تقویت آموزش و پرورش نداریم.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: ایرنا، علی اصغر فانی عصر دوشنبه در نشست با فرهنگیان کرمان افزود: منظور آموزش و پرورشی است که هویت دینی و ملی دانش آموزان را تقویت کند و این ممکن نیست مگر با داشتن معلمانی که پژوهشگر، پرسشگر و منتقد باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر فرهنگی در مجموعه آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند، اظهار کرد: این نوید را به دست اندرکاران و مسوولان کشور می دهیم که آماده ایم نسل آینده را به خوبی تربیت کنیم.

وی گفت: در دولت یازدهم اعتقاد داریم که زبان مواجهه با معلم باید زبان تکریم، تواضع، ادب و احترام باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یک اصل شناخته شده در دنیا وجود دارد مبنی بر این که سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار است.

وی گفت: خیلی از کشورها سرمایه های مختلفی دارند و بانک جهانی سرمایه کشورها را به سه بخش سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و سرمایه طبیعی یا زیرزمینی تقسیم کرده که سرمایه انسانی مانند نیروی تحصیلکرده متخصص و متعهد است که می توانند برای مواد خام ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی بیان کرد: بانک جهانی به عنوان یک شاخص اعلام می کند هر کشوری که سهم سرمایه انسانی بیشتری داشته باشد این کشور توسعه یافته است برای مثال ژاپن 80 درصد سرمایه انسانی، 2 درصد سرمایه طبیعی و 18 درصد سرمایه فیزیکی دارد.

فانی گفت: براساس اعلام بانک جهانی سرمایه انسانی کشورهای تولیدکننده مواد خام حدود 36 درصد است و در کشور ما متاسفانه 34 درصد است.

وی تصریح کرد: اگر این تقسیم بندی را بپذیریم و شاخص توسعه یافتگی را بالا بودن سرمایه انسانی بدانیم نقش دانشگاه ها و آموزش و پرورش روشن می شود.

وی آموزش و پرورش را زیرساخت منابع انسانی هر کشور توصیف کرد و گفت: آموزش و پرورش یک نهاد ارزشمند و ممتاز در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش کارکردهای مختلفی دارد که یکی از کارکردهای آن انتقال فرهنگ به نسل آینده است.

وی تصریح کرد: انتقال فرهنگ دینی و ایرانی ما باعث می شود شهروند ایرانی هویت یابد و وقتی شهروند ما هویت پیدا کند خیلی از مشکلاتی که بر کشور ما عارض شده حل می شود.

وی سپس با اشاره به درخواست های شماری از مدیران و معلمان حاضر در این نشست گفت: افزایش آموزش های ضمن خدمت و ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی به اتفاق از خواسته های حاضران در این نشست بود.

فانی تاکید کرد: چهار سیاست را در سال 93 دنبال می کنیم که ساماندهی نیروی انسانی یکی از این سیاست هاست و زیبنده آموزش و پرورش کشور نیست برخی مناطق به لحاظ نیروی انسانی متورم و مناطق دیگر با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه باشند.

وی گفت: در بسیاری از شهرهای محروم استان کرمان میانگین سابقه خدمت همکاران زیر 5 سال است که نشان می دهد در این سال ها در ساماندهی نیروی انسانی به نیروهای بومی توجه لازم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم کشور را به بوم هایی تقسیم و نیروهای مورد نیاز هر بوم را از همان بوم تامین کنیم تا در آینده آموزش و پرورش از تورم نیرو در یک بخش و کمبود نیرو در بخش دیگر رنج نبرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به درخواست برخی از حاضران مبنی بر این که اولویت استخدام آموزش و پرورش با فرزندان فرهنگیان باشد، ضمن تایید این خواسته، گفت: این کار نیاز به قانون دارد و بدون تصویب مجلس برای آموزش و پرورش امکان چنین کاری وجود ندارد.

وی افزود: طبق قوانین کشور هر استخدام در آموزش و پرورش باید به اطلاع آحاد نهادهای کشور برسد و ما این پیشنهاد را در قالب یک لایحه به مجلس می بریم تا ببینیم نمایندگان درباره این خواسته که سالها در آموزش و پرورش مطرح است چه تصمیمی می گیرند.

اجرای شتابزده نظام آموزشی 6-3-3 موضوع دیگری بود که هم برخی فرهنگیان در این نشست مطرح و هم وزیر آموزش و پرورش آن را تایید کرد.

فانی گفت: همین الان که شش سال ابتدایی با شتابزدگی اجرا شده می بینید چه اتفاقاتی افتاده و چه مشکلاتی بوجود آورده است.


*کارهای غیر متعارف در آموزش و پرورش

وی کمبود و نبود نیروی انسانی برای ششم ابتدایی و کمبود فضای آموزشی را از جمله این مشکلات برشمرد و اضافه کرد: کارهای غیرمتعارفی در این سال ها در آموزش و پرورش انجام شده که وارد بحث آن نمی شوم و شما در مدرسه با این موارد آشنا هستید.

وی بیان کرد: یک بحث این است که 6 سال اول را به دو دوره سه سال تقسیم کنیم که به لحاظ تربیتی منطقی تر است اما به امکانات، تجهیزات، فضای آموزشی و برنامه ریزی نیاز دارد که تلاش داریم در یک برنامه ریزی آن را اجرا کنیم.

فانی با اشاره به موضوع تعطیلی پنجشنبه ها که از سوی اکثر نمایندگان فرهنگیان کرمان در این نشست مطرح شد، گفت: این موضوع انعکاس خبری در روزنامه ها و رسانه ها داشت ولی آن چیزی نیست که در حال برنامه ریزی است.

وی افزود: در همین نشست برخی همکاران بر تعطیلی پنجشنبه ها تاکید داشتند و برخی نیز اظهار کردند حجم کتابها بیش از ساعات تدریس است، در متوسطه دوم وقتی 5 روز شدیم بدون تجدید نظر محتوایی و کاهش سرفصل دروس برخی روزها تا 8 ساعت درس می دهیم معلمان با تجربه ای که دارند، بگویند 2 ساعت آخر یادگیری به چه سمتی می رود و تا چه حدی است.

وی تصریح کرد: وقتی قرار است طرحی در کشور اجرا شود باید برنامه ریزی درسی، فضای آموزشی، آیین نامه های آموزشی و پرورشی و آموزش ضمن خدمت با هم دیده شود.

فانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در حال مطالعه و برنامه ریزی روی تعطیلی پنجشنبه هاست که آیا می توان تصمیم مناسب تری بگیرد.

وی افزود: وقتی بحث مطالعه، پژوهش، برنامه ریزی و تحقیق مطرح می شود خیلی زود می خواهند یک بحث مفصل و عمیق را خبری کنند اما یک خط خبر پیام ما را نمی رساند.

وی گفت: فرهنگیان درباره تعطیلی پنجشنبه ها نگران نباشند وزارت آموزش و پرورش از افراد کارشناس که عاقل و عقل ورز هستند به جای تبلیغات کار را دنبال و به خوبی برنامه ریزی می کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین یکی از اقدامات نادرست در سال های گذشته را توسعه بی رویه مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ذکر کرد و افزود: این توسعه در مدارس خاص باعث کم انگیزگی دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس دولتی شده است.

وی بیان کرد: شورای آموزش و پرورش تحقیقی را بروی تنوع مدارس در دست انجام دارد.

وی ادامه داد: لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس ارسال می شود و امیدواریم با ارایه این لایحه که همکاران ما در حال تدوین آن هستند بتوانیم حقوق حقه معلمان را به آنان تقدیم کنیم.

فانی گفت: معتقدیم برای معلمان ابتدایی که تلاش بیشتری انجام می دهند باید فوق العاده بیشتری پیش بینی کنیم که پیشنهاد آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دادیم و اگر بتوانیم آن را به تصویب برسانیم در حکم آنان وارد می کنیم.

وی سیاست دوم وزارت آموزش و پرورش را توسعه مشارکت ها شامل دانش آموزان، معلمان، اولیا و مردم برشمرد و افزود: صرف اتکا به بودجه دولتی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کافی نیست و احکامی در بودجه 93 به ضورت لایحه تقدیم مجلس کردیم که امیدواریم از سال آینده نسبت به توسعه مشارکت در همه زمینه ها گام های موثری برداریم.

*مدیر مدرسه نباید کارپرداز باشد

وی سومین سیاست را ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی خواند و گفت: مدیر در هر مدرسه نماینده وزیر آموزش و پرورش است و اختیارات و توانمندی مدیر مدرسه باید افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدیر نباید کارپرداز مدرسه باشد بلکه یک رهبر آموزشی است یعنی شخصیتی که قدرت نفوذ در همکاران و اختیاراتی در حد تصمیمات مدرسه دارد.

وی تاکید کرد: فعالیت های مدرسه باید محدود و عمیق شود و سال 93 فرهنگیان شاهد خواهند بود که مدیریت مدارس با رویکرد جدید، اختیارات و کیفیت بیشتر کارش را شروع می کند.

وی گفت: البته ممکن است برخی از مدیرانی که امروز در این نشست حضور دارند سال آینده در خدمتشان نباشیم اما هر کسی مدیر باشد باید با رویکرد جدید کار کند.

فانی، عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش و افزایش بهره وری را چهارمین سیاست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: در لایحه تقدیمی دولت به مجلس بیش از 19 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آموزش و پرورش در سال 93 پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بودجه کشور 11 درصد رشد داشته است و نشان می دهد شخص رییس جمهوری و هیات دولت نسبت به آموزش و پرورش عنایت خاصی دارد اگر چه رییس جمهوری گفته است اگر گشایشی در بودجه کشور شود عنایت بیشتری به آموزش و پرورش خواهند داشت ولی از همین بودجه باید بهره وری بیشتری داشته باشیم.

فانی در این نشست خطاب به فرهنگیان گفت: همه مطالبی که توسط نمایندگان فرهنگیان مطرح شد را نوشتم اگرچه با این موارد آشنا بودم و هستم زیرا من از جنس خودتان هستم و تا شش، هفت ماه قبل در مدرسه درس می دادم و از این که بخشی از مسائل آموزش و پرورش را از زبان شما شنیدم خوشحال هستم.

وی افزود: اگر به بعضی از خواسته هایی که در این جلسه عنوان شد نپرداختم دلیل بر بی توجهی نیست زیرا این طور نیست که وزیر هر تصمیمی بگیرد فردا اجرایی شود، کشور بخش های مختلف و قوانین و قواعدی دارد و ضوابطی بر آن حاکم است برخی خواسته ها به مصوبه مجلس، مصوبه هیات دولت یا موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیاز دارد.

پیش از سخنرانی وزیر آموزش و پرورش شماری از فرهنگیان نواحی یک و دو شهر کرمان به نمایندگی از بقیه درباره مسائل و مشکلات این حوزه مطالبی را بیان و درخواست ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

تگ ها توسعه پایدار در کشور توسعه پایدار اخبار علمی و فرهنگی

پر بازدیدترین موسسه آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی