پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روزارسال شده در   12 بهمن 1389 - 01 February 2011

افزایش استفاده ویترینی از دختران و زنان استخدام به شرط کشف حجاب!

با نگاهی به گوشه و کنار شهرها می توان مصادیق متعدد سوء استفاده ها ابزاری از زنانی را دید که در محیط هایی متضاد با شأن و منزلت واقعی شان مشغول به کارند. رویکرد حاکم در به کارگیری دختران و زنان در شرکت ها و دفاتر خصوصی و نگاه ویترینی به آنان در تضاد آشکار با فرهنگ اسلامی-ایرانی است. به گزارش خبرگزاری حیات، رخ دادن چنین اتفاق هایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه ما، که در آن زن ستون سلامت اخلاقی، روانی و اجتماعی بوده و مرد از دامان او به معراج می رود، توجیه ناپذیر است. بنگاه های معاملاتی و مشاوران بزک کرده! اگر گذارتان به بنگاه های معاملات ملکی که در نقاط مرکز به بالای شهر وجود دارند، افتاده باشد حتما با دختران و خانم هایی بزک کرده و با ظواهر انچنانی روبرو شده اید که برای نشان دادن منازل فروشی و یا اجاره ای، مشتریان را همراهی می کنند! این در حالی است که پیش از این خانم ها از حضور در مکان هایی چون بنگاه ها که جوی خاص و مردانه دارند خودداری می کردند. اما طی یک سال گذشته، دختران جوان و یا زنان در چنین محل هایی مشغول به کار شده و تمام ساعات روز را در آن به سر می برنند! فروشنده های خانم؛ ابزاری برای فروش بیشتر فروشگاههای لباس و یا سایر اقلام مصرفی از دیگر محل هایی هستند که از خانم ها به عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده می شود. با ورود به این مکان ها، دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده می شوند که با چرب زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند. کارفرما ها هم کسانی هستند که با کمترین حقوق، نیروهای خانم را به کار گرفته اند با این هدف که هم بیشتر از آقایان کار می کنند و هم باعث فروش بیشتر اجناس و اقلام فروشگاه می شوند. پشت پرده این استثمار از سوء استفاده های دیگر کارفرمایان از کارکنان خانم فروشگاه هایشان حکایت دارد. پشت پرده ای که با تحقق اهداف آن، تنها زنان متضرر شده و حقوق انسانی، اخلاقی و حتی مادیشان لگدمال می شود. آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری از دیگر محیط های کاری که روابط بین همکاران مرد و زن دور از شئونات اسلامی و اخلاقی است، آژانس های مسافرتی است. خانم هایی که در این محیط های حضور دارند غالبا ملبس به پوشش های نامناسب بوده و روابط دور از فرهنگ اسلامی-ایرانی در میان کارکنان موج می زند. در کنار این آژانس ها، تورهای مسافرتی را هم باید قرار داد و خانم هایی که به عنوان لیدرهای تور همراه مسافران می شوند! تا کسی با این تورها همراه نباشد به عمق این سوء استفاده بزرگ پی نمی برد. به طور کلی محتوای خود تورها نیز سرشار از موارد غیر اخلاقی است. تورهایی که به دلیل رعایت نکردن حجاب و اخلاقیات، اکثر خانواده از حضور در آن ها خودداری می کنند ولی کماکان برگزار شده و کارکنان آژانس های هواپیمایی نیز آن ها را همراه می کنند. استخدام در شرکت های خصوصی به شرط کشف حجاب! در صورتی که به یکی از شرکت های خصوصی به ویژه در شمال شهر تهران مراجعه کنیم با کمال تعجب خانم هایی بی حجاب را می بینیم که مشغول کار اند و بیننده شاید در برخود اول از خاطر ببرد که این شرکت در ایران فعالیت می کند. با تحقیق بیشتر مشخص می شود که این شرکت های خصوصی که فعالیت شان بیشتر در زمینه بازرگانی است به بهانه اینکه با بازرگانان سایر کشورها رفت و آمد دارند از کارمندان ایرانی خود نیز خواستار ظاهر غیر ایرانی و اسلامی هستند. در اکثر این شرکت ها کشف حجاب شرط اول استخدام است و کارفرمایان حقوق ها بیشتری را در ازای حراج عفاف در اختیار کارکنانشان قرار می دهند. پاساژهای علاءالدین، رضا و پایتخت از دیگر کارفرماهایی که به تازگی برای فروش بیشتر دست به دامن دختران جوان با آرایش های زننده و دور از شأن شده اند، برخی کسبه پاساژهای علاء الدین، رضا و پایتخت هستند که کارشان فروش موبایل، کامپیوتر و قطعات است. این پاساژها که پیش از این دارای محیطی کاملا مردانه بود با حضور خانم های بدحجاب و دارای آرایش نامناسب رنگ دیگری به خود گرفته است. به گفته پیمان- یکی از کسبه پاساژ پایتخت- حضور فروشندگان دختر و خانم باعث افزایش فروش کسبه و رونق بازار موبایل و کامپیوتر شده است! حربه تبلیغاتی: ظاهر آراسته و روابط عمومی عالی! عباراتی چون «حسابدار باسلیقه»، «منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا» و «خانمی با ظاهر آراسته جهت کار» در بیشتر آگهی های استخدام موجود در روزنامه های کثیرالانتشار دیده می شود که نشانگر همان نگرش ابزاری نسبت به زنان است. در چنین محیط هایی زن نه به عنوان نیروی کار، بلکه تنها با هدف جلب توجه و جذب مشتری مورد استفاده قرار میگرد. نظام سرمایه داری و استفاده ابزاری از زنان دکتر مصطفی اقلیما متخصص مسائل و آسیب های اجتماعی معتقد است: استفاده ابزاری از زنان در محیط های کار در کشورهای در حال توسعه بسیار مشهود است. با توجه به اینکه زنان نیروهای کار ارزان تری نسبت به مردان بوده و انرژی بیشتری در کارشان صرف می کنند، استخدام آنها از سوی کارفرمایان با استقبال بیشتری روبرو می شود. بنابر اظهارات اقلیما ، تداوم نظام سرمایه داری در افزایش مصرف بوده و این افزایش نیز در گرو تبلیغاتی است که جوامع سرمایه داری از طریق آن کالاهای تولیدی خود را به فروش می رسانند. یکی از مهم ترین ابزار تبلیغات در این نظام، زنان هستند که به دلیل جذابیت های ظاهری، تبدیل به عروسکی برای شبکه های تلویزیونی شده اند. در این نظام، زن نه به دلیل موجودیت انسانی، بلکه تنها به علت جذابیتی که به دلیل جنسیت از آن بهرمند است مورد توجه قرار می گیرد. به گفته این آسیب شناس اجتماعی، به رغم خبرهایی مبنی بر افزایش اشتغال زنان در سال های گذشته، تحقیقات اخیر نشانگر اشتغال تنها 10 درصد از زنان کشور است که از این میزان تعداد زیادی از زنان کاربرد ویترینی در مشاغل داشته و تنها به دلیل ظاهرشان به کار گرفته می شوند. این در حالی است که بسیاری از این زنان در محیط های کارشان امنیت ندارند. به اعتقاد دکتر امان الله قرائی مقدم-جامعه شناس و استاد دانشگاه- نیز نهادهای مسئول باید با نظارت بر محیط های کار از ادامه استفاده ابزاری از زنان جلوگیری کنند. فرهنگ سازی و ارتقای اعتقادات دینی از طریق رسانه ها نیز می تواند از این بی احترامی بزرگ به جایگاه و شآن زنان پیشگیری کند.

پر بازدیدترین گزارش روز

اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت