پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          10 بهمن 1389 - 30 January 2011

نمایشگاه اختراعات مسلمانان در نیویورک


تهران - حیات

نمایشگاه نیویورک1001 اختراع، دستاوردهای عصر طلایی مسلمانان را به نمایش گذاشته که در مدارس غرب چیزی در مورد آن گفته نمی‌شود و تفکر منفی در مورد مسلمانان را که توسط اسلام ستیزان غربی شایع شده به چالش می کشد.   
به گزارش حیات ، نمایشگاه جدید نیویورک 1001 اختراع، نمایشگاهی است که میراث مسلمانان در جهان امروز را در "سالن علوم ملکه نیویورک" به نمایش گذاشته است.این نمایشگاه، دستاوردهای عصر طلایی تمدن مسلمانان را به نمایش گذاشته است که در مدارس غرب چیزی در مورد این دستاورها آموزش داده نمی‌شود.
صفحه نمایش لمسی یک اتاق خانوادگی را نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان می‌توانند درخواست کنند برای انتخاب و بازدید اختراعات دوران طلایی مسلمانان که 1000 سال، بین قرن‌های 7 تا 17 میلادی به درازا کشیده است.
آنچه که جذاب و مورد توجه است اختراعات کهن مانند یک دوربین قدیمی است، که به گفته یکی از بازدید کنندگان علاقمند به عکاسی، این دوربین و تاریک خانه، راه عکاسی مدرن امروزی را هموار کرده است.
این بازدیدکننده گفت: من تا حالا این موضوع را نمی‌دانستم اما اکنون درباره فرهنگ مسلمانان آسیا، آفریقا و بخش‌های جنوبی اروپا چیزهای زیادی یاد گرفتم.
تالار علوم نیویورک اولین ایستگاه تور آمریکائی‌ها بعد از استقرار در لندن و استانبول بود که 800000 بازدیدکننده داشت.
جلوه‌های نمایشگاه، بازدیدکنندگان را نه تنها با توضیح چگونه اختراعات علمی کار می‌کنند، مجذوب می‌کند بلکه کلیشه‌های منفی در مورد مسلمانان را که توسط اقدامات منفور اسلام ستیزان غربی شایع شده بود را به چالش کشیده است و این واکنشی است به گزارش "مرکز تحقیقات پیو" در سال 2009 که عنوان داشت؛ 38 درصد آمریکائی‌ها می‌گویند دین اسلام خشونت را بیشتر از دیگر دین‌ها ترویج می‌کند.
نمایشگاه این کلیشه که مسلمانان با خشونت عجین هستند را نیز فرو ریخت. با مطلع شدن بازدیدکنندگان از میراث غنی فرهنگی مسلمانان، این نمایشگاه همچنین روایت‌هایی که در مورد عقاید شرقی شکل گرفته بود را خنثی کرد. این روایت‌های غربی، که به خاطر بد جلوه دادن تمدن شرقی مورد انتقاد است، تمدن شرق را به عنوان کمتر نوآور بودن و عموما در تضاد با فرهنگ غرب معرفی می‌کند. این دیدگاه قرن‌هاست که در غرب مسلط شده است. دستاوردهای علمی عصر طلایی اسلام برای همه حیرت‌آور است. این اولین باری است که بعضی از مسلمانان آمریکائی درباره این اختراعات چیزهایی یاد می‌گیرند در حالیکه از آن دوران چیزی در مدارس غرب آموزش داده نمی‌شود.
در حالیکه عصر تاریخی که توسط نمایشگاه پوشش داده شده عصر طلایی تمدن مسلمانان است، از همین دوره به عنوان قرون سیاه اروپائی‌ها یاد می‌شود.
این اختلافات تمدن غرب و تمدن اسلامی در فیلم کوتاه 1001 اختراع و کتابخانه اسرار که به معرفی نمایشگاه می‌پردازد، نمایش داده شده است  که بینندگان را به یک سفر برای ملاقات با دانشمندان و مهندسان عصر طلایی اسلام می‌برد. این فیلم جایزه بهترین فیلم آموزشی را در جشنواره کن 2010 به دست آورد.
همانطور که آنها در سراسر تالار نمایشگاه که با پس زمینه ارغوانی و طلایی مزین شده است قدم می‌زنند، بازدیدکنندگان در بخش مرکزی نمایشگاه یک نسخه 20 فوتی یک ساعت آبی قدرتمند که توسط الجزاری اختراع شده را می‌بینند و در کنار ساعت یک نمونه معلق از یک هواپیما که توسط مخترع قرن 9، عباس بن فیرناس طراحی شده دیده می‌شود. عده‌ای بن فیراس را اولین کسی می‌دانند که در زمینه پرواز اولین تلاش‌های علمی را انجام داده است. با این وجود یکی دیگر از اختراعات جالب موجود در این نمایشگاه طراحی یک کشتی است که توسط دریاسالار مسلمان چینی ژنگ هی در قرن 15 مورد استفاده قرار گرفته است. وسعت این کشتی بزرگتر از یک زمین فوتبال است.
نمایشگاه بر دانشمندان و مخترعان غیر مسلمان از قبیل میامونید، فیریکدان یهودی قرن12 از کوردوبای اسپانیا، که با فلاسفه مسلمان همکاری می‌کرد نیز تمرکز می‌کند. جایگاه او در نمایشگاه نشان می‌دهد که مشارکت میان فرهنگی موفقیت‌آمیز دانشمندان به بعضی از بزرگترین ساخته‌های تاریخ منجر شده است. این همکاری‌های تاریخی همچنین منعکس کننده این واقعیت است که اختراعات عصر طلایی مسلمانان بر دانش پیشینیان خود از روم باستان و یونان باستان تکیه داشته است و کار دانشمندان مسلمان نیز بعدها مورد استفاده مخترعین اروپایی در طول دوره رنسانس قرار گرفته است.
این ارتباطات میراث غنی دستاوردهای علمی مشترک بشریت را اثبات می‌کند.
نمایشگاه 1001 اختراع، ابتکاری است بر پایه علوم، تکنولوژی و تمدن که توسط یک سازمان غیرانتفاعی و غیرمذهبی بریتانیایی در نیویورک تا آوریل برپا خواهد بود. ایستگاه بعدی آن قبل از اینکه در سال 2012 به موزه ملی جغرافیا در واشنگتن دی سی برود، "مرکز علوم کالیفرنیا" در لس آنجلس خواهد بود.

بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌آموزند که ما می‌توانیم با نگاه به گذشته تفاوت‌های امروز بین شرق و غرب را ببینیم چرا که تاریخ به ما نشان می‌دهد که بزرگترین اختراعات علمی که هنوز مورد استفاده هستند نتیجه مشارکت دانشمندان همه جهان بوده‌اند.

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی